Lille 54W PSU
Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-01-05 17:25

Jeg har en computer med en lille og vist
ikke helt almindelig PSU. Nu er den så
tilsyneladende stået af. Hvordan finder
jeg ud af om det er PSUen der er deffekt,
og hvor finder jeg i så fald en ny?

Strømforsyningen tændes normalt via
motherboardet, men nu sker der intet når
jeg trykker på knappen. Der har normalt
altid været strøm på PS/2 portene selv
når maskinen var slukket, men dem er der
altså heller ikke strøm på mere. Blæseren
bevæger sig en anelse, når der sættes
strøm på.

Den tilsluttes til motherboardet med et
seksbensstik. To GND, to +12V, et 5BSB
og et PS-ON#

--
Kasper Dupont

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-05 17:58

Kasper Dupont wrote:

> og et PS-ON#

Den dér lægger du til GND. Belast evt. forsyningen med en harddisk.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-01-05 18:36

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> Den dér lægger du til GND.

Det vil jeg lige prøve når jeg har fundet
et velegnet stykke ledning.

> Belast evt. forsyningen med en harddisk.

Det kan jeg ikke. Harddisken får strøm
fra bundkortet.

--
Kasper Dupont

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-05 21:04

Kasper Dupont wrote:

> Det kan jeg ikke. Harddisken får strøm
> fra bundkortet.

Damn...

Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-01-05 22:16

Kasper Dupont wrote:

> Det vil jeg lige prøve når jeg har fundet
> et velegnet stykke ledning.

Når jeg forbinder den grønne ledning (PS-ON#)
til en af de sorte (Ground), går blæseren igang.

Betyder det at fejlen ligger på bundkortet?
Eller er der andre muligheder? Kan det være, at
bundkortet skal have 5V for at kunne tænde PSU?
Eller kan det tænkes, at en anden komponent er
årsag til, at maskinen ikke tænder?

--
Kasper Dupont

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-01-05 22:58

Kasper Dupont wrote:

> Når jeg forbinder den grønne ledning (PS-ON#)
> til en af de sorte (Ground), går blæseren igang.

Jeg har ikke lige noget voltmeter at teste med,
så jeg prøvede at tilslutte en 12V halogenpære
for at teste 12V udgangen. Den tænder som den
skal, når PS-ON# og Ground forbindes. Jeg kunne
også høre, at blæseren kørte væsentligt hurtigere
når der var belastning på.

--
Kasper Dupont

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-01-05 00:06

Kasper Dupont skrev:

> [...]
> for at teste 12V udgangen. Den tænder som den
> skal, når PS-ON# og Ground forbindes. Jeg kunne
> også høre, at blæseren kørte væsentligt hurtigere

Det tyder på at den virker, men du kan ikke være sikker, en af fejlene
er at den tilsyneladende kører, men spændingen ikke er stabil - der er
for meget støj på, og den kan ikke levere nok strøm. Dog plejer der at
komme liv i PC'en, den kommer bare ikke helt igang.
Det kunne jo også være at det var 5V stb der var defekt, den skal den jo
bruge til at kunne tænde med.
Der er ikke en løs ledning fra kontakter på forpladen?

/carsten

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-01-05 01:02

Carsten Holck wrote:

> Der er ikke en løs ledning fra kontakter på forpladen?

Det er næppe årsagen. Maskinen var konfigureret
til at tænde af sig selv med det samme der blev
sluttet 220V til. Det gjorde den ikke. Desuden
burde den levere strøm til tastaturet, så man
også kunne tænde med Ctrl+F1, det virkede heller
ikke. Der kom slet ikke strøm på PS/2 udgangen.

--
Kasper Dupont

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-01-05 00:01

Kasper Dupont wrote:

> Betyder det at fejlen ligger på bundkortet?

Ja.

Prøv at slette CMOS'en på bundkortet. Der sidder ofte en jumper eller
en pinheader til formålet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-01-05 00:06

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> Ja.

Hvis nu der ikke er strøm på 5V udgangen fra
PSU, kan maskinen så stadig aktivere PS-ON#
når jeg trykker på knapen?

> Prøv at slette CMOS'en på bundkortet. Der sidder ofte en jumper eller
> en pinheader til formålet.

Jeg har overvejet muligheden, men jeg ved
ikke lige, hvordan jeg finder den. Jeg har
haft batteriet fjernet i et stykke tid uden
det hjalp.

--
Kasper Dupont

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-01-05 00:21

Kasper Dupont skrev:

> [...]
>

> Jeg har overvejet muligheden, men jeg ved
> ikke lige, hvordan jeg finder den. Jeg har
> haft batteriet fjernet i et stykke tid uden

Det er lige så godt at kortslutte den tomme batterisokkel.
/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-01-05 00:23

Kasper Dupont skrev:

> Hvis nu der ikke er strøm på 5V udgangen fra
> PSU, kan maskinen så stadig aktivere PS-ON#
> når jeg trykker på knapen?
Ikke nødvendig vis, det kommer an på PC'en. Men hvis du manuelt
kortslutter PS-ON ledningen skulle den gerne starte.

/carsten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-01-05 00:53

Kasper Dupont wrote:

> Hvis nu der ikke er strøm på 5V udgangen fra
> PSU, kan maskinen så stadig aktivere PS-ON#
> når jeg trykker på knapen?

Ja, for det er +5V stb der tænder maskinen

Du bor i nærheden af Århus?

Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-01-05 01:04

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> Ja, for det er +5V stb der tænder maskinen

Så det kan altså godt tænkes, at fejlen
ligger i strømforsyningen.

> Du bor i nærheden af Århus?

Ja.

--
Kasper Dupont

Fra : claus b. p.

Dato : 23-01-05 22:34

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> wrote in message

> Så det kan altså godt tænkes, at fejlen
> ligger i strømforsyningen.

Der er noget regulering på Motherboard, så de rigtige steder fosynes med
+5V, 3,3V osv. Det er ikke usansynligt at det er noget af dette der er stået
af. Kan du ikke låne en almindelig PC strømforsyning et sted, og så prøve at
trække +5 og +12 V samt 0 ned på MoBo med ledninger. Det er ærgerligt at
investere i en sy forsyningsbørge hvis MoBo er futtet af. Det lyder som om
strømforsyningen virker, når du kan tænde en halogenlampe med den. Hvis der
var overspænding ville dens indbyggede checkkredsløb afbryde den.

/Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-05 13:48

Kasper Dupont wrote:

> Ja.

Måske er Klaus D. Mikkelsen interesseret i at hjælpe (det skader ikke
at spørge - du kan højst få et nej). Du kan finde ham i
dk.teknik.elektronik

Jesper G. Poulsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 22-01-05 18:02

Kasper Dupont skrev:
> [...]
> altid været strøm på PS/2 portene selv
> når maskinen var slukket, men dem er der
> altså heller ikke strøm på mere. Blæseren

Det lyder som en bookPC med en PS100 der kun leverer 12v og 5Vstb
resten laves på MB. Check forsyningen alene, når der kommer 220V på
laver den +5V, når styrespændingen (den der er ikke +12 eller +5stb, kan
ikke lige huske farven) kortsluttes til stel kommer det +12V på udgangen.
der er mere på
http://groups.msn.com/BOOKPC/powersupply.msnw

/carsten

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-01-05 18:34

Carsten Holck wrote:

> Det lyder som en bookPC med en PS100

Det er ikke en bookPC, men der står MODEL:PS100
et sted på strømforsyningen. Et andet sted står
der PC100, jeg ved ikke lige hvad det skal sige.

> der kun leverer 12v og 5Vstb
> resten laves på MB.

Jeps, det lyder rigtigt.

> Check forsyningen alene, når der kommer 220V på
> laver den +5V, når styrespændingen (den der er ikke +12 eller +5stb, kan
> ikke lige huske farven) kortsluttes til stel kommer det +12V på udgangen.

Ifølge informationen bagpå strømforsyningen er
den grønne styreledningen og sort er stel. Der
er to sorte, er det så stel begge to?

> der er mere på
> http://groups.msn.com/BOOKPC/powersupply.msnw

Noget bestemt jeg skal kigge efter på den side?

Og hvis jeg vil finde en ny strømforsyning, der
kan bruges i maskinen, hvor skal jeg så lede?
Der er ekstremt lidt plads i kabinettet.

--
Kasper Dupont

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-01-05 18:49

Kasper Dupont wrote:

> Noget bestemt jeg skal kigge efter på den side?

I en af trådene står der noget om en zip fil
med en reperationsvejledning og masser af
billeder. Jeg kan bare ikke downloade den.
Noget forslag til, hvordan jeg får fat på den?

--
Kasper Dupont

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-01-05 00:14

Kasper Dupont skrev:

> I en af trådene står der noget om en zip fil
> med en reperationsvejledning og masser af
> billeder. Jeg kan bare ikke downloade den.
> Noget forslag til, hvordan jeg får fat på den?

http://www.geocities.com/noniaster/ps100.html

der er noget af det
/carsten

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-01-05 01:12

Carsten Holck wrote:

> http://www.geocities.com/noniaster/ps100.html

Det er lige nøjagtig sådan en. Gad vide om
den nye udgave af strømforsyningen er til at
fremskaffe? En dag jeg har bedre tid vil jeg
læse hele siden igennem.

--
Kasper Dupont

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-01-05 11:46

Kasper Dupont skrev:

> Det er lige nøjagtig sådan en. Gad vide om
> den nye udgave af strømforsyningen er til at
> fremskaffe? En dag jeg har bedre tid vil jeg
> læse hele siden igennem.

Faktisk er de her, renovering til €39 og €55 for en ny

http://www.booksize.de/ps100.html

/carsten

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-01-05 18:26

Carsten Holck wrote:

> Faktisk er de her, renovering til ?39 og ?55 for en ny
>
> http://www.booksize.de/ps100.html

Jeg kan købe en ny strømforsyning her i byen
til 200kr. Jeg var inde i den butik, hvor jeg
købte maskinen, og de har stadig nogle
strømforsyninger på lager. Men udfra min
beskrivelse af symptomerne mente de, at det
kunne være et fladt CMOS batteri.

Så jeg prøvede at skifte CMOS batteriet og
resettede den som de havde beskrevet. Det
hjalp desværre ikke. Så nu har jeg lånt et
voltmeter til at måle lidt på de forskellige
ting. (Han var i øvrigt vældig glad for at
jeg kom for at låne et voltmeter, for så
kunne jeg jo lige hjælpe ham med at få en IP
telefon til at virke).

Resultatet af mine målinger er, at det gamle
CMOS batteri giver ca. 0.4V og det nye giver
ca. 3V. Så teorien om det flade CMOS batteri
ser ikke ud til at være helt hen i vejret.
Desværre kan jeg stadig ikke få liv i dyret.

Jeg målte også lidt på forsyningen. Den ser
ud til at give de 5V den skal på den violette
ledning, og 12V på de gule, når kontrollinien
kobles til jord.

Så nu er jeg lidt på bar bund og spekulerer
på, om det er den rigtige jumper jeg har
flyttet på, da jeg prøvede at nulstille CMOS.

--
Kasper Dupont

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-02-05 15:35

Kasper Dupont wrote:

> Jeg målte også lidt på forsyningen. Den ser
> ud til at give de 5V den skal på den violette
> ledning, og 12V på de gule, når kontrollinien
> kobles til jord.

Jeg prøvede at måle lidt på stikket når
strømforsyningen var koblet til bundkortet.
I det tilfælde er der kun 0.7V-1.5V på 5V
stikket og 2.5V på 12V stikket. Tyder det
spændingsfald på at der bliver trukket for
meget strøm? Betyder de 2.5V på 12V stikket
at maskinen faktisk har prøvet på at tænde
for strømforsyningen? Eller kan der være
en anden årsag til at der er strøm på?

Jeg målte også lidt på IDE strømstikket på
bundkortet. Der var 2.5V på det stik, der
normalt tilsluttes en guld ledning. Er det
en 12V leder ligesom mellem strømforsyning
og bundkort?

--
Kasper Dupont

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-05 13:48

Kasper Dupont wrote:

> Det er lige nøjagtig sådan en. Gad vide om
> den nye udgave af strømforsyningen er til at

Hvorfor?

Du ved jo ikke om det er den der fejler. Lidt systematisk fejlfinding
vil være på sin plads her...

- Jeg bor desværre for langt væk til at kunne hjælpe mere eksakt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-01-05 18:18

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> Du ved jo ikke om det er den der fejler. Lidt systematisk fejlfinding
> vil være på sin plads her...

Det har du ret i. Desværre tror jeg ikke, jeg
har de redskaber, der skal til for at afprøve
de enkelte komponenter.

--
Kasper Dupont

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-02-05 14:15

Kasper Dupont wrote:

> Det har du ret i. Desværre tror jeg ikke, jeg
> har de redskaber, der skal til for at afprøve

Hvad sagde Klaus?

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-01-05 12:26

Kasper Dupont skrev:

> I en af trådene står der noget om en zip fil
> med en reperationsvejledning og masser af
> billeder. Jeg kan bare ikke downloade den.
> Noget forslag til, hvordan jeg får fat på den?

Jeg kan sende den til dig
/carsten

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-01-05 18:28

Carsten Holck wrote:

> Jeg kan sende den til dig

Det vil jeg da være taknemmelig for.

--
Kasper Dupont

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-01-05 21:05

Kasper Dupont wrote:

> er to sorte, er det så stel begge to?

Alle ledninger af samme farve er af samme type...

Jesper G. Poulsen