Underlig lyd i højtaleren
Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-01-05 20:53

Jeg håber, meddelelsen er postet korrekt.

Jeg har en bærbar pc, som (i stil med de fleste af den slags) har nogle
forfærdeligt dårlige højtalere. Jeg bruger derfor ofte høretelefoner eller
eksterne højtalere. Når jeg gør det, hører jeg ca. hvert 5.-10. sekund en
meget svag lyd i højtaler/høretelefon, som lyder nærmest som søgelyden på en
cd-afspiller. Det er dog (tror jeg ikke) cd-rom-drevet, der støjer, da det
ikke gør forskel at åbne dette. Selv ikke med min bedste vilje kan jeg høre
lydene i den bærbares egne højtalere, hvilket undrer mig meget.

Lyden er som sagt svag, men irriterer kraftigt alligevel, særligt ved brug
af høretelefonerne.

Er der nogen, der har et bud på, hvad det kan være - og om der evt. kan
gøres noget?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-01-05 14:41

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> af høretelefonerne.
>
> Er der nogen, der har et bud på, hvad det kan være - og om der evt. kan

Det her bliver lidt et skud i tågen. På nogle maskiner
kan variationer i CPUens strømforbrug resultere i støj på
lydkortet. Engang for mange år siden skrev jeg et program
til at undersøge fænomenet:

https://www.daimi.au.dk/~kasperd/files/pc/use_at_own_risk/hltsound.exe

Det er et DOS program, og det skal køres under en ren DOS.
Altså ikke noget med at køre det under Windows eller en
emulator. Det eneste programmet gør er at variere belastningen
af CPUen. Hvis du kan høre en kraftig støj mens programmet
kører har du fundet årsagen.

--
Kasper Dupont

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-01-05 16:28

Kasper Dupont wrote:

> Det er et DOS program, og det skal køres under en ren DOS.

Det vil sige, det ikke kan køres på en winXP-maskine?

Ellers tak for buddet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-01-05 16:48

Kevin Edelvang wrote:

> Det vil sige, det ikke kan køres på en winXP-maskine?

Det er aldrig testet under Windows, men det er ret
usandsynligt at det vil virke. Du kan lave en DOS
boot floppy og smide det derpå.

--
Kasper Dupont