Problem med for kold PC
Fra : Ukendt

Dato : 21-01-05 13:33

Hej !

Jeg har fået et problem med min ellers velkørende IBM Netvista PC. Den vil ikke
starte Win XP op før den er varmet lidt op. Enten booter den spontant under
opstart, eller hænger bare med sort skærm. Det kan den gøre 3-10 gange inden den
endelig starter op. For nogen tid siden fik jeg nogle fejl fra BIOS i
forbindelse med opstart, men fik ikke skrevet dem ned, der stod noget med asset
control failure og noget om et password. Skiftede derfor batteriet, og har ikke
fået denne fejl siden.

Jeg har prøvet følgende i min fejlsøgning:

Installeret et S.M.A.R.T. overvågningsprogram til HD, alle værdier i det grønne
område.

Udskiftet PSU (den gamle var på 200 W, den nye 300 W). Da jeg gjorde det viste
min S.M.A.R.T. overvågning en lidt forbedret 'spin up time', hvilket kan
indikere den gamle PSU har været lidt 'forpustet'. Ellers ingen forskel.

Haft alle kort ude og stik af/på for at afhjælpe løse forbindelser.

Hentet og kørt et diagnostic program hos IBM, her intet der indikerer fejl.

Kørt memtest også uden fejl. Memtest starter forøvrigt (og kører) helt fint,
også når maskinen er kold.

Jeg er nu ved at gå kold, der er næsten ikke andet end motherboard eller
grafikkort tilbage, grafikkortet er et Nvidia GeForce 2, har ledt efter et
program til at teste det af med, men uden held.

Er der noget jeg har overset i min fejlsøgning, eller nogen der kan genkende
problemet ?

VH Martin Østerberg

Fra : Jesper

Dato : 21-01-05 13:45

<Martin Østerberg> skrev i en meddelelse
> [...]
> program til at teste det af med, men uden held.
>
> Er der noget jeg har overset i min fejlsøgning, eller nogen der kan

Min bror har haft præcis de samme problemer med sin Netvista.
Startede også med at skifte batteriet mm.
Indtil videre har han skiftet harddisken, men den kører vist stadig ikke
helt optimalt.
Lad endelig høre hvad du finder ud af.
/JB

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 21-01-05 23:05

Martin Østerberg wrote:

> [...]
> opstart, eller hænger bare med sort skærm. Det kan den gøre 3-10 gange inden den

Det lyder som bundkortet har en eller flere gamle kondensatorer, som
ikke har det godt.
Har du kigget efter om der er nogle af dem, som buler opad i toppen,
og/eller lækker noget brunt stads?
Der var mange millioner defekte eksemplarer i omløb i 1998-2002, som
resulterede i problemer, der ligner dit.

Der står typisk Tayeh eller Jackcon på dem.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 02:26

On Fri, 21 Jan 2005 23:04:53 +0100 skrev "Jens C. Hansen"
<dsl.175519@vip.cybercity.dk> .

> [...]
>resulterede i problemer, der ligner dit.
>
>Der står typisk Tayeh eller Jackcon på dem.

Det var lige det der var sket !

Købte en ny istedet, godtnok kan jeg lide at nørkle med loddekolbe og tin, men
den var efterhånden blevet lidt langsom i det. Måske jeg kan fikse den, der er
en datter i huset der ville sætte pris på det !

Tak for hintet !

Martin