Ram
Fra : Filip

Dato : 12-01-05 17:07

Hej

Jeg har en swap fil med et forbrug på 39 % ved almindelig brug. Ville det
hjælpe at ofre nogle penge på lidt flere ram? jeg har nu 256 DDR ram 1800MHz
Win XP pro.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 17:33

Filip wrote:

> Jeg har en swap fil med et forbrug på 39 % ved almindelig brug. Ville
> det hjælpe at ofre nogle penge på lidt flere ram? jeg har nu 256 DDR

Hvad bruger du maskinen til?

Jesper G. Poulsen

Fra : Filip

Dato : 12-01-05 19:35

> Hvad bruger du maskinen til?

Jeg bruger den til at brænde cder, og backup station, og lidt word en gang
imellem, sjældent spil. Jeg er overasket over hvor meget jeg egentlig kan
sætte den til at arbejde med, men det er selvfølgelig fordi den bare får tid
nok til at tænke og så sider jeg på den bærbare imens.
Jeg har kunne præstere at brænde en cd, flytte store filer over lan, og se
en video samtidigt. Jeg var faktisk lidt imponeret. Men den var heller ikke
særlig modtagelig for nye komandoer :)

Filip

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 19:59

Filip wrote:

> Jeg bruger den til at brænde cder, og backup station, og lidt word en
> gang imellem, sjældent spil. Jeg er overasket over hvor meget jeg

Umiddelbart er der ingen grund til at montere mere RAM.

> [...]
> filer over lan, og se en video samtidigt. Jeg var faktisk lidt
> imponeret. Men den var heller ikke særlig modtagelig for nye

Det er nu heller ikke normalt at presse maskinen så meget. Hvis du vil
udvide mængden af RAM i maskinen, så find et godt tilbud.

BTW. Anvender du SDR SD-RAM eller DDR SD-RAM?

Jesper G. Poulsen

Fra : Filip

Dato : 12-01-05 22:23

> BTW. Anvender du SDR SD-RAM eller DDR SD-RAM?

Jeg anvender DDR SD RAM. Kan man forresten blande DDR SD RAM med forskellig
hastigheder 233MHz og 333MHz ? Jeg ved at man ikke må blande dem hvis det
ikke er samme type, men når det bare er hastigheden, må det vel være den med
den laveste hastighed der sætter begrænsningerne, eller er jeg gal på den?

Filip

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 23:16

Filip wrote:

> Jeg anvender DDR SD RAM. Kan man forresten blande DDR SD RAM med
> forskellig hastigheder 233MHz og 333MHz ? Jeg ved at man ikke må

Du mener 266 og 333 (hhv. 133MHz og 166MHz)?

- Ja.

> hastigheden, må det vel være den med den laveste hastighed der sætter
> begrænsningerne, eller er jeg gal på den?

Korrekt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 17:54

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote:

>Jeg har en swap fil med et forbrug på 39 % ved almindelig brug. Ville det
>hjælpe at ofre nogle penge på lidt flere ram? jeg har nu 256 DDR ram 1800MHz
>Win XP pro.

Swap filen er 39 % af hvad ??

Windows starter i reglen op med en swap fil i størrelsesorden 1½ gang
system RAM'en, dvs i dit tilfælde omkring 384 MB.

Hvis swap filen holder sig på denne størrelse, vil du nok ikke mærke
større effekt af mere RAM. Men vokser swapfilen er det et sikkert tegn
på at du mangler RAM, og så kan du roligt gå en tur i byen efter noget
mere.

Og generelt sagt: XP trives særdeles godt med 512 Mb eller mere....

<mlr>

Fra : Anders Lund

Dato : 12-01-05 18:13

Michael Rasmussen wrote:
> Windows starter i reglen op med en swap fil i størrelsesorden 1½ gang
> system RAM'en, dvs i dit tilfælde omkring 384 MB.

Hvilket jeg personligt ikke kan se en grund til, ved normal brug.

> [...]
> større effekt af mere RAM. Men vokser swapfilen er det et sikkert tegn
> på at du mangler RAM, og så kan du roligt gå en tur i byen efter noget

Det er jeg ikke enig i.

Hvis man bruger 39% af en 384 MB pagefile, så giver ekstra RAM en bedere
hastighed. Lige så snart Windows bliver nød til at swappe rundt med
pagefilen, mister du nemlig hastighed.

> Og generelt sagt: XP trives særdeles godt med 512 Mb eller mere....

Det er jeg så helt enig med dit i. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 19:09

Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote:

>Hvis man bruger 39% af en 384 MB pagefile, så giver ekstra RAM en bedere
>hastighed. Lige så snart Windows bliver nød til at swappe rundt med
>pagefilen, mister du nemlig hastighed.

Det er dårligt dokumenteret, men windows anvender sidefilen til andet og
mere end bare at swap'e den fysiske RAM.

Den cacher også en række disk og systemfil strukturer - Dermed undgår
man en hel del flytten rundt på diskhovederne, og systemet bliver i
praksis hurtigere.

Det allerbedste var selvfølgelig om hele harddisken ku' være i RAM'en,
men det er vist endnu ikke realistisk.

<mlr>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 19:55

Michael Rasmussen wrote:

> Den cacher også en række disk og systemfil strukturer - Dermed undgår

Ja, men ikke til sidefilen. Det er molboarbejde at cache en
diskstruktur til - disken...

Systemet bruger fysisk hukommelse til de data.

> Det allerbedste var selvfølgelig om hele harddisken ku' være i RAM'en,
> men det er vist endnu ikke realistisk.

Det er ikke realistisk, nej. Men swapfilen bør da ligge på en
solidstate-disk...

Jesper G. Poulsen

Fra : Casper Bang

Dato : 12-01-05 22:32

> Det er ikke realistisk, nej. Men swapfilen bør da ligge på en
> solidstate-disk...

Du har måske oprettet et ramdrev til din swapfil? ;)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 23:17

Casper Bang wrote:

> Du har måske oprettet et ramdrev til din swapfil? ;)

En solidstate-disk er ikke et RAM-drev.

Jesper G. Poulsen