Et par ? ang. ny PC
Fra : Pipeline

Dato : 30-01-05 01:10

En kammersjuk skal have ny PC, og jeg har kigget lidt omkring for at finde
lidt inspiration. Budgettet ligger omkring 2500-3000kr. Her er hvad jeg har
fundet:
Bundkort: ASRock K7Upgrade-600 330 kr.
CPU: AMD Sempron 2800+ 644 kr.
CPU køler: Arctic Cooling Copper Silent 2 Revision 2 75 kr.
Ram: Kingston 512MB PC2100 532 kr.
HD: Seagate Barracuda 160GB 582 kr.
Dertil kommer kabinet og PSU.

Den skal bruges til all-round brug. Spil er ikke vægtet så højt, bare de kan
køre acceptabelt så gør det ikke noget de ikke kører i højeste
opløsning/hakker en smule. Grafikkort haves (jeg ved ikke hvilket), men
bliver sansynligvis opdateret senere.
Mine spørgsmål er:
1: Vil PC2700/PC3200 ram give en mærkbar hastighedsforøgelse i forhold til
PC2100?
2: Hvis vi skulle vælge imellem den nævnte CPU og f.eks. en Celeron 2800Mhz
(med et tilsvarende bundkort), hvad er så bedst/hurtigst?
3: Hvilket grafikkort ville passe til systemet uden at der går overkill i
det? Det behøves som nævnt ikke at være state of the art hvad angår spil,
men en smule fremtidssikret må det da gerne være
--
MVH/Regards
Pipeline (Remove XXXXXX to reply)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-05 11:53

Pipeline wrote:

> Bundkort: ASRock K7Upgrade-600 330 kr.

Kender ikke bundkortet, men anbefaler altid selv Abit KV7

> CPU: AMD Sempron 2800+ 644 kr.

Sikkert udemærket

> CPU køler: Arctic Cooling Copper Silent 2 Revision 2 75 kr.

Spire WhisperRock IV. Den koster 109,- hos SHG og er både støjsvag og
let at montere.

> Ram: Kingston 512MB PC2100 532 kr.

PC2100 er ikke hurtigt nok til Sempron 2800+; PC2700 som minimum.

> Dertil kommer kabinet og PSU.

PSU er ikke ligegyldig. Køb kabinet og PSU særskilt, så hænger man ikke
på en dårlig PSU, fordi kabinettet var sejt. Kan selv anbefale NorthQ
NQ-4001.

> 1: Vil PC2700/PC3200 ram give en mærkbar hastighedsforøgelse i
> forhold til PC2100?

Ja. Det vil _ikke_ virke med PC2100. PC2100 er 133MHz og Sempron'en
arbejder med en FSB på DDR333, dvs. 166MHz. Det kræver mindst PC2700.

> 2: Hvis vi skulle vælge imellem den nævnte CPU og f.eks. en Celeron
> 2800Mhz (med et tilsvarende bundkort), hvad er så bedst/hurtigst?

Jeg vil til hver en tid vælge AMD-løsningen, da den er billigere,
varmer mindre og dermed har et mindre behov for køling.

> 3: Hvilket grafikkort ville passe til systemet uden at der går
> overkill i det? Det behøves som nævnt ikke at være state of the art
> hvad angår spil, men en smule fremtidssikret må det da gerne være

Det afhænger af prisen. Selv har jeg et GF4 Ti4200 til ca. 500,- og er
godt tilfreds med det (spiller bla. 'Far Cry')...
- I øjeblikket er bedste value-for-money GF 6600GT til ca. 1500,-