praktiske spørgsmål
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 09-02-05 17:10

Hej Ng

Skal til usa, og har nogle praktiske spørgsmål... Det skal lige siges at jeg
aldrig har været der før .....

1. Drikkepenge, "tips" ... hvor meget gir man normalt ? taxi, tjenere osv...
? har ingen anelse nemlig...

2. Er det sandt at der er nogle stater man ikke selv må fylde benzin på
bilen ? eller er det bare fis... har lejet en bil i 3 uger....

Jacob

Fra : Anita

Dato : 09-02-05 17:22

Jacob d'Andrade wrote:
> [...]
> at jeg aldrig har været der før .....
>
> 1. Drikkepenge, "tips" ... hvor meget gir man normalt ? taxi, tjenere

Ca. 10 %. Mindre hvis servicen ikke var okay. Husk også lidt til stuepigen
på motellet som ofte får en lousy grundløn.

> 2. Er det sandt at der er nogle stater man ikke selv må fylde benzin
> på bilen ? eller er det bare fis... har lejet en bil i 3 uger....

Det gælder ikke i Florida hvor jeg har været.

Venligst Anita

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 09-02-05 19:39

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ca. 10 %. Mindre hvis servicen ikke var okay. Husk også lidt til stuepigen
> på motellet som ofte får en lousy grundløn.

Efterhånden er 15% normen. Man får lidt mere "kredit" som turist, men ellers
så giver man 15%. Det afhænger også af byen. I New York er det noget mere.
Jo finere et sted, jo dyrere. Hvis I er flere end 6, så lægger de ofte selv
tips oven i, da mange ellers betaler for lidt.

Alle skal have! Vores amerikanske venner fortæller, at man også giver
frisøren drikkepenge (og hende der vasker håret). Hvis I ankommer med fly,
så skal ham der bærer jeres tasker ud af bussen henne ved bilen have 1$.
Generelt skal folk der bærer jeres tasker have 1$ pr. kuffert.

De eneste undtagelser er rene self-service steder, dvs. Mc Donalds o. lign.
Vores venner giver drikkepenge til hende der laver vores softice på den
lokale is bar om sommeren! Hvis I møder lokale, så spørg jer for. Der kan
være lokale forskelle i niveauet.

Jeg er meget i mod systemet, men husk, at der i USA ikke er en minimumsløn
for serviceerhverv, hvor der forventes drikkepenge. Vores ven har arbejdet
som tjener. Hvis en regning på et bord lød på f.eks. 600$, så skulle han
give 5% af dette beløb til opvaskerne, hende der viste dem hen til bordet,
samt til hende der kommer rundt og skænker vand løbende. Det var en fin
restaurant skal det lige siges. Han var godt tosset den aften, et
sydafrikansk selskab intet betalte i drikkepenge. Han skulle afregne med de
andre alligevel!!

Kennet
--
og hvor går turen hen næste gang ??
se det på www.pernille-kennet.dk

Fra : Anita

Dato : 09-02-05 21:34

Kennet og Pernille wrote:
> Efterhånden er 15% normen.

Okay, det er også ved at være længe siden jeg var afsted.

Venligst Anita

Fra : bingo

Dato : 09-02-05 18:53

>Skal til usa, og har nogle praktiske spørgsmål... Det skal lige siges at jeg

>aldrig har været der før .....

God tur - glæd dig !

>1. Drikkepenge, "tips" ... hvor meget gir man normalt ? taxi, tjenere osv...
>? har ingen anelse nemlig...

En god regel er, at man kan gange "tax" på bonen med 2 og så har
betalt en pæn gang drikkepenge - men ca. 10% er ok og vil blive
modtaget uden mærkelige miner.

>2. Er det sandt at der er nogle stater man ikke selv må fylde benzin på
>bilen ? eller er det bare fis... har lejet en bil i 3 uger....

I Florida kan du komme ud for, at man stiller bilen foran tanken og så
går ind og betaler lidt mere end man forventer at tanke for - efter
tankning går man ind og henter byttepenge. Der står som regel "Pay
first". Så du for ikke lov at tanke inden du har betalt forvejen.
Andre steder i USA kan man både tanke selv eller blive betjent. Hvis
du vil tanke sev - kører du til den "tank-række"hvor der oven-over
står "selfservice" - tank og og gå ind og betal. det er som regel også
det billigste - husk at i USA er et creditcard et "must2 Det er
fattigfolk, der bruger kontanter - måske lidt overdrevet, men
creditcards er det mest almindelige. Husk også at have godt med mønter
liggende klar i bilen. Man betaler (små) beløb for at køre på
motorvej. Man kan dog også betale med sedler, der er altid en "bod",
der er betjent med én der kan gove penge tilbage - men det hurtigste
er nu mønter i den rette mængede.

Mogens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-05 18:54

bingo wrote:

> [...]
> tankning går man ind og henter byttepenge. Der står som regel "Pay
> first". Så du for ikke lov at tanke inden du har betalt forvejen.

Eller afleverer Creditcard'et.

> [...]
> motorvej. Man kan dog også betale med sedler, der er altid en "bod",
> der er betjent med én der kan gove penge tilbage - men det hurtigste

I Florida er mange af disse sindsygt irriterende betalingssteder ubetjente.
Og de kan dukke op med få miles imellem. Prisen er typisk 50 eller 75 cent,
så sørg for at have sådan nogle liggende i bilen.

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra campingtur (første halvdel) i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 09-02-05 19:15

Hej igen...

Takker

Kom dog lige på et spørgsmål mere... Alle mine elektriske dibbedutter skal
jo ha strøm, og alle dem jeg skal ha med kan gå fra 110v til 240v, dvs at
man skal vel bare ha et stikconverter eller hvordan ?

Jacob

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-02-05 20:25

Jacob d'Andrade wrote:

> [...]
> jo ha strøm, og alle dem jeg skal ha med kan gå fra 110v til 240v, dvs at
> man skal vel bare ha et stikconverter eller hvordan ?

Jeg går ud fra at det er mærket 110V/60Hz. Det vil det 99% sikkert være.

Hvis det skulle være mærket 110V/50Hz skal du måske lige checke med
producenten.

Stikconverter: Er tidligere diskuteret i denne gruppe. Søg i gamle
indlæg for svar på dine evt. spørgsmål.

Eller dk.teknik.el

Mvh. Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 10:45

"Jacob d'Andrade" <jacob@removethezub.dk> wrote in message
> [...]
> jo ha strøm, og alle dem jeg skal ha med kan gå fra 110v til 240v, dvs at
> man skal vel bare ha et stikconverter eller hvordan ?

Ja, du skal bare have et converterstik - du kan bl.a. købe det i Kastrup
Lufthavn.

Jeg har været mange steder i USA og kun på en enkel tankstation har jeg
været ude for at man kunne tanke og gå ind og betale bagefter (som i DK).
Ellers er princippet altid, at man går ind og giver penge eller sit
kreditkort og siger, hvilken stander man vil tanke fra. Så åbner de for
standeren, og når man har tanket færdig går man ind i butikken og får evt.
penge retur i forhold til hvad man lagde eller afregner via sit kreditkort.

Mht. drikkepenge er det vigtigt - og måske også lidt svært som dansker - at
forstå, at systemet er anderledes i USA. De har ikke stærke fagforeninger
som i DK, og det sociale sikkerhedsnet er heller ikke det samme. Derfor kan
man slippe afsted med at have et system, hvor tjenere aflønnes udlukkende
med drikkepenge. Og derfor bør man selvfølgelig skik følge og give de
drikkepenge som forventes. Som flere har skrevet, bør man give omkring 15%.

Hvis man gerne vil vide mere om, hvordan det er at være tjener i USA og leve
på et absolut eksistensminimum, kan jeg varmt anbefale bogen "Nickel and
Dimed":
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0805063897/qid=1108028379/sr=1-1/ref=sr_1_1/102-0263197-2420956?v=glance&s=books
(den kan lånes på biblo via www.bibliotek.dk ) Når først man har læst den,
giver man aldrig under 15% i drikkepenge ...

God tur - USA er fantastisk at rejse i

Torben
www.bikertorben.dk
www.mc-rejser.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-05 18:58

Biker-Torben® wrote:

> Jeg har været mange steder i USA og kun på en enkel tankstation har
> jeg været ude for at man kunne tanke og gå ind og betale bagefter
> (som i DK).

Jeg kender ét sted: Tanken i Amboy (en mikroskopisk flække midt i ørkenen
ved Route 66). Til gengæld er prisen næsten dobbelt så høj, som normalt. Men
der er dælme også langt til konkurrenterne . Og så hænger der
tilsyneladende en flok HA-lignende typer der, så måske det gør, at folk ikke
smutter.

vh
Jan

Fra : Jens B

Dato : 09-02-05 22:07

"Jacob d'Andrade" <jacob@removethezub.dk> skrev i en meddelelse
> 2. Er det sandt at der er nogle stater man ikke selv må fylde benzin på
> bilen ? eller er det bare fis... har lejet en bil i 3 uger....

Normalt må man gerne selv.
Men i Oregon var jeg ude for at tankpasseren kom løbende, og forklarede at
det var ulovligt selv at tanke i Oregon, og at man kunne få en bøde for det.

Jeg ved ikke om der er andre stater med samme lov, men foreløbig er det den
eneste jeg er stødt på.

Jens