Bilkørsel på Korsika
Fra : frbi

Dato : 13-02-05 10:53

Vi skal til Porto på Korsika til sommer. Vi er en smule betænkelige ved
turen i udlejningsbil fra Bastia til Porto på vestkysten. Turen foregår
hovedsageligt efter mørkets frembrud. Er der mon nogen her i gruppen der har
prøvet turen eller andre med gode hints / oplysninger om bilkørsel på
Korsika.
Vh Frank

Fra : Jørgen

Dato : 13-02-05 11:08

Ja, april 2002 i egen bil.
Vejene er generelt gode på Korsika, stigningerne er ikke voldsomme, men
rigtig mange sving, så regn med en gms hastighed på højst 40 km/h. Rigtig
skøn tur, så hvorfor dog om natten?
MVH
Jørgen

Fra : frbi

Dato : 13-02-05 12:00

Tak for svarte. Jo, det bliver om natten fordi vi flyver til Bastia og først
ankommer ved 20-tiden.
Vh Frank

Fra : Ped

Dato : 13-02-05 12:51

frbi wrote:
> [...]
> prøvet turen eller andre med gode hints / oplysninger om bilkørsel på

Jeg var på Korsika i sommeren 2004 på motorcykel, dog ikke i Porto. En
ting som jeg blev meget overrasket over var, at man ikke skal
undervurdere afstandene på øen. Godt nok er det ikke nogen stor ø, men
vejene er mange steder så snoede og smalle, og af og til også ujævne, at
jeg ligesom Jørgen må pege på at gennemsnitshastigheden bliver temmelig
lav, og 40 km/t er bestemt et godt bud. Og den bliver ikke højere af at
køre efter mørkets frembrud. Ellers synes jeg rent trafikalt ikke at der
er nogen problemer, men nu prøvede jeg altså heller ikke at køre om natten.

Hvis I får lyst til at stoppe op i naturen, så pas på hvis der er svin i
nærheden. Jeg så temmelig mange af dem, små grupper af svin der ikke er
rigtige vildsvin, men tamsvin der er blevet vilde. De har ry for at være
temmelig aggressive, så bliv i bilen hvis I kommer i nærheden af nogen.

Et sted i det indre af landet, på en ikke ret befærdet vej, blev jeg i
et vejkryds stoppet af to unge mennesker i hvide, officielt udseende
kitler og med officielt udseende identitetskort i en plastiklomme på
brystet. De stod hver med et brædt med papir på og lignede egentlig
trafiktællere. Men det var de ikke. Den ene - en ung mand med et meget
skulende blik - forklarede, at jeg ved at betale 40 euro kunne hjælpe
nogle børn og samtidig få en farvestrålende brochure, et enkelt ark
papir trykt på en elendig farveprinter. Det kom heldigvis en bil, og
mens deres opmærksomhed var afledt et øjeblik stak jeg af. Få km længere
fremme kom en politibil med udrykning i modsat retning. Det hele stank
langt væk af fup og svindel. Om det er noget der er almindeligt skal jeg
ikke kunne sige, jeg var kun udsat for noget suspekt den ene gang i de
tre fem dage jeg var der.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Michael Nørgaard And~

Dato : 19-02-05 11:15

Korsika er et helt fantastisk sted- så I kan kun glæde jer. Vi var der en
uge sidste sommer - og kunne sagtens have brugt 14 dage på stedet

Mht. bilkørsel er det helt rigtigt, at mange af vejene er yderst smalle og
snoede - så det betyder altså meget langsom bilkørsel. Ikke mindst kan
omtalte grise - og køer - komme i vejen mange steder. Og da I jo skal fra
østsiden til vestsiden kan I ikke undgå de små veje (vejen ned langs
østkysten er derimod meget fremkommelig til sammenligning)

Jeg vil derfor helt klart foreslå en overnatning i Bastia og så køre videre
næste morgen. For det første fordi det er en ufattelig smuk ø som er værd at
se i dagslys og for det andet fordi jeg ikke tror det er super sjovt at
køre, når det er mørkt! Mit gæt er faktisk, at det vi tage jer det meste af
natten at komme fra Bastia til Porto?

Vi har selv overnattet i Bastia den sidste nat inden vi forlød Korsika (vi
skulle med færgen kl. 8.00 om morgenen). Vi boede på et lille hotel lidt
nord for byen (ca. 7-10 km). Det var super hyggeligt med en restaurant på
bjergsiden med den bedste udsigt + og det var ikke særlig dyrt. Men spørg på
turistinformationen som ligger centralt i byen - de kan guide jer

Rigtig god tur.

Bedste hilsner
Anne-Mette