Min computer "fryser"
Fra : Janus Rønne

Dato : 29-12-04 17:39

Min computer begyndte først på følgende:

- Grafikken frøs (grafikken blev ternet), efter ca. 4-6 sekunder
blinkede skærmen sort og så var alt normalt.

Det er nu gå blevet værre:

- Samme som ovenstående, men computeren fryser stadig og den bliver ved
med at blinke sort hvert 4-6 sekund indtil jeg slukker.

Jeg har også været ude for at den genstartede og en enkelt gang meldte
den 'Primary Harddisc failure' (derefter slukkede jeg den og så var alt
normalt.)

Har nogle et kvalificeret bud på hvad der kan være galt ?

Mvh

Janus Rønne

Fra : Søren Nielsen

Dato : 29-12-04 17:51

Janus Rønne wrote:
> [...]
> alt normalt.)
>
> Har nogle et kvalificeret bud på hvad der kan være galt ?

Ja. "Primary Harddisc failure" lugter lidt af en død harddisk. Det er ikke
sikkert, at den er brændt helt af endnu, men sørg for at få taget backup
(hvis der er noget du skal gemme/bruge), for den synger nok på sidste vers.
Ellers prøv at se, om stikkene til harddisk skulle sidde løse.

Søren

Fra : Janus Rønne

Dato : 29-12-04 18:08

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> (hvis der er noget du skal gemme/bruge), for den synger nok på sidste vers.
> Ellers prøv at se, om stikkene til harddisk skulle sidde løse.

Det der undrer mig er, at den kun har meldt 'Primary Harddisc failure'
en enkelt gang.

Samtidig undrer jeg mig over at en halvdød HDD kan få
computeren/grafikken til at fryse, det fik mig til at tænke på
grafik-/bundkort - er det mig der bare er galt på den ?

PS. Har backet op på min eksterne HDD :)

Fra : Søren Nielsen

Dato : 29-12-04 18:22

Janus Rønne wrote:

> Det der undrer mig er, at den kun har meldt 'Primary Harddisc failure'
> en enkelt gang.

Ok, hvis den kun har gjort det én gang, så er det ikke sikkert, at det er
harddisken, der er ved at dø.

> Samtidig undrer jeg mig over at en halvdød HDD kan få
> computeren/grafikken til at fryse, det fik mig til at tænke på
> grafik-/bundkort - er det mig der bare er galt på den ?

Opstod problemet lige pludselig eller er det kommet i forbindelse med
installation af nyt hardware/software? Så kunne det måske være en driver
eller en IRQ-konflikt.
Du kan evt. prøve at fjerne alle kort, så du kun har harddisk og RAM i
maskinen, og se om problemet stadig er der. Hvis det ikke er det, så prøv
med ét kort ad gangen og så kan du muligvis indkredse, hvor fejlen ligger.
Du kan også teste dine RAM med memtest86.
Kører blæseren på dit grafikkort? Hvis den kører "stramt", så kan du prøve
at smøre den med lidt syrefrit olie (symaskineolie).

> PS. Har backet op på min eksterne HDD :)

Godt :)

Søren

Fra : Janus Rønne

Dato : 30-12-04 10:26

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> Kører blæseren på dit grafikkort? Hvis den kører "stramt", så kan du prøve
> at smøre den med lidt syrefrit olie (symaskineolie).

Har testet Rammene med memtest (1 pass), der var intet :)

Jeg installerer bunker af nye programmer konstant, aner ikke om det er
derfor.

Har lidt overvejet om det kan være temperaturen, jeg mener det startede
samtidig med at jeg tænkte for en radiator lige ved siden af, men
temperaturen er dog ikke voldsom synes jeg.

Hmm, måske det er på tide jeg køber en ny

Fra : Søren Nielsen

Dato : 30-12-04 14:33

Janus Rønne wrote:

> [...]
> af, men temperaturen er dog ikke voldsom synes jeg.
>
> Hmm, måske det er på tide jeg køber en ny

Det kan godt være temperaturen, der driller dig. Prøv at hente et program
til at måle temperaturen på hhv. CPU og bundkort og se, om det ligger
væsentligt højere end det anbefalede. Der findes mange forskellige, men prøv
at se, om producenten til dit bundkort ikke skulle have noget liggende på
deres side.
Jeg kan ikke lige præcis huske hvilke temperaturer, der anbefales, men hvis
du fortæller det her, så er jeg ganske sikker på, at folk kan svare på om de
er for høje.

Søren

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-12-04 18:32

Janus Rønne wrote:

> Har nogle et kvalificeret bud på hvad der kan være galt ?

Et temperaturproblem?

Jesper G. Poulsen