Hjælp til køb !!
Fra : Torben Larsen

Dato : 19-01-05 07:43

Er der én der kunne hjælpe mig med at sætte en pc sammen ?

Jeg skal ha' opgraderet min gl. pc og skal derfor ha' købt nogle nye
stumper.
Vil selvfølgelig gerne ha' noget der er hurtigt og så fremtidssikker som
muligt.

Budgettet er på ca. 4500,-kr.

Jeg har i forvejen et Amitech Micro ATX kabinet som jeg gerne ville
genbruge. Er det muligt ?
Har 2 stk. HD på 40gb og 20 gb (begge ide) som også skal i den nye pc.
Har et GeForce 5200 grafikkort som også skal genbruges (spiller kun få gl.
spil).

Så jeg kommer til at mangle :
(gerne støjsvagt

Motherboard - Hvilket ?
Processor - Hvilken ?
Køler - Hvilken ?
RAM - Hvilken ?
Lyd - Hvilket kort ?
Evt. kabinet - Hvilket ?
Andet jeg har glemt ?

Satser på at få et så hurtigt, støjsvagt, fremtidssikkert system som muligt,
helst et der ikke skal opgtaderes om et halvt år.

Nogen der kan/vil hjælpe ?

Torben Larsen
torben-larsen@webspeed.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-01-05 11:37

Torben Larsen wrote:

> Vil selvfølgelig gerne ha' noget der er hurtigt og så fremtidssikker
> som muligt.

Hvad skal det bruges til?

> Satser på at få et så hurtigt, støjsvagt, fremtidssikkert system som
> muligt, helst et der ikke skal opgtaderes om et halvt år.

Det afhænger jo stærkt af de opgaver du giver den. Hvis den bare skal
bruges til lidt surf, lidt film, lidt kontorpakke og lidt mail, så er
dagens billigste maskine stadig overkill.

> Nogen der kan/vil hjælpe ?

Ja, jeg vil gerne, men jeg kan ikke, idet jeg ikke kender maskinens
opgaver.

Jesper G. Poulsen

Fra : Torben Larsen

Dato : 19-01-05 13:58

Sorry, selvfølgelig er det vigtigt at vide hvad maskinen skal bruges til !!!

Spiller som sagt nogle gamle spil, men kunne nok finde på at prøve nogle nye
hvis maskinen kan klare det.
Ellers roder jeg en del med diverse billedredigering og fotoprogrammer,
kunne godt tænke mig at få noget dvd, da min pc står i mit soveværelse lige
ved siden af tv'et.
Og så surfer jeg en del rundt på nettet.
Glemte også at skrive at jeg har 1 cd brænder MSI 52x32x52, og 1 cd drev 52x
i den gl. maskine.
Håber at dette gjorde det lidt nemmere )

Torben Larsen
torben-larsen@webspeed.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 19-01-05 14:09

Torben Larsen wrote:
> [...]
> Glemte også at skrive at jeg har 1 cd brænder MSI 52x32x52, og 1 cd
> drev 52x i den gl. maskine.
> Håber at dette gjorde det lidt nemmere )

hvis dit budget er 4500,- så tror jeg det absolut nemmeste og bedste
(garanti osv) for dig er at købe en helt ny maskine.
Så kan du evt sælge den gamle for en 500 lap.
Feks denne:
http://www.foeniks-computer.dk/default.asp?ilanguage=dansk&special=817791
Stor maskine der trækker alt det du efterspørger og sikkert en hel masse
mere.

Men selvfølgelig, hvis du synes en del af charmen ligger i at samle den
selv, så skal du naturligvis gøre det.

Mvh
Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-01-05 14:17

Torben Larsen wrote:

> Håber at dette gjorde det lidt nemmere )

Absolut. Kig i Fam.Nielsens tråd fra iaftes. Vælg evt. et billigere
grafikkort (jeg tvivler på at du får brug for et GF 6600GT).

Indlægget er her:

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-01-05 14:29

Jesper G. Poulsen wrote:

> Absolut. Kig i Fam.Nielsens tråd fra iaftes. Vælg evt. et billigere
> grafikkort (jeg tvivler på at du får brug for et GF 6600GT).

Argh, jeg glemte de stumper du selv medbragte...

Bundkort, CPU, køler og RAM: knap 2000,- hos SHG.

Køb en 120GB disk og smid de gamle ud. Det vil give en
ydelsesforbedring som du slet ikke kan drømme om

Skift evt. PSU til en NorthQ NQ-4001A - undervurdér _aldrig_ PSU'ens
betydning

Jesper G. Poulsen

Fra : Torben Larsen

Dato : 19-01-05 16:19

Har besluttet mig for at købe følgende hos SHG :

3100080 - A bit KV7, VIA KT600, SATA, DDR3200, LAN
320442 - AMD Athlon Barton XP 3200+/400, SokkelA
320417 - Spire WhisperRock IV, Cooler, Socket A
350534 - Kingston DDR400, 512 MB,CAS 3 - 2 stk. = 1024 MB
810658 - shg Case GE06, Black/Silver, 350W
420288 - Maxtor +9 SATA, 200GB, 8MB, Fluid, 7200
750649 - LiteOn SOHW-1653S-09C, DVD±RW, Black

Er der noget jeg har glemt ?
Følger der powerkabel / HD-kabel med til SATAdisken ?
Kunne ikke lige finde ud af det!!

Denne pc er måske lidt af et overkill, men så kan jeg måske sælge den gamle,
i stedet for at splitte den ad til genbrug.

Med venlig hilsen
Torben Larsen
torben-larsen@webspeed.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-01-05 17:16

Torben Larsen wrote:

> Er der noget jeg har glemt ?

Nope.

> Følger der powerkabel / HD-kabel med til SATAdisken ?

Nej, det følger med bundkortet

> Denne pc er måske lidt af et overkill, men så kan jeg måske sælge den
> gamle, i stedet for at splitte den ad til genbrug.

Det har du helt ret i. Du kunne evt. bytte rundt på kabinetterne, hvis
du foretrækker dit gamle kabinet.

Når du nu installerer Windows XP på den (for det går jeg ud fra at du
vil), så skal du bruge en slipstreamed CD - den giver support for
kæmpe-diske...

Her er en god tråd vedr. slipstreaming:

Du skal også lige huske at bruge disketten (den diskette der følger med
bundkortet) under installationen, ellers er der ikke support for
controlleren som din harddisk sidder på...

Jesper G. Poulsen

Fra : Torben Larsen

Dato : 19-01-05 18:28

1000 tak for hjælpen, især til Jesper for den sidste info

Torben Larsen
torben-larsen@webspeed.dk