SELECT med to parametre, heraf en sum
Fra : J Christensen

Dato : 09-02-05 19:46

Jeg skal lave en forespørgsel, hvor det ene af where-parametrene er summen
af nogle felter.

Eksempel: felterne landmand, omraade, gris, ko, faar

Med inspiration i et tidligere indlæg her i gruppen har jeg lavet denne
konstruktion:

$foresp = mysql_query("SELECT *, gris+ko+faar AS dyrehold FROM tblDyr
WHERE omraade = 'Sønderjylland' AND dyrehold > 100");

Det giver bare intet resultat.

Har også prøvet at foretage afgrænsningen nede i while-sætningen:

while ($raekke = mysql_fetch_array($foresp)) {
extract($raekke);
$dyr_ialt = $grise+$køer+$får;
$dyr_ialt >100;
}

Men det går heller ikke godt.

Er der nogen, der kan hjælpe?

Mvh.
Janni Christensen

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 09-02-05 21:19

On Wed, 9 Feb 2005 19:45:46 +0100, "J Christensen"
<christensenjanni@hotmail.com> wrote:

> $foresp = mysql_query("SELECT *, gris+ko+faar AS dyrehold FROM tblDyr
> WHERE omraade = 'Sønderjylland' AND dyrehold > 100");

Du kan ikke referere til en aliaset kolonne i WHERE-delen, så din
forespørgsel skal ændres til: SELECT *, gris+ko+faar AS dyrehold FROM
tblDyr WHERE omraade = 'Sønderjylland' AND gris+ko+faar > 100

> while ($raekke = mysql_fetch_array($foresp)) {
> extract($raekke);
> $dyr_ialt = $grise+$køer+$får;
> $dyr_ialt >100;

Den sidste linie returnerer TRUE eller FALSE, men resultatet smides
væk og bruges dermed ikke til noget. Prøv i stedet med dette:

if ($dyr_ialt > 100)
{
// skriv eller gør noget.
}

Venligst
Thomas

Fra : J Christensen

Dato : 10-02-05 20:31

"Thomas Finnerup" <TF@Picco.dk> wrote in message

> Den sidste linie returnerer TRUE eller FALSE, men resultatet smides
> væk og bruges dermed ikke til noget. Prøv i stedet med dette:

> [...]

Tak for hjælpen!

Jeg havde faktisk også leget lidt med "if", men havde fået det puttet ind et
forkert sted (rundt om while-sætningen i stedet for inden i den), og så
hjalp det jo lige lidt. Men nu kører det

Mvh.
Janni Christensen