UPS ??
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 08-01-05 17:01

jeg overvejer at købe en UPS, den skal primært sikre mod lyn-nedslag og
"knas" i strømmen, og altså ikke nødvendigvis direkte strømsvigt...
her selv set på denne:

kan den bruges, og hvor lang tid vil jeg ca. have til at lukke maskinen pænt
ned med den ??

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 17:41

Brian Tingholm [7900] wrote:

> kan den bruges, og hvor lang tid vil jeg ca. have til at lukke
> maskinen pænt ned med den ??

Jeg vil faktisk tro at dk.edb.hardware.server er det rette sted at
spørge, da UPS'er som regel anvendes sammen med servere

Jesper G. Poulsen

Fra : Henning

Dato : 08-01-05 17:47

On Sat, 8 Jan 2005 17:01:16 +0100, "Brian Tingholm [7900]"
<rendmig@tingholm.com> wrote:

> [...]
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23878
>
>kan den bruges, og hvor lang tid vil jeg ca. have til at lukke maskinen pænt
Generelt - de billigste ups'er er kun til strøm-backup, ikke til
filter eller sikkerhed.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 17:58

Henning wrote:

> Generelt - de billigste ups'er er kun til strøm-backup, ikke til
> filter eller sikkerhed.

Du må mene det omvendt. En billig UPS giver ikke backup, men derimod
ren spænding til PC'en.

Jesper G. Poulsen

Fra : bb

Dato : 08-01-05 19:11

>Du må mene det omvendt. En billig UPS giver ikke backup, men derimod
>ren spænding til PC'en.

Tja, den er enten med eller uden batteri.

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 08-01-05 21:33

"bb" <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, den er enten med eller uden batteri.

UPS betyder : Uninterruptel Power Supply
hvilket betyder at det primært er en nødstrømsforsyning.
Spændingsudglatning og div filtre er ekstra på de dyre.

Fra : Anders Lund

Dato : 08-01-05 21:50

Andersen (3650) wrote:
> UPS betyder : Uninterruptel Power Supply
> hvilket betyder at det primært er en nødstrømsforsyning.
> Spændingsudglatning og div filtre er ekstra på de dyre.

Jeg læser det mere som at det er en strømforsyning, uden forstyrrelser.
Dvs. både forstyrrelser i form af manglende strøm, men også formeget
strøm og andet knas. Der er selvfølgelig nogle former for beskyttelse
som tilhører de mere dyrre modeller, men en hvis minimumsgrænse af
"filtre" pejer der dog at være.

Den omtalte UPS har nogle forskellige former for beskyttelse.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 23:06

Andersen (3650) wrote:

> Spændingsudglatning og div filtre er ekstra på de dyre.

Man kan ikke lave en UPS uden spændingsudglatning og filtre...

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 08-01-05 21:12

Brian Tingholm [7900] wrote:

> kan den bruges, og hvor lang tid vil jeg ca. have til at lukke maskinen pænt
> ned med den ??

Har en APC på 500 VA og den kan holde liv i min server, switch og router
i ca. 50 minutter. Men det kommer jo også an på hvormeget din computer
og skærm trækker. Men gennerelt set er disse små "personlige" UPS lavet
til at man kan nå at gemme åbne dokumenter og lukke computeren ned. Jeg
vil tro at du i hvert fald har 5 minutter, uden dog at kende indmaden i
din computer.

Beskyttelse imod "knas" er der noget af, hvis man læser deres hjemmeside:
http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=13504&show=1
(Læg mærke til at det ikke er de samme billeder?)

"Surge protechtion", som giver beskyttelse imod fx lyn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_surge

Og hvis du med "knas" også mener korte strømudfald eller lav
spænding(?), er svaret ja. Der er også filter til telefonstik, hvilket
også er en god idé hvis man er hvis man har en "udsat" telefonforbindelse.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Aksel

Dato : 09-01-05 01:45

"Brian Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> her selv set på denne:
>
> kan den bruges, og hvor lang tid vil jeg ca. have til at lukke maskinen

En UPS beskytter normalt ikke ret godt mod lynnedslag, den kan kompensere
for høj eller lav netspænding og selvfølgelig give backup.

For at filtrere skal det være en type uden bypass, altså UPS enheden
ensretter indgangsforsyningen til batteriet og vekselretter derefter til
udgangsforsyning så hele forbruget går gennem UPS.

Ved bypass lader man batteriet og først ved forsyningssvigt kobler UPSen om
til batteridrift.

http://www.aelgroup.co.uk/hb/hb726.htm

http://www.simplesoft.dk/APC_UPS/ deres modeller har lynsikring, også for
telefonlinie.

Hilsen Aksel

Fra : Rander

Dato : 09-01-05 03:55

Sat, 8 Jan 2005 17:01:16 +0100 brugte Brian Tingholm [7900] 13 linier på at
fortælle dette til dk.edb.hardware:

> [...]
>http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23878
>kan den bruges, og hvor lang tid vil jeg ca. have til at lukke maskinen pænt

Den er 400 VA, så jeg vil skyde på 45 minutter til en time. Min UPS er på
1000 VA, og kan holde min server kørende i to timer (med slukket skærm)...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Ildspåsættelse: En opgave for Rigspolitiet. (Jyllands-Posten)

Fra : Casper Bang

Dato : 09-01-05 13:01

> Den er 400 VA, så jeg vil skyde på 45 minutter til en time. Min UPS er på
> 1000 VA, og kan holde min server kørende i to timer (med slukket skærm)...

Hvad står VA helt præcist for? Hvordan skal tallet opfattes?

Fra : Klaus

Dato : 09-01-05 14:40

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i
en meddelelse news:41e11ceb$0$36591$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hvad står VA helt præcist for? Hvordan skal tallet opfattes?

Volt * Ampere. Det vil sige spændingen ganget med strømforbruget.

Klaus H

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-01-05 15:07

> Volt * Ampere. Det vil sige spændingen ganget med strømforbruget.

Også kaldet Watt

Mvh.
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 15:35

"Michael Nielsen" <leahcim@chicks.dk> skrev i en meddelelse

> Også kaldet Watt

Ikke når det gælder UPS'er...

En 400VA UPS kan aldrig levere 400 Watt.
Den aktuelle UPS kan kun levere 240 Watt.

APC regner også med faktor 0,6

Rune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-01-05 18:01

Michael Nielsen wrote:

> Også kaldet Watt

Nej. Watt (effekt) er udtryk ved Volt (spænding) * Ampere (strøm) *
'cosinus til vinklen mellem Volt og Ampere' (fasen).

Formlen ser således ud:

P=u*i*cos(phi); hvor P er effekten, u er AC-spænding, i er AC-strøm og
phi er fasevinklen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Casper Bang

Dato : 09-01-05 19:45

> Volt * Ampere. Det vil sige spændingen ganget med strømforbruget.

Ja, det ville jeg også tro.
En UPS på 400 VA, hvad betyder det så? At den kan trække 400 watt i en time?
Det stemmer ikke overens med hvad der står i info om den UPS :s

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 23:37

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41e17b9e$0$36657$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Ja, det ville jeg også tro.
> En UPS på 400 VA, hvad betyder det så? At den kan trække 400 watt i en
time?
> Det stemmer ikke overens med hvad der står i info om den UPS :s

Det oplyste VA-tal har noget med hvor meget du kan belaste UPS'en med.
Det siger INTET, absolut intet om hvor længe du kan gøre det.

Som jeg skrev regner UPS-producenterne med faktor 0,6 hvis du skal omregne
til Watt.

Og for at rette misforståelsen med Volt x Ampere = Watt, så er dette
korrekt.
Men Ampere måler Strøm"styrken" ikke strøm"forbruget"

Nu har jeg f.eks. en 3000VA UPS, til denne er der tilkoblet en ekstra
batterikasse der gør at den kan køre tre gange så lang tid, men den er
stadig kun 3000VA.

.... og så lige en bilanalogi...
Hvor langt kan en bil køre på en tankfuld benzin hvis den har 100 HK ?
Længere eller kortere end en bil med 300 HK ?

Rune

Fra : Casper Bang

Dato : 10-01-05 09:38

> Og for at rette misforståelsen med Volt x Ampere = Watt, så er dette
> korrekt.
> Men Ampere måler Strøm"styrken" ikke strøm"forbruget"

Ok, så da Klaus sagde det var Volt * Amp var dette ikke korrekt.
Lidt underligt at man så ikke har givet en bedre begnelse af det :p

> ... og så lige en bilanalogi...
> Hvor langt kan en bil køre på en tankfuld benzin hvis den har 100 HK ?
> Længere eller kortere end en bil med 300 HK ?

:)

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 15:25

> [...]
> her selv set på denne:
>
> kan den bruges, og hvor lang tid vil jeg ca. have til at lukke maskinen

Det er ikke til at sige da du ikke har oplyst hvor meget strøm din PC bruger
(inkl. skærm) og de ikke skriver så meget om batteriet hos edbpriser.dk.

Generelt om UPS'er skal det lige siges at VA angivelsen ikke siger så meget
om batteriets kapacitet, det siger bare noget om hvor stort et strømforbrug
den kan trække.
Større modeller har dog typisk større batterier, men det er ofte billigere
at købe en lille model med stort batteri end en stor en med samme batteri.

VA kan ikke oversættes direkte til Watt og i manualen angiver de 400VA
modellen til at kunne levere 240 Watt.

Batteriet er enten 48Wh eller 56Wh hvilket svarer meget godt til at de
angiver batteritiden til 12 min. ved fuld belastning.

Jeg ville ikke være forundret hvis din PC inkl. skærm brugte 240 Watt, så
mit bud ville være maks 15 minutter til dig.

Min nye PC bruger 120 Watt idle og 185 Watt ved fuld belastning med
3D-kortet kørende.
Min gamle 19" skærm brugte 100 Watt.

Har du en beskeden maskine med fladskærm har du sikkert længere tid.
Men husk at "beskeden" skal ses udfra PC'en størrelse ved anskaffelsen, En
1GHz Athlon kan bruge mere strøm end end Barton 2500+
Og bare en detalje som farven på skærmen ændrer strømforbruget markant.

Få dig en strømmåler (kan lånes hos din el-leverandør) og find dit forbrug.
så kan vi komme med nogle bedre bud.

Rune

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 15:27

Link til manual:
http://drivers.trust.nl/manuals/getmanual.asp?file=13/13504-dk-pm.pdf
Se kapitel 5.4 for strøm og batterikapacitet.

Rune

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 09-01-05 16:31

Ok, jeg er blevet en del klogere.
jeg fårstår det sådan at jeg højest må trække 240 watt ud af den... gælder
det både når jeg bruger fastnet og batteri, eller kun når jeg bruger batteri
??

ang mit strømforbrug:
jeg har en 400watt psu
asus p5gd1 pro bundkort
p4 3,4 ghz socket 775 cpu
2x 512 mb pc 3200 ram (naname)
2x 160 gb maxtor sata 7200 rpm harddiske
Club 3D ati x700 pro, pci-express grafik
gammelt cd-rom og floppy (ingen af dem bruges ret tit)
17" TFT, asus AL1715

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Brian Lund

Dato : 09-01-05 18:57

> ang mit strømforbrug:
> jeg har en 400watt psu
> asus p5gd1 pro bundkort
> p4 3,4 ghz socket 775 cpu
> 2x 512 mb pc 3200 ram (naname)
> 2x 160 gb maxtor sata 7200 rpm harddiske
> Club 3D ati x700 pro, pci-express grafik
> gammelt cd-rom og floppy (ingen af dem bruges ret tit)
> 17" TFT, asus AL1715

Med det system burde du nok kunne holde dig under 240W, idle ihvertfald.

Brian

Fra : Casper Bang

Dato : 09-01-05 19:48

> Med det system burde du nok kunne holde dig under 240W, idle ihvertfald.

Idle, det kan han sikkert - men spørgsmålet er så bare om de 240W ikke også
er en begrænsning når han kører på lysnettet? Det skal undersøges først...
Ved full load med det system tror jeg hurtigt han kommer op på 350W eller
mere. I hvertfald med skærmen sluttet til.
Du kunne så vælge at lade være med at koble skærmen på UPSen; du kan nok
koble UPSen på, så PCen går i hybernation ved strømsvigt; til det har du
ikke brug for skærm.

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 09-01-05 23:03

> Du kunne så vælge at lade være med at koble skærmen på UPSen

så vil den jo ikke være beskyttet mod lyn-nedslag...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 23:39

> så vil den jo ikke være beskyttet mod lyn-nedslag...

De fleste UPS'er har x stik med strøm-backup og et der bare er filtreret.

Rune

Fra : Brian Lund

Dato : 10-01-05 19:00

> [...]
> Ved full load med det system tror jeg hurtigt han kommer op på 350W eller
> mere. I hvertfald med skærmen sluttet til.

Arh, det er trodsalt en fladskærm...

Jeg har haft et system med en prescott 3000 MHz og et 9800 XT samt en 17"
fladskærm sluttet til en elmåler, den brugte 190~210W idle! (skærm bruger
~40W)

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-05 23:47

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Med det system burde du nok kunne holde dig under 240W, idle ihvertfald.

Det er muligt at en 17" TFT ikke bruger alverden af strøm, men det gør en P4
3,4 GHz til gengæld.
Jeg tvivler meget på at det system kan køre på 240 Watt ved 3D-belastning.

En afgørende faktor er din strømforsyning da der er fandens til forskel på
strømforsyningers udnyttelse af strømmen.
Jeg har en Seasonic strømforsyning der er angivet til at levere 85% af den
modtagne strøm til PC'en.
Dårlige PSU'er ligger nede omkring 65%.
Min PC der bruger 185 Watt ved full load ville altså bruge 242 Watt med en
dårlig strømforsyning, da indmaden bruger 157 Watt.
(Athlon64 3200+, 74 GB Raptor, 160 GB Maxtor, Radeon 9800PRO, 1 GB RAM,
DVD-brænder samt vandkølingssæt)

Se nu og få fat i en elmåler OG en større UPS, så dyre er de heller ikke.

Rune

Fra : Casper Bang

Dato : 10-01-05 09:37

> Se nu og få fat i en elmåler OG en større UPS, så dyre er de heller ikke.

Er der ikke noget med at de "normale" elmålere ikke kan bruges til PCer, på
grund af den dårlige faceforskydning etc..., selv om man har aktiv PFC?
Mindes at have hørt noget om det, men er ikke helt sikker.