HJÆLP!!
Fra : Pia Lildballe

Dato : 27-01-05 09:02

jeg er desperat!

Jeg fulgte et råd i denne gruppe om at time mine RAM til

Tras 11
Trcd 2
Trp 2
Cas 2

Nu kan maskinen overhovedet ikke starte. Den komme end ikke til noget 'bib'
men står står og udsender en sirene-lignende lyd 'di-dy-di-dy' og der blir
den.

Hvordan kommer jeg videre???

Please hjælp en mand der skulle lege alt for smart!!

Mvh
Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-01-05 09:06

"Pia Lildballe" <p_lildballe@*REMOVE*hotmail.com> skrev

> [...]
'bib'
> men står står og udsender en sirene-lignende lyd 'di-dy-di-dy' og der blir

Finder den jumper på bundkortet, som nulstiller det, eller piller batteriet
ud i nogle sekunder MENS maskinen er slukket

Claus

Fra : Pia Lildballe

Dato : 27-01-05 09:07

> Finder den jumper på bundkortet, som nulstiller det, eller piller
> batteriet
> ud i nogle sekunder MENS maskinen er slukket
>
> Claus

tak - det prøver jeg lige

Fra : Pia Lildballe

Dato : 27-01-05 09:10

> Finder den jumper på bundkortet, som nulstiller det, eller piller
> batteriet
> ud i nogle sekunder MENS maskinen er slukket

skal man bare flytte jumperen frem og tilbage - eller skal maskinen startes
op når den er flyttet over i nulstille-position?

Fra : Pia Lildballe

Dato : 27-01-05 09:14

> Finder den jumper på bundkortet, som nulstiller det, eller piller
> batteriet
> ud i nogle sekunder MENS maskinen er slukket
>
> Claus

flyttede jumperen frem og tilbage 20 sek efter.
Im back!!
1000 tak - du redede min dag.
Og jeg er færdig med at tune RAM for denne gang.

Mvh
Peter

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-01-05 09:55

> Og jeg er færdig med at tune RAM for denne gang.

Så kan du lære det kan du

Thomas

Fra : Ivan [7100]

Dato : 27-01-05 11:24

> flyttede jumperen frem og tilbage 20 sek efter.
> Im back!!
> 1000 tak - du redede min dag.
> Og jeg er færdig med at tune RAM for denne gang.

Pjat! Man starter heller ikke ferrari i 6. gear og regner med at den kører
300 km/t med det samme.

Du skal gå langsomt til værks......prøv dig frem.

Kan forstå det er et Nforce2 bundbræt du har i dyret?

start med at fortælle lidt om hvilket bundkort og hvilke ram du har.....så
skyder vi nogle gode råd af....

Fra : Peter Holm

Dato : 27-01-05 11:37

Ivan [7100] wrote:

> [...]
>
> start med at fortælle lidt om hvilket bundkort og hvilke ram du
> har.....så skyder vi nogle gode råd af....

ok, jeg er frisk på et forsøg mere.

Epox EP-8RDA+ / FIC AU11 Chameleon (Nforce2 ganske rigtigt)
DIMM1: Samsung PC3200 M3 68L6423FTN-CCC (512 MB)
DIMM2: Samsung PC3200 M3 68L6423FTN-CCC (512 MB)
Jeg kører dual channel.
Optimal RAM timings i BIOS:
8.3.3.3

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Ivan [7100]

Dato : 27-01-05 11:50

> [...]
> DIMM1: Samsung PC3200 M3 68L6423FTN-CCC (512 MB)
> DIMM2: Samsung PC3200 M3 68L6423FTN-CCC (512 MB)

Hehe.....nøjagtigt de samme som mine......

Hvilken FSB kører du med? Hvilken processor?

Jeg det bedste resultat ved FSB på 200MHz og timings på 11-3-3-2,5 ved 2,8
volt. Har dog ikke prøvet med mindre volt.

Brug evt. Aida32 til at måle din Rams båndbredde......Jeg nåede 90-96% af
mulig båndbredde. og med standardtimings lå den på ca. 83......så en
"gratis" opgradering er da rar......

Kan godt stramme den lidt mere, men uden yderligere gevinst.

Nu ved du jo hvor reset-jumperen sidder..... ;)

Fra : Ivan [7100]

Dato : 27-01-05 11:53

"Ivan [7100]" <spørg@igruppen.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe.....nøjagtigt de samme som mine......
>
> Hvilken FSB kører du med? Hvilken processor?
>
> Jeg det bedste resultat ved FSB på 200MHz og timings på 11-3-3-2,5 ved 2,8
> volt. Har dog ikke prøvet med mindre volt.

Men kan da i øvrigt fortælle, at disse ram clocker højt(230-40 stykker, alt
efter bundbræt og køling), men er svære at vride ned i timings.....

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 12:55

Ivan [7100] wrote:

> 90-96% af mulig båndbredde. og med standardtimings lå den på ca.
> 83......så en "gratis" opgradering er da rar......

Er det noget du kan mærke?

Fra : Ivan [7100]

Dato : 27-01-05 12:58

> Er det noget du kan mærke?

"Mærke" er sgu et svært begreb. Kan da se at jeg får lidt flere frames i
spil, så det kan jeg vel.

Men det koster jo ikke ekstra......så hvorfor ikke udnytte dit hardware
optimalt? jeg vandt da ca. 10% ydelsesforbedring.......

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-01-05 13:05

"Ivan [7100]" <spørg@igruppen.dk> skrev

> Men det koster jo ikke ekstra......så hvorfor ikke udnytte dit hardware
> optimalt? jeg vandt da ca. 10% ydelsesforbedring.......

10% ??

Det vil jeg tillade mig at tvivle endog meget stærkt på.

Claus

Fra : Ivan [7100]

Dato : 27-01-05 13:12

> 10% ??
>
> Det vil jeg tillade mig at tvivle endog meget stærkt på.
>
> Claus

hehe.....tænkte jo nok den skulle komme. Der var du sgu hurtig på
aftrækkeren!

Lad os så sige 10% bedre udnyttelse af min rams båndbredde, ikke overall
system performance.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-01-05 13:14

> Men det koster jo ikke ekstra......så hvorfor ikke udnytte dit hardware
> optimalt? jeg vandt da ca. 10% ydelsesforbedring.......

10% på din ram måske. Men hvad med hele systemet som helhed?

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 13:15

Ivan [7100] wrote:

> Men det koster jo ikke ekstra......så hvorfor ikke udnytte dit
> hardware optimalt? jeg vandt da ca. 10% ydelsesforbedring.......

Hvorfor ikke bruge hardwaren som den er beregnet til?

Og 10% - er du sikker på at det er en følge af dit RAM-timing-forsøg?
- Vi er derude hvor der er for mange andre faktorer der spiller ind på
måleresultaterne.

Hvor mange ekstra frames gav det?
2?
3?
50?

Hvad blev timelønnen for din 'forbedring'?

Fra : Peter Holm

Dato : 27-01-05 13:19

Ivan [7100] wrote:

> Hehe.....nøjagtigt de samme som mine......
>
> Hvilken FSB kører du med? Hvilken processor?

Barton2500+ på FSB200. vcore 1.65v

> Jeg det bedste resultat ved FSB på 200MHz og timings på 11-3-3-2,5
> ved 2,8 volt. Har dog ikke prøvet med mindre volt.

det er jo næsten de setting jeg havde sammenbrud med.
Dog havde jeg ikke stillet volt.

> Brug evt. Aida32 til at måle din Rams båndbredde......Jeg nåede
> 90-96% af mulig båndbredde. og med standardtimings lå den på ca.
> 83......så en "gratis" opgradering er da rar......

Jeg bruger Everest (den nye version af Aida), men jeg synes ikke jeg kan
finde Ram båndbredde nogen steder.
Jeg kigger under SPD, men her står ikke noget om Ram båndbredde.

> Nu ved du jo hvor reset-jumperen sidder..... ;)

i do.

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-01-05 13:28

> det er jo næsten de setting jeg havde sammenbrud med.
> Dog havde jeg ikke stillet volt.

volt kan gøre en stor forskel. Du skal bare være helt sikker på hvad du gør.
Din ram kan godt klare at køre standard ved lidt ekstra volt (eller lidt
mindre for den sagsskyld). Der er margin på alting når det gælder elektriske
kredsløb.

Jeg er dog 180% sikker på at der i et datablad ikke står noget om hvor meget
spænding du skal give dine ramchips hvis du kører dem over specs!!

Så der er en kant. Lige pludselig kommer du over og kan _måske_ ikke komme
tilbage til noget stabilt og/eller virkende. Så kan man jo spørge sig selv
om det er besværret værd. Et godt spørgsmål iøvrigt i enhver sammenhæng

Overclocking skal anses som en hobby -- en leg om man vil. Lidt lige som at
spille poker. Sjovt og kan være vanedannende, men man skal være villig til
at tabe det hele.

Thomas

Ps. som et kurriosum, så har jeg vedligeholdt en maskine der hed kelvin. En
athlon 600 (slot a) kølet ned til -43 grader, så den kunne køre 1Ghz. Fin
overclocking!! Problem: når (ikke hvis), når maskinen stoppede (p.g..a
strømafbrydelse) døde cpuen af at køre fra -43 -> 20 i serverrummet og
tilbage igen til -43 grader når maskinen startede igen. _HVER_ gang. Ekstrem
overclocking til 40.000. Inden den kom til at køre stabilt und alles, så
kunne vi få 1Ghz luftkølet til 20k!! Så nej, det var ikke besværret værd! :-/

Fra : Ivan [7100]

Dato : 27-01-05 13:27

> Barton2500+ på FSB200. vcore 1.65v

wow.....lækker lav vcore.

> det er jo næsten de setting jeg havde sammenbrud med.
> Dog havde jeg ikke stillet volt.

Stramme timings kræver mere strøm.

> Jeg bruger Everest (den nye version af Aida), men jeg synes ikke jeg kan
> finde Ram båndbredde nogen steder.
> Jeg kigger under SPD, men her står ikke noget om Ram båndbredde.

Det er da også mig der sludrer, sorry. Sandra fra sisoft.

Fra : Peter Holm

Dato : 27-01-05 13:51

Ivan [7100] wrote:

> wow.....lækker lav vcore.

> Stramme timings kræver mere strøm.

mit problem er nok, at jeg overhovedet ikke ved hvad jeg laver angående
RAM-tuning.
Med andre ord ved jeg ikke hvilke tal der giver stramme timings.
Med oc af cpu skruer man forsigtigt op på FSB, men hvordan skruer man
forsigtigt op på RAM timings? Hvilke tal/steps er op og hvad er ned?
Jamen I told U- Jeg ved nada om det :)

Mvh
Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Ivan [7100]

Dato : 27-01-05 14:23

> [...]
> Med oc af cpu skruer man forsigtigt op på FSB, men hvordan skruer man
> forsigtigt op på RAM timings? Hvilke tal/steps er op og hvad er ned?

Man lærer så længe man lever.....er selv lige begyndt at rode med
rammene.....

kig her:
http://www.overclocking.dk/forum.asp?mode=traade&id=167100&emneID=6

en tråd jeg startede.....gav mig blod på tanden, og de er søde til at
hjælpe.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 10:08

Pia Lildballe wrote:

> Jeg fulgte et råd i denne gruppe om at time mine RAM til

Hvorfor dog det?
Du opnår ikke nogen mærkbar forbedring.

Fra : Peter Holm

Dato : 27-01-05 11:25

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvorfor dog det?
> Du opnår ikke nogen mærkbar forbedring.

nej, det ville være temmelig overdrevet at sige, at jeg oplevede en
forbedring :)
Det var bare for testens skyld jeg ville prøve det.

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto