formatere hardisk
Fra : Torben

Dato : 13-01-05 20:25

Hej -
Gider nogen hjælpe med råd om det her?
Min arbejdscomputer er efterhånden blevet så ustabil og upålidelig at jeg
har lyst til simpelthen at formatere og installere XP-home og programmer
forfra igen (defrag / diskscan / spyware / virusscan / opdatering er hele
tiden blevet passet og alt meldes ok). Data er ikke noget problem, de
ligger via netværk udenfor maskinen. MEN hvordan griber en amatør sådan en
operation an?
Tak for råd - venlig hilsen, Torben

Fra : Moulder

Dato : 14-01-05 00:04

"Torben" <tors@direkte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> tiden blevet passet og alt meldes ok). Data er ikke noget problem, de
> ligger via netværk udenfor maskinen. MEN hvordan griber en amatør sådan en

Hej

Nemmeste og hurtigste løsning er, at genindlæse XP oven i den version du har
på maskinen nu. Det gør du ved at sætte XP cd'en i, genstarte pc'en så den
booter op på cd'en. Hvis den ikke giver dig mulighed for at boote på cd'en,
skal du en tur i bios og ændre din boot rækkefølge, så den booter på cd
først.

Når den har bootet på cd'en, og har indlæst i et par minutter, så stopper
den, og du skal nu vælge om du vil enten reparere XP, eller installere XP.
Her er det vigtigt at du vælger installer XP. Kort tid efter får du valget
igen, og denne gang vælger du Reparer. Så er det bare at lade den arbejde,
og ca 35-45 min. senere har du en ny og frisk XP igen, og alle dine
indstillinger, data, billeder, mails osv. er stadig på maskinen som før du
startede.

God fornøjelse.

Mvh
Moulder

Fra : Torben

Dato : 14-01-05 17:08

"Moulder" <lpmm@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Hej
>
> Nemmeste og hurtigste løsning er, at genindlæse XP oven i den version du
Tak for råd. Sådan gjorde jeg så, men stødte derefter på flg. problem:
Efter nogle minutterer stoppede processen og maskinen sagde: En fil -
'sisgrp.sys' - på Silicon Integrated Systems Installation Disk (video) skal
bruges. Derfra kan jeg ikke komme videre (musen er død, jeg kan dog skrive
søg på et drev jeg vælger, men har ikke den pågældende disk/fil). Så
maskinens status er nu, at uanset jeg ændrer boot til HD starter den hver
gang op med at genoptage XP-installation og stopper derpå igen ved
ovenstående efterlysning. En Søgning på Google finder sider der tilbyder
filen 'sisgrp.sys', den kan downloades formedelst ca. 10 dollars?! Hvad er
det for noget snavs jeg kommet ud i? Nu med en computer der slet ikke kan
arbejde!
Råd efterlyses - og venlig hilsen sendes.
Torben

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 14-01-05 21:26

Torben skrev:
> Råd efterlyses - og venlig hilsen sendes.

læs mit andet indlæg... hvis du fjerner alt det gamle du måtte have, er du
jo også sikker på at fjerne problemet... som status er lige nu, kan du jo
nok ikke rigtig miste noget ved at prøve?!?!

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Torben

Dato : 14-01-05 23:40

"Brian Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> skrev i en meddelelse

> læs mit andet indlæg... hvis du fjerner alt det gamle du måtte have, er du
> jo også sikker på at fjerne problemet... som status er lige nu, kan du jo
> nok ikke rigtig miste noget ved at prøve?!?!

Nej det har du ret i og heldigvis er programmer og data i behold udenfor
maskinen, så der sker ingen ulykker på den front. Problemet er"bare" hvordan
jeg i det hele taget kommer "i lag" med den nu, når den ikke vil andet end
at genstarte XP-installation og så lidt senere går død og efterlyser en mig
ukendt fil. Men kommer jeg udover det er jeg egentlig mest indstillet på at
strippe den helt og starte forfra med en tom harddisk. Blot ville det være
rart at vide - hvordan?
v.h. Torben

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 15-01-05 03:29

Torben skrev bl.a.:
> hvordan?

Boot fra cd... så finder den en gammel xp som du skal trykke enter for at
reparrere... LAD VÆRE MED DET, tryk i stedet esc for at installere en ny...
når du skal vælge partion hvor den skal installeres, synes jeg du skal
slette den nuværrende og oprette en ny (bare for at være sikker)
men boot fra cd, og lad være med at arbejde videre på det der allerede er på
disken...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Moulder

Dato : 15-01-05 09:21

> Efter nogle minutterer stoppede processen og maskinen sagde: En fil -
> 'sisgrp.sys' - på Silicon Integrated Systems Installation Disk (video)
> skal bruges.

> Torben

Er din harddisk SATA eller IDE forbundet. Hvis det er en SATA skal den have
indlæst en raidcontroller først. Den har du sikkert på en diskette, den
følger som regel med disken. Der skal så i opstarten af indlæsningen af XP,
trykkes på F6 når den skriver noget i stil med "tryk F6 hvis du vil indlæse
en raidcontroller", derefter ber den om disketten, sæt den i og tryk ok, så
kører det igen.

Hvis det er en IDE disk, kan jeg ikke lige se hvad problemet skulle være.

Men om alle omstændigheder er den bedste løsning den som Brian Tingholm
foreslår. Det bedste er at få tømt hele disken, og lave en ny partition, og
fuldføre en helt ny installation. Hvis din disk er en SATA, skal du også til
denne proces følger ovenstående ang. raidcontroller.

Mvh
Moulder

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 15-01-05 16:11

Moulder skrev:
> Er din harddisk SATA eller IDE forbundet. Hvis det er en SATA skal den
> have indlæst en raidcontroller først. Den har du sikkert på en diskette,
> den

Nej! SATA er ikke nødvendigvis RAID, jeg brugte ingen driver da jeg
installerede min spand uden raid.

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 14-01-05 00:09

> hvordan griber en amatør sådan en operation an?

stik win xp cd'en i og startop fra denne... vælg at installere en ny
windows, slet partitionen og opret en ny... den guider dig igennem det
hele...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Torben

Dato : 18-01-05 21:01

"Torben" <tors@direkte.org> skrev i en meddelelse
> Hej -
> Gider nogen hjælpe med råd om det her?

Tak for de forskellige svar. Jeg/vi har ikke helt fået det klaret endnu, men
er undervejs, og bedre rustet end før.
v.h. Torben