Download til harddisk button
Fra : Jack Frandsen

Dato : 10-02-05 14:26

Davs, jeg har en button der gerne skulle downloade et givet link til
harddisken. Jeg har kan kunne få fat i dette? Altså den bare viser linket,
men tænkte om der ikke var noget php der kunne klare det. Så når man
trykker, for man faktisk samme boks op som gem som.... Så filen kan
downloade's og ikke bare vises...

<input type="button" class="knap"
onclick="window.location='http://www.netcoders.dk/graphics/header_fade.jpg'"
value="Download filen til din harddisk">

Mvh Jack

Fra : Peter

Dato : 10-02-05 19:17

On 2005-02-10 14:26:23 +0100, "Jack Frandsen" <jf@bryllemafia.dk> said:

> [...]
> onclick="window.location='http://www.netcoders.dk/graphics/header_fade.jpg'"
> value="Download filen til din harddisk">

Ja du skal sætte headeren med header(); functionen... jeg kan ik lige
huske hvilke headers der skal sættes, men det kan google.dk desuden
skal du bruge noget php til at servere filen med... evt.
file_get_content(); og så echo det ud efter headeren er sat...

Fra : Jack Frandsen

Dato : 10-02-05 19:28

Oki tak Peter... Men glemte vist lige og sige jeg er helt ny i php....
Fattede kun 50% ca...

Mvh Jack

Fra : Peter

Dato : 11-02-05 15:45

On 2005-02-10 19:27:47 +0100, "Jack Frandsen" <jf@bryllemafia.dk> said:

> Oki tak Peter... Men glemte vist lige og sige jeg er helt ny i php....
> Fattede kun 50% ca...

Ok... her er lidt kode:

<?php
//filen:
$file="/hele_stien_til/filen.pdf";
$filename="superfil.pdf";

//headere sættes:
header("Content-Type: application/octet-stream");
header('Content-Disposition: attachment; filename=".$filename);

//filen læses og serveres til brugeren:
$filetype=mime_content_type($file);
$content=file_get_contents($file);
echo $content;
?>

det kan faktisk gøre det (tror jeg... jeg har ik lige testet, men kan
ik umiddelbart se jeg har overset noget).... du kan evt. sende filnavn
med over i dit _GET array... eller tage det fra en db eller lign...

der burde være nok til at arbejde videre med

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-02-05 20:08

Jack Frandsen wrote:

> <input type="button" class="knap"
> onclick="window.location='http://www.netcoders.dk/graphics/header_fade.jpg'"
> value="Download filen til din harddisk">

Ovenstående kan på ingen måde omskrives til alene at gøre tricket. Du
skal derimod skrive en stump kode der læser filen du vil lade brugeren
downloade og efterfølgende linke til den stump kode (fil) fra dit
javascript.

Hvis du tager et kig på de 'user comments' der er på:
http://php.net/header kan du se en lang række eksempler på, hvordan et
download script laves og samtidig en diskussion af, hvordan det
optimeres til at virke på alle platforme.

Linket til din fil bliver altså noget i stil med:

window.location.href="minDownloadFil.php?fil=filenDerSkalDownloades.gif";

--
Peter Farsinsen
peter at farsinsen dot dk