Modem koblet til analog telefon
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 18-01-05 12:38

Hej.

Kan det lade sig gøre at sætte en analog telefon til et modem og få det
til at virke - selvfølgelig forudsat at man har det korrekte software
installeret på computeren. Skal der evt. et specielt modem til?

Min idé er at lave et system, der kan konvertere fra VoIP til en analog
telefon. Jeg har et alm. eksternt voice-modem, jeg har serveren. Kan det
lade sig gøre?
Eller skal jeg ud og investere i en konventionel IP-telefoni Gateway?

Det sjove ved at bygge systemet selv er at man muligvis kan udbygge det
med fasciliteter, som ikke var muligt, hvis man bruger en alm.
gateway-boks. Det kunne tænkes at man kan få software til at gøre
bestemte ting, når der bliver trykket på nogle bestemte knapper på
telefonen. Måske kan man få en stemme til at fortælle hvor mange ulæste
e-mails man har, når man løfter røret. Jeg synes at mulighederne er
mange, hvis blot det første kan lade sig gøre.

På forhånd tak!

Mvh. Bjarke

Fra : Nico de Jong

Dato : 18-01-05 19:22

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Kan det lade sig gøre at sætte en analog telefon til et modem og få det
> til at virke - selvfølgelig forudsat at man har det korrekte software
> installeret på computeren.

Det kan man godt. Jeg har en gang lavet et lille TSR program, der løftede
knoglen på en telefon, drejede et nummer (puls eller tone), hvorefter den så
ringede hos kunden. Så kunne man tage sin egen telefon op fra holderen, og
snakke.
Efter hvad jeg kan regne ud, skal du så få din "nettelefon" til at snakke
med lydkortet, som så skal kobles om til den analoge telefon

Nico

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 18-01-05 20:21

Nico de Jong skrev:
> [...]
> ringede hos kunden. Så kunne man tage sin egen telefon op fra holderen, og

Det jeg tænkte var at man muligvis kunne sende kommandoer til modemet,
som f.eks. gjorde at min analoge telefon begyndte at ringe. Når man så
tager røret, registrerer modemet det, hvorefter det etablerer
forbindelsen til VoIP-softwaren.
Den anden vej skulle man også blot løfte røret og taste nummeret,
hvilket modemet ville registrere og fortælle det videre til
VoIP-softwaren. Det lyder dog ikke helt som det du har gjort, men
muligvis kan begge ting lade sig gøre...?

> Efter hvad jeg kan regne ud, skal du så få din "nettelefon" til at snakke
> med lydkortet, som så skal kobles om til den analoge telefon

Det modem jeg har skal kobles til lydkortet, henholdsvis line in og line
out. Det er ikke noget problem at få VoIP-softwaren til at snakke med
lydkortet. Det bliver måske lidt sværere at få den software til at sende
nogle kommandoer til modemet. Det sværeste er nok at finde ud af hvilke
kommandoer det er, der skal bruges.

Normalt kobler man jo sit modem til en telefonlinje og ikke til en
telefon, så jeg er stadig lidt i tvivl om det kan lade sig gøre. Og om
der overhovedet findes en kommando man kan sende til modemet, der gør at
telefonen begynder at ringe - som et eksempel.

Mvh. Bjarke

Fra : Nico de Jong

Dato : 19-01-05 07:42

> Det jeg tænkte var at man muligvis kunne sende kommandoer til modemet,
> som f.eks. gjorde at min analoge telefon begyndte at ringe.
---
Det tror jeg ikke man kan, da modemmet ikke kan opføre sig som en
telefoncentral

> [...]

>Det er ikke noget problem at få VoIP-softwaren til at snakke med
> lydkortet. Det bliver måske lidt sværere at få den software til at sende

De modemmer jeg kender, reageret allesammen på standard AT kommandoer, sendt
ud over en COM-port, f.eks. ATDT99999999 hvor DT står for Dial Tone og
9-tallerne for telefonnummeret. Jeg har aldrig hørt om nogen der kan stå og
"lytte" efter lyde fra et lydkort

Nico

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 19-01-05 12:11

Nico de Jong skrev:
> "Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> skrev i en meddelelse

> ---
> Det tror jeg ikke man kan, da modemmet ikke kan opføre sig som en
> telefoncentral

Men det er ellers det jeg gerne ville kunne. Man kan købe en boks, som
kaldes en ip-telefoni gateway. Den opfører sådan.
Se f.eks.: http://tinyurl.com/3kt6v

Problemet med denne boks er 1) den er dyr 2) den kobler telefonen
direkte på et ip-telefoni-netværk uden om mine egne servere (medmindre
man er snu).

Dog har jeg selv kommet på en lidt anderledes løsning vha. software i
stedet for hardwaren. Hvis det ikke virker med modemet, kan jeg købe
sådan en ip-telefoni gateway, men i stedet for at den kobler på et
ip-telefoni-netværk ude i verden, kan jeg måske få den til at koble til
en ip-telefoni-server/proxy, som jeg selv har stående. Herved kan jeg
selv bestemme over hvad der sker med telefonen. Desværre er det en lidt
dyr løsning i forhold til det gratis modem, hvis det ellers ville virke,
men det må jeg vel acceptere, når jeg er så krævende, som jeg er.

> [...]
> 9-tallerne for telefonnummeret. Jeg har aldrig hørt om nogen der kan stå og

Mit modem lytter heller ikke efter lyde fra lydkortet, men sender dem
videre. Alt hvad der bliver sagt i mikrofonen i en telefon koblet til
det samme telefonnet i huset, som modemet, kan modemetet opfange og
sende til line in på lydkortet. Og ligeledes kan man få det til at sende
lyde fra lydkortet ud på telefonnettet (som høres i telefonen).

Jeg ville gerne kunne koble telefonen direkte til modemet og derved
snyde telefonen til at den er koblet til en telefoncentral, men det er
ved at gå op for mig at det ikke kan lade sig gøre.

Tak for dine svar!

Mvh.
Bjarke