Oh du analog-modemets konge, Hjælp med at ~
Fra : Bo Andersen

Dato : 30-12-04 18:56

Har arvet et Lasat 56.000 V modem fra Sonofon
Når jeg forsøger at ringe op, så ringer modemet
helt af sig selv 4 ukendte cifre !!!!!
Sikkert et Sonofon forvalgsnummer, men er uvist...

Selv hvis jeg prøver med Hyber-terminal (winme)
en ATD kommando får den til at "tage røret af" og ringe
de 4 cifre.

Er det noget der er hard-codet i modemet ?
Evt. i S-registrene ?
Eller noget driveren sørger for ?

Kan jeg komme ud over det på nogen måde,
evt. omkode S-registre, men hvilke og med hvad ?

Venligst, Bo Andersen.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-12-04 19:25

On Thu, 30 Dec 2004 18:56:23 +0100, "Bo Andersen"
<qwertydotcom@hotmail.com> wrote:

>Har arvet et Lasat 56.000 V modem fra Sonofon
>Når jeg forsøger at ringe op, så ringer modemet
>helt af sig selv 4 ukendte cifre !!!!!
>Sikkert et Sonofon forvalgsnummer, men er uvist...

Hvis det er fra Sonofon, så er det jo meget muligt

>Selv hvis jeg prøver med Hyber-terminal (winme)
>en ATD kommando får den til at "tage røret af" og ringe
>de 4 cifre.

Ja, du skal jo ikke sådan lige kunne snyde udenom

>Er det noget der er hard-codet i modemet ?

Nogle modems er blevet lavet sådan, at de kun kan bruges hos et enkelt
teleselskab. Det svarer lidt til en simlåst mobiltelefon. Dengang gav
teleselskaberne også tilskud, når man købte sådan et modem (de fik jo
pengene ind igen, da man kun kunne/kan bruge modemet hos dem).

>Kan jeg komme ud over det på nogen måde,
>evt. omkode S-registre, men hvilke og med hvad ?

Jeg mener at huske, at du "blot" kan flashe modemet med en ny
firmware. Det er dog ikke noget jeg selv har pillet ved.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Morten

Dato : 30-12-04 21:39

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote in

> [...]

> Jeg mener at huske, at du "blot" kan flashe modemet med en ny
> firmware. Det er dog ikke noget jeg selv har pillet ved.

Hej

Har været ude for det samme engang, prøvede også med ny firmware, uden
held.

Mvh.

Morten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 31-12-04 01:24

On Thu, 30 Dec 2004 20:39:19 GMT, Morten <gramfoldager@removenrdc.dk>
wrote:

>Har været ude for det samme engang, prøvede også med ny firmware, uden
>held.

Efter lidt Googling, så ser det ud til, at man kan låse modemet op med
en kode (på samme måde som mobiltelfeoner der er simlåste).

Bo, prøv evt. at tage kontakt til Sonofon, for modemet er jo nok over
6 måneder gammelt

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Fra : Rander

Dato : 30-12-04 22:39

Thu, 30 Dec 2004 18:56:23 +0100 brugte Bo Andersen 19 linier på at fortælle
dette til dk.edb.hardware:

> [...]
>en ATD kommando får den til at "tage røret af" og ringe
>de 4 cifre.
>Er det noget der er hard-codet i modemet ?

Næppe driveren... Som en anden oplyser er nogle modems "låst" til en
bestemt udbyder, men prøv først at hoppe ind i Hyperterminal og skriv
"AT&F" (nulstiller til fabriksindstillinger) efterfulgt af AT&W (skriver
indstillingerne til NVRAM (mener jeg de bruger)...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Forskellen på lykke og visdom er, at den, der mener at være lykkelig, oftest
er det, mens den, der mener at være vis, sjældent er det. (C. C. Colton)

Fra : Bernhard Ege

Dato : 31-12-04 14:58

Bo Andersen wrote:
> [...]
> Eller noget driveren sørger for ?
>
> Kan jeg komme ud over det på nogen måde,
> evt. omkode S-registre, men hvilke og med hvad ?

Du kan muligvis omgå problemet ved at ringe til et ikke-8-cifret nummer.
Kan man ikke ringe til et dk nummer ved at bruge dk-forvalgs koden (uden
at de koster ekstra)? Jeg mener at modemet kun sætter forvalgskoden på
ved 8-cifrede numre.

Ellers kan du muligvis blot indlægge pauser (#) i numret for at gøre det
længere end 8 cifre (dvs. det er stadig 8 cifre men med pauser er det
mere end 8 tegn hvis du forstår).

mvh Bernhard