APC - Alternative PHP Cache?
Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 21-05-01 16:31

Hej

nOOgen siger at APC [1] er værd at kigge på. Er her nogen m. hands-on
erfaringer? .. pros/cons.

[1] http://apc.communityconnect.com/

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Morten Winther

Dato : 21-05-01 17:19

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> wrote in message
> Hej
>
> nOOgen siger at APC [1] er værd at kigge på. Er her nogen m. hands-on
> erfaringer? .. pros/cons.
>
> [1] http://apc.communityconnect.com/

Ingen erfaring med nævnte, men der findes jo også Zend CacheT [1]. De laver
også et produkt der hedder The Zend Encoder Unlimited, hvilket gør det
muligt at beskytte sin kode. Nogen der har erfaring med dette? Findes det
evt. andre måder man man compile sin kode på?

[1] http://www.zend.com/store/products/zend-cache.php

/ morten

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 21-05-01 17:55

On Mon, 21 May 2001 18:19:05 +0200, "Morten Winther" <mw@get2net.dk>
wrote:

>"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> wrote in message

>Ingen erfaring med nævnte, men der findes jo også Zend CacheT [1].

yep... men der er ikke god karma omkring licensbetingelserne v. zend
(sidst jeg kiggede i al fald)

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Anders Johannsen

Dato : 21-05-01 18:57

> nOOgen siger at APC [1] er værd at kigge på. Er her nogen m. hands-on
> erfaringer? .. pros/cons.

Hvem?

Jeg har tilfældigvis haft et par boxe til at køre med det --- og
erfaringerne er meget positive.

Jeg lavede nogen sammenlignende benchmarks mellem Zend Cache, Zend
Optimizer og APC, samt disse i arbitrære kombinationer.

APC klarede sig temmeligt godt i disse benchmarks (jeg husker ikke
tallene), og bidragede til markant lavere svartider selv ved stort load.
Zend Cache gør også sit job udemærket, mens jeg er knap så begejstret for
"Optimizeren" (ved nogen sider faldt performance væsentligt hvis man slog
den til). Ved andre sider var virkningen begrænset (gain på 10%).
Kombinationen APC og Zend Optimizer giver uforudsigelige resultater.

/A

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 21-05-01 19:01

On Mon, 21 May 2001 19:56:38 +0200, "Anders Johannsen"
<anders@ignition.dk> wrote:

>Hvem?

du så ikke OO-notationen i nogen ?

men det kunne godt tænkes det var dig

> [...]
>den til). Ved andre sider var virkningen begrænset (gain på 10%).
>Kombinationen APC og Zend Optimizer giver uforudsigelige resultater.

og hvad m. stabilitet og den slags? Eg. er det noget som kan sættes i
produktion uden at noget går tabt. Der er lidt forskel på at køre
noget på localhost, og så noget på en box hvor stabilitet er smukt.

Det sjældent (aldrig) cpu eller andet maskinnært som er flaskehalsen
om nogen.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Anders Johannsen

Dato : 21-05-01 20:51

> du så ikke OO-notationen i nogen ?

Jeg er ikke god til at ekspandere hints

> men det kunne godt tænkes det var dig

... hvis du kigger et par uger tilbage i din mailbox.

> og hvad m. stabilitet og den slags? Eg. er det noget som kan sættes i
> produktion uden at noget går tabt. Der er lidt forskel på at køre
> noget på localhost, og så noget på en box hvor stabilitet er smukt.

Nu er der jo aldrig den store risiko for datakorruption i en applikation
som kun har ro adgang til data. Jeg har personligt ikke oplevet problemer
med stabiliteten i APC, og har kendskab til folk som kører det problemfrit
i driftsmiljøer.

> Det sjældent (aldrig) cpu eller andet maskinnært som er flaskehalsen
> om nogen.

Disktilgang og CPU-tid er, om ikke en flaskehals, så dog noget som kan
opleves som længere svartider. Igen kommer det an på hvor 'large-scale' de
setups, du påtænker at bruge cachen på, er. Hvis der blot er tale om en
hygge-2Mbit forbindelse, er APC nok højest En Rar Ting.

/A

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 21-05-01 20:57

On Mon, 21 May 2001 19:51:23 +0000 (UTC), Anders Johannsen
<anders@notvalid.dk> wrote:

>.. hvis du kigger et par uger tilbage i din mailbox.

præcis

> [...]
>setups, du påtænker at bruge cachen på, er. Hvis der blot er tale om en
>hygge-2Mbit forbindelse, er APC nok højest En Rar Ting.

Vi er i kategorien "rar ting" then.

Personligt kender jeg ingen large-scale setup's i det her land

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Christian Iversen

Dato : 24-05-01 18:39

> Vi er i kategorien "rar ting" then.
>
> Personligt kender jeg ingen large-scale setup's i det her land

TV2.Dk? (dengang de kørte PHP?

--
Regards, Christian Iversen [FIDUSO]

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 24-05-01 19:05

On Thu, 24 May 2001 19:39:28 +0200, "Christian Iversen"
<iversen@it.dk> wrote:

>TV2.Dk? (dengang de kørte PHP?

Dengang?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Christian Iversen

Dato : 24-05-01 19:20

"Daniel Stjernholm" <skumling@skumlenet.dk> wrote in message

> Dengang?

NU bliver jeg paranoid!

De kørte ASP "lige før"???

--
Regards, Christian Iversen [FIDUSO]

Fra : Troels Arvin

Dato : 24-05-01 19:52

On Thu, 24 May 2001 20:20:24 +0200, "Christian Iversen" <iversen@it.dk>
wrote:

> [...]
[...]
> De kørte ASP "lige før"???

tv2.dk er en portal med talrige sub-sites - og med en relativt lang
historie. Derfor vil man på tv2.dk kunne opleve PHP, JSP og ASP. ASP er
imidlertid under udfasning.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 24-05-01 20:44

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote Thu, 24 May 2001 20:52:15
+0200 :

>ASP er
>imidlertid under udfasning.

Hvorfor?

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Christian Iversen

Dato : 24-05-01 21:25

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> wrote in message
> "Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote Thu, 24 May 2001 20:52:15
> +0200 :

> Hvorfor?

Hvorfor ikke?

Det er under alle omstændigheder
nemmere/smartere/lettere/hurtigere/bedre/mere guddommeligt/sjove at bruge én
slags server-side scripting...

--
Regards, Christian Iversen [FIDUSO]

Fra : Troels Arvin

Dato : 25-05-01 08:19

On Thu, 24 May 2001 21:43:32 +0200, "Morten Kjaer Nielsen"

> Hvorfor?

Nu har jeg ikke selv været med i beslutningsprocessen, men mit indtryk
er, at bevæggrundene var:

Stabilitetsproblemer og skaleringsproblemer med ASP+Windows. Samt et
udtalt ønske om at benytte PHP/JSP fra dem, der rent faktisk skulle sidde
med "fingrene i skidtet" (udviklerne). For mig at se er det meget
vigtigt, at en udviklergruppe synes, at det er nogle rare
arbejdsværktøjer, de sidder med.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 28-05-01 13:24

> Stabilitetsproblemer og skaleringsproblemer med ASP+Windows.
> Samt et udtalt ønske om at benytte PHP/JSP fra dem, der rent
> faktisk skulle sidde med "fingrene i skidtet" (udviklerne). For

Det har jeg også fået fortalt, samt at der i starten var en
officiel Microsoft-strategi, og der blev derfor benyttet
Windows+ASP.

--
Martin Kaltoft | [ martin@nitro.dk ]
myPHP usenet in action | [ http://news.nitro.dk ]

Fra : Christian Schmidt

Dato : 24-05-01 22:50

Christian Iversen wrote:

> NU bliver jeg paranoid!
>
> De kørte ASP "lige før"???

http://uptime.netcraft.com/ kan bruges til at se, hvilken platform et
givet site har benyttet gennem tiderne.

Her kan man se, at bolig.tv2.dk skiftede fra IIS/ASP til Apache/PHP den
20. november.

Er der nogen, der kender til andre større sites (danske som udenlandske)
udover tv2.dk, der har skiftet platform?

Christian

Fra : Niels

Dato : 24-05-01 19:36

Just as I expected, Christian Iversen came up with this:

>TV2.Dk? (dengang de kørte PHP?

Kulturnatten sidste år's side kørte også med PHP.

--
Niels aka. niLLer aka. G4S
<-------------------------<=\ CONTACT /=>---------->

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 24-05-01 22:26

Thomas Jensen - pil.dk wrote:
> Personligt kender jeg ingen large-scale setup's i det her land

Venligst definér large-scale setups

/tlk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 24-05-01 23:58

On 24 May 2001 21:25:32 GMT, tlk@tigerdyr.wheel.dk (Thomas L.
Kjeldsen) wrote:

>Venligst definér large-scale setups

google.com og derover.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 25-05-01 00:58

Thomas Jensen - pil.dk wrote:
> google.com og derover.

Nå, pth - om et par måneder er vi større end dem. Øh.

/tlk :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-05-01 10:31

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse
> google.com og derover.

*host* opasia.dk *host*
De bruger da ihvertfald nogle php-scripts hist og her

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 25-05-01 10:35

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse
>
> *host* opasia.dk *host*
> De bruger da ihvertfald nogle php-scripts hist og her

men det er ikke largescale i min verden.

Det der måske kunne tenderer largescale på upzia ville så være
chatten... men det er mest fordi http ikke er velegnet til
"realtidschat".... ja rent faktisk er det voldtægt af http.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-05-01 11:09

> men det er ikke largescale i min verden.

Ja, så har du nok ret i at du ikke finder nogen i DK.
Hvad er kravet? Et stort antal hits?

> "realtidschat".... ja rent faktisk er det voldtægt af http.

Enig, hvad har der nogensinde været i vejen med IRC

Fra : Christian Schmidt

Dato : 25-05-01 14:37

"Thomas L. Kjeldsen" wrote:

> Venligst definér large-scale setups

Et large-scale setup i denne sammenhæng er vel ethvert setup, der pga.
af PHPs performance ikke kan ligge på én server.

Christian

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 26-05-01 15:55

In article <3B0E6012.D0D86E58@schmidt.net>, Christian Schmidt wrote:

> Et large-scale setup i denne sammenhæng er vel ethvert setup, der pga.
> af PHPs performance ikke kan ligge på én server.

Men er et setup med to servere large-scale? 6?

"large-scale" er da vidst et slipse-ord

mvh Thomas

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 26-05-01 16:33

On 26 May 2001 14:55:15 GMT, tlk@tigerdyr.wheel.dk (Thomas L.
Kjeldsen) wrote:

>Men er et setup med to servere large-scale? 6?

nej... typisk ville man nok blot kalde det overkill, fordi det
beslutningstageren har været i for tæt kontakt med en
hardware-pusher... eller måske endda noget kører på en forkert
platform.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 21-05-01 21:37

Thomas Jensen - pil.dk wrote:

> nOOgen siger at APC [1] er værd at kigge på. Er her nogen m. hands-on
> erfaringer? .. pros/cons.

Vi eksperimenterede lidt med det uden dog at finde det rigtig brugbart
- enten cachede det for voldsomt eller også cachede det for lidt. Det
er måske noget vi kunne have finpudset os ud af, hvis vi havde lagt
mere energi i det.

Kristian Köhntopp har i hans skrivelse[1] om PHPLIB luftet muligheden
for at PHP i fremtiden skal kunne køre som en proces hvilket
angiveligt[2] skulle være en bedre løsning end diverse cache-værktøjer.
Er der nOOgen (hint: ANDERS) der ved om dette bliver inden for en
snarlig fremtid? Det lyder i mine øren meget interessant.

[1] http://www.geocrawler.com/lists/3/Web/195/125/4988613/
[2] http://www.geocrawler.com/mail/msg.php3?msg_id=4994637&list=195

vh Thomas

Fra : Anders Johannsen

Dato : 21-05-01 22:14

> Er der nOOgen (hint: ANDERS) der ved om dette bliver inden for en
> snarlig fremtid? Det lyder i mine øren meget interessant.

Jeg føler mig godt dum -- men jeg fanger den altså ikke

/A

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-05-01 20:06

On Mon, 21 May 2001 22:36:50 +0200, "Thomas L. Kjeldsen"
<tlk@tigerdyr.wheel.dk> wrote:

> Vi eksperimenterede lidt med det uden dog at finde det rigtig brugbart
> - enten cachede det for voldsomt eller også cachede det for lidt.
På et site uden de store kodemæssige ændringer (fx. et site, der har
været i produktion en måneds tid eller så) burde man bare kunne fortælle
APC, at den må cache'e den kompilerede kode i fem minutter.

- Men på sites, hvor der ofte kommer ny PHP-kode på, er det muligvis for
lang en caching.

> Kristian Köhntopp har i hans skrivelse[1] om PHPLIB luftet muligheden
> for at PHP i fremtiden skal kunne køre som en proces
Man burde kunne benytte PHP's shared memory funktioner til at gemme
udvalgte data. Det kan man så eksperimentere med, mens et system som
Kristian's vision går i opfyldelse.

Eller: Man må også erkende, at PHP ikke er passende i alle sammenhænge.
I sådanne situationer kan man fx. tænke i JSP baner - med den ekstra
mængde praktiske besværligheder, det så giver.

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 24-05-01 22:40

In article <9eedcp$k6s$1@sunsite.dk>, Troels Arvin wrote:

> Man burde kunne benytte PHP's shared memory funktioner til at gemme
> udvalgte data. Det kan man så eksperimentere med, mens et system som
> Kristian's vision går i opfyldelse.

Det må jeg prøve at rode med en dag.

> Eller: Man må også erkende, at PHP ikke er passende i alle sammenhænge.
> I sådanne situationer kan man fx. tænke i JSP baner - med den ekstra
> mængde praktiske besværligheder, det så giver.

Helt enig. Men stadigvæk, det er en rå beslutning at skifte sprog

/tlk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 25-05-01 00:02

On 24 May 2001 21:39:46 GMT, tlk@tigerdyr.wheel.dk (Thomas L.
Kjeldsen) wrote:

>Helt enig. Men stadigvæk, det er en rå beslutning at skifte sprog

man bør skifte os, sprog og db mindst een gang i kvartalet for at
udvide sin horisont.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 25-05-01 01:07

Thomas Jensen - pil.dk wrote:

> man bør skifte os, sprog og db mindst een gang i kvartalet for at
> udvide sin horisont.

Hvilket bringer mig tilbage til ideen om at lave et vandrende site der
skifter platform med et fast interval - fx hver uge. Man skulle således
have mulighed for at tilføje hosting-informationer inklusiv login på
sitet, hvorefter sitet selv sørger for at "flytte ind" for en stund. Det
kunne være en udfordrende øvelse i at skrive portabel kode.

/tlk :)

Fra : Søren Vrist

Dato : 26-05-01 18:58

> [...]
>sitet, hvorefter sitet selv sørger for at "flytte ind" for en stund. Det
>kunne være en udfordrende øvelse i at skrive portabel kode.
Lyder for sejt !!!
Send mig en mail hvis det bliver virkelighed

__
mvh / Regards
Søren Vrist
vrist@mailme.dk
"Have pill and shrink, just don't show us how you sweat" - Kashmir "lampshade"

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-05-01 21:45

On Thu, 24 May 2001 23:01:40 GMT, tj@dev.null (Thomas Jensen - pil.dk)
wrote:

>man bør skifte os, sprog og db mindst een gang i kvartalet for at
>udvide sin horisont.

.... specielt hvis man blot er en PHB, der kan lave firmapolitikker
overfor de ansatte ("Vi har netop underskrevet en samarbejdsaftale med
TilfældigtFirma, så det kunne være cool, hvis vi lige kunne få vores
site til at køre under TilfældigtFirmasKodeSystem...")

Har i øvrigt planer om at lave en mini-webserver i PHP, blot for at
være medvirkende til at ødelægge enhver begrebsdefinition, og så jeg
kan sidde tilbage som en gnaven, støvet mand og sige, at PHP ikke
behøver at køre under nogen anden webserver (hvorefter jeg bryder ud i
en masse kedelig information om lige præcis mit liv og min computer
og...).

(okay, formålsbeskrivelsen i sidste afsnit er løgn, men jeg kan ikke
længere huske hvorfor, jeg gerne ville lave en webserver i PHP)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 27-05-01 21:44

On Sun, 27 May 2001 22:45:27 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>(okay, formålsbeskrivelsen i sidste afsnit er løgn, men jeg kan ikke
>længere huske hvorfor, jeg gerne ville lave en webserver i PHP)

er det muligt vi kan få dig til at ta' din puls og efterflg. poste et
tal her i gruppen?

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-05-01 22:43

On Sun, 27 May 2001 20:43:32 GMT, tj@dev.null (Thomas Jensen - pil.dk)
wrote:

>er det muligt vi kan få dig til at ta' din puls og efterflg. poste et
>tal her i gruppen?

Den overflow'ede. Må have fat i bc_math.

--
- Pede
Professionel nørd