RAM fra gammel til ny?
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 04-01-05 11:31

Hej

Jeg har et spørgsmål angående køb af en ny PC, da den gamle brændte
sammen...

I den gamle havde jeg 512MB PC133 RAM, jf. kvitteringen, og den nye har et
MSI K7N2 DELTA bundkort, der jf. msi.com understøtter følgende:

.. Supports six memory banks using three 184-pin DDR DIMMs
.. Support Dual channel PC3200/2700/2100/1600 DDR SDRAMs
.. Supports both 64-bit and 128-bit DDR SDRAM
.. Maximum memory size of 3GB

Den nye computer kommer med:

512MB DDR PC3200 400Mhz RAM

Kan jeg sætte den gamle klods i, og få 1024 MB RAM, eller er de 2 moduler
ikke kompatible ?

--
Martin Kaltoft

Fra : Mads

Dato : 04-01-05 11:37

On Tue, 4 Jan 2005 11:30:34 +0100, "Martin Kaltoft" <martin@nitro.dk>
wrote:

> [...]
>
>512MB DDR PC3200 400Mhz RAM
>
>Kan jeg sætte den gamle klods i, og få 1024 MB RAM, eller er de 2 moduler

De er ikke kompatible. Desværre.

Den gamle RAM er SD RAM som kører 133 MHz og soklen har 2 hak.
Den nye RAM er DDR RAM som kører 400 MHz og soklen har kun 1 hak.

så du kan ikke sætte den gamle RAM i den nye maskine uden at ødelægge
begge dele.

mvh Mads

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-05 15:09

Mads wrote:

> Den gamle RAM er SD RAM som kører 133 MHz og soklen har 2 hak.

Den nye RAM er også SD-RAM.

> så du kan ikke sætte den gamle RAM i den nye maskine uden at ødelægge
> begge dele.

Det er til gengæld korrekt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Mads

Dato : 04-01-05 15:19

On 04 Jan 2005 14:08:57 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Den nye RAM er også SD-RAM.

Måske, men den gamle RAM er ikke DDR RAM
og de to typer er derfor ikke kompatible

Hold dog op med at rette på folk bare fordi du
keder dig. Mit svar var jo korrekt.
Hvis du ikke kan tilføre tråden noget nyt,
så spar dine tastetryk til noget mere fornuftigt.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-05 19:29

Mads wrote:

> Hold dog op med at rette på folk bare fordi du
> keder dig. Mit svar var jo korrekt.

Nej, dit svar var noget vrøvl. De PC'er vi anvender idag er alle
baseret SD-RAM.

Der findes nemlig _to_ slags SD-RAM til brug i stationære PC'er, nemlig
SDR SD-RAM og DDR SD-RAM.

> Hvis du ikke kan tilføre tråden noget nyt,

Jeg kan rette dit sludder - så det gør jeg...

Jesper G. Poulsen

Fra : FedeDorit

Dato : 04-01-05 16:50

"Mads" <DeathTo@ll.spammers> skrev i en meddelelse

> De er ikke kompatible. Desværre.
>
> Den gamle RAM er SD RAM som kører 133 MHz og soklen har 2 hak.

og SD-RAM har 168 pins (ben)

> Den nye RAM er DDR RAM som kører 400 MHz og soklen har kun 1 hak.'

og DDR ram har 184 pins (ben)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-05 19:31

FedeDorit wrote:

> og SD-RAM har 168 pins (ben)

Nej, SDR SD-RAM er 168pins.

> og DDR ram har 184 pins (ben)

Nej, DDR SD-RAM er 184pins.

Læg mærke til at begge typer er SD-RAM. Det andet er en bred
misforståelse - det gør den blot ikke mere rigtig.

Jesper G. Poulsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 04-01-05 13:12

wrote:

>Kan jeg sætte den gamle klods i, og få 1024 MB RAM, eller er de 2 moduler
>ikke kompatible ?

Den gamle klods kan du slet ikke sætte i.

Gamle sdram har 2 hakker.

DDR ram har kun 1 hak, placeret andetsteds

mvh

John