PC vil pludselig ikke starte!?
Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 06-01-05 23:31

Lukkede PC'en ned og tændte igen efter ca. 30 sek. CPU-blæser og
grafikkortkøler gik igang og der er lys i powerdioden på bundkortet og på
kabinettet men intet mere skete herefter. PC'en bootede ikke engang til
BIOS. Sort skærm. Efter at have taget strømkabel fra og til flere gange i
løbet af de næste 4-5 minutter bootede PC'en dog igen normalt.

Hvad kan dette skyldes? For varm PC? Eller måske for varmt grafikkort!? Er
der ikke noget med, at en PC ikke vil boote, hvis ikke der er monteret et
grafikkort? Det kunne i så fald tyde på, at der måske er en fejl ved
grafikkortet!?

/Anders
----
Anders Lau Mandsholm, Århus

Fra : Jacob Ask

Dato : 07-01-05 08:48

Anders Lau Mandsholm wrote:
> [...]
> der ikke noget med, at en PC ikke vil boote, hvis ikke der er monteret et
> grafikkort? Det kunne i så fald tyde på, at der måske er en fejl ved

Prøv at tjeck om der er noget der sidder lidt løst, et grafikkort der
ikke sidder ordentligt i soklen eller et stik der ikke sidder ordentligt
et eller andet sted.

/ask

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 08-01-05 15:35

Der havde ikke været pillet ved PC'en i et par måneder, så det skulle være
mærkeligt om et eller andet var gået løs af sig selv. Men det sker jo.

Har dog heldigvis en anden fungerende PC, så jeg prøvede del for del af
bytte rundt mellem den fungerende og den defekte PC. Når der blot vises sort
skærm uden at forsøge at boote og uden at komme med advarselsbip, så tænkte
jeg, at det enten måtte være PSU, grafikkort, processor eller bundkort.
Særligt når både grafikkort- og CPU-køler startede, som de skulle og drev
også startede normalt. Fik det snævret ind til fejl ved enten bundkort eller
processor.

Gjorde derfor klar til at returnere disse under garantien og monterede
derfor standard P4-køleren. Skulle dog lige se, om det så kunne starte og nu
fungerende alt perfekt og har gjort det i et par dage. Altså må fejlen ligge
i en kombination mellem bundkort, processor og den NoiseControl Copper
Heaven Ultra Tweak II CPU-køler, jeg ellers har brugt uden at opleve fejl i
mere end et halvt år. Den virkede da også til at køre normalt, men gad vide,
om den er begyndt at køre så langsomt, at bundkort/processor opfatter det,
som om ingen CPU-køler er installerer!?

Hvis der ikke installeres en CPU-køler, vil PC'en så udvise de symptomer,
jeg har oplevet?

/Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-05 15:52

"Anders Lau Mandsholm" <mitfornavn@mitefternavn.name> wrote:

>Hvis der ikke installeres en CPU-køler, vil PC'en så udvise de symptomer,
>jeg har oplevet?

Måske, men jeg tvivler stærkt.

Når maskinen var helt-og-aldeles død vil jeg gætte på at det var PSU'en
og/eller ACPI-funktionerne der drillede.

<mlr>

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 08-01-05 16:02

Jo, men PC'en var ikke jo netop ikke helt død. Lys i powerdioden på
bundkortet, blæsere der kørte normalt, drev der kørte. Men hverken
grafikkortets eller bundkortets BIOS blev udført. PSU'en virker endvidere
fint i en anden PC ligesom PSU'en fra denne anden PC heller ikke kunne få
den defekte PC til at boote.

Har prøvet at bytte tilbage til den gamle CPU-køler igen og samme problem
opstår således igen. Tilbage til standard P4-køleren og alt fungerer igen
normalt.

Hvad bør jeg gøre omkring ACPI?

/Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-05 16:18

> [...]

>opstår således igen. Tilbage til standard P4-køleren og alt fungerer igen

Så har du jo lokaliseret problemet: CPU-køleren er syg !!!

Bundkortet har åbenbart selvtest der nægter at starte CPU'en op, hvis
ikke den 'ser' en CPU-køler der kører med det korrekte omdrejningstal.

Check køleren: Det kan være lejerne der er gået, så den kører trægt...

<mlr>

Fra : Anders Lau Mandsholm

Dato : 12-01-05 11:52

--