hvordan gives "rejsegavekort" bedst?
Fra : ph

Dato : 05-02-05 22:19

Hejsa alle rejseglade

Jeg overvejer at give mine gamle forældre en hel speciel gave, og hvad er
bedre en en rejse? nej, vel!

Grunden til det netop skal være en rejse, er at de sjældent kommer ud -
formentlig fordi de er af den gamle skole og stadig synes det er lidt frås
at bruge penge på flybiletter og hoteller.

Derfor vil et Rejsegavekort jo netop ikke give dem mulighed for at blive
hjemme i sofaen, men derimod være en rigtig god grund til at gøre noget ved
rejseriet.

Men - selv om de er mine forældre kender jeg dem faktisk ikke godt nok til
at vide om de mest har lyst til en stille naturoplevelse på et
højfjeldshotel i Norge, eller om de måske er til en storbyferie i fx Wien
(for de er glade for koncertmusik).

Derfor er jeg meget i tvivl om hvor jeg skal købe en rejsegavekort til dem.
Jeg har desværre ikke de store rejseerfaringer selv. Har fx kigget hos
Mytravel og det er jo solferier charter og sådn' og det er de slet ikke
til. Det er mere noget med nordisk natur men alligevel god hotelmorgenmad og
måske en opera om aftenen.

Er der noger der har idéer om hvor jeg kan købe et rejsegavekort der
indfrier sådanne ønsker?

Jeg er helt blank, og der vil være rigtig kedeligt blot at give dem en check
i gave, for så dropper de nok bare at tage afsted.

Mange rare hilsner ph

Fra : Arne Johansen

Dato : 05-02-05 22:39

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa alle rejseglade
>
> Jeg overvejer at give mine gamle forældre en hel speciel gave, og hvad er
> bedre en en rejse? nej, vel!

Først skal de begge have PAS hvis de rejser ud af landet dog ikke til de
nordiske lande (Norge,Sverige,Finland)

Hvis de aldrig har prøvet at flyve - hvordan med flyskræk ?

Hvad om er de sprogkyndige - man skal i det mindste kunne klare sig på
engelsk

Hvad med et krydstogtsrejse med skib enten i Middelhavet eller Østersøen

der er mange muligheder og du får mange råd, her fra mig
vh AJ

Fra : ph

Dato : 05-02-05 22:41

Hej Arne!

Tak for dit svar. Jamen pas og engelsk er helt i orden. En anelse flyskræk
hos den ene men ikke meget, søsygen er til gengæld et stort problem så
krydstogt er ikke lige sagen. Men tog og fly er fint!

Mvh ph

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 05-02-05 23:29

> [...]
> hos den ene men ikke meget, søsygen er til gengæld et stort problem så
> krydstogt er ikke lige sagen. Men tog og fly er fint!

Jeg tror, at du bliver nød til at overveje, hvad dine forældre kunne tænke
sig. Jeg har forældre af samme type, og hvis du ikke giver dem et gavekort,
kommer de aldrig afsted. Du bør så vælge et bureau, hvor tilbuddene passer
dine forældre bedst. Star Tour for varme og charter, Ry eller Topas for
kultur og Jysk Rejsebureau for det mere individuelle, som du så kan hjælpe
med at planlægge.

Kennet
--
og hvor går turen hen næste gang ??
se det på www.pernille-kennet.dk

Fra : ph

Dato : 06-02-05 11:30

Hej Kennet, tak for svaret - Ry og Topas kender jeg slet ikke, så dem jeg
vil sus ind på nettet og finde - det ku' jo være at det var det.

mvh ph

Fra : Arne Johansen

Dato : 06-02-05 10:54

> [...]
> hos den ene men ikke meget, søsygen er til gengæld et stort problem så
> krydstogt er ikke lige sagen. Men tog og fly er fint!

I moderne krydstogtskibe er søsygen et overstået kapitel, idet
stabilisatorer udgør at et så stort et skib ikke
gynger, som en fiskekutter gør det !

En togrejse vil også være en rigtig god idé og her kan jeg anbefale DB
nemlig Deutsche Bahn se www.db.de
Da jeg tit ser BahnTV kan jeg se at DB har 2 enhedspriser eks.
Hamburg-Berlin 39 EUR og
fra Hamburg-Dresden 59 EUR samme priser overalt i Tyskland for andre
strækninger.

Skal du have et bureau til at arrangere en rejse med overnatninger mv. regn
med at bureauet indregner provision
de skriver den ikke direkte, men indkalkulere den i rejsens pris - et slag
på tasken - individuelle arrangerede rejser -
udgør provisionen (fortjenesten) ca 35 - 40 % ......

Så vil jeg anbefale de rejser man tit ser annonceret i SøndagsAvisen og
UgePosten, de er meget prisbillige !!!!!
( og så er de tilrettelagt for den ældre del af befolkningen )

Som jeg læser i NG skal alt være billigt - og kan du gøre det selv - så gør
det selv

vh AJ

Fra : ph

Dato : 06-02-05 11:22

Ok, det vidste jeg ikke

> I moderne krydstogtskibe er søsygen et overstået kapitel, idet
> stabilisatorer udgør at et så stort et skib ikke
> gynger, som en fiskekutter gør det !

Den kigger jeg lige på, det kan være at det fx at billigere at komme til
Wien end med DSB?

> [...]
> Hamburg-Berlin 39 EUR og
> fra Hamburg-Dresden 59 EUR samme priser overalt i Tyskland for andre

Det er nok rigtigt

> [...]
> UgePosten, de er meget prisbillige !!!!!
> ( og så er de tilrettelagt for den ældre del af befolkningen )

Ja normalt skal alt være billigt, men ikke denne her gang - der vil jeg
hellere have at det er let og behageligt fremfor billigt. Det er nok lettere
for os yngre at ligge i en sovepose på et gulv i et tog en enkelt nat for at
spare kr. 1000,- og så kan man fortælle sine børn gode historier om det
engang.

Fra : Holst

Dato : 05-02-05 22:42

ph wrote:

> Er der noger der har idéer om hvor jeg kan købe et rejsegavekort der
> indfrier sådanne ønsker?

Hvad med at lave dit "eget" gavekort, når du nu ved så lidt om deres
ønsker. Lav et fint kort i et eller andet egnet program med teksten "Fri
rejse til 5.000 kr." eller hvad du nu vil give.

> Jeg er helt blank, og der vil være rigtig kedeligt blot at give dem en check
> i gave, for så dropper de nok bare at tage afsted.

Ja, og det er jo også problemet med ovenstående.

Men problemet er, at når du køber et gavekort et eller andet sted, så
binder du dine forældre til at købe rejsen der.

Nu har jeg aldrig fået gavekort til rejser, men til gengæld til tøj. Og
jeg synes, at det er enormt træls at stå med et gavekort på 500 kr. til
Tøjeksperten, når nu de bukser, jeg vil have, fås hos tøjforretningen på
den anden side af gaden.

Fra : ph

Dato : 06-02-05 11:35

Hej Holst

Jamen at lave mit eget gavekort havde været en god idé til alle andre. Jeg
har bare den type forældre der helst vil være hjemme, så jeg er bange for at
de aldrig tager afsted hvis de få sådan et hjemmelavet "check-gavekort",
eller måske prøver at overtale mig til at de hellere vil have en eller anden
kedelig elektronikting nede fra Fona i stedet for..

Jeg vil selvfølgelig ikke tvinge dem ud at rejse hvis de ikke har lyst - men
de er den type som, når de endelig kommer afsted og hjem igen, stråler de
som aldrig før og synes det har været helt fantastisk. Jeg tror bare de har
glemt lidt hvor dejligt det er at rejse og komme væk fra alle dagligdagens
problemer.

mange hilsner ph

Fra : Holst

Dato : 06-02-05 11:55

ph wrote:

> [...]
> glemt lidt hvor dejligt det er at rejse og komme væk fra alle dagligdagens

Lav du blot dit eget gavekort, men sørg for at følg op på det.

Bestil en masse kataloger eller hvad ved jeg, og så brug en weekend på
at snakke rejse med dem, tag dem i hånden og gå ned og køb rejsen, og
til sidst kan du køre dit Dankort igennem automaten ...

Når du ikke rigtig ved, hvad de gerne vil opleve, så vil jeg i hvert
fald være meget forsigtig med at give et gavekort til en bestemt
arrangør. Tænk hvis du har ramt forkert, så er pengene "spildt" - eller
de kunne i hvert fald være brugt bedre.

Du kunne:

1. Give dem dit "eget" gavekort
2. Give dem en stak kataloger og lignende
3. Sige til dem, at de blandt katalogerne eller andet sted skal finde en
rejse i løbet af de næste to uger
4. Invitere dem over på middag et par uger senere, og så må de træffe en
beslutning senest den dag hos dig
5. Bestille rejsen ...

Fra : ph

Dato : 06-02-05 12:31

Faktisk en ret god idé - tak! Efter at have surfet rundt i 24 timer kan jeg
godt se at der er alt for mange muligheder, og ingen af dem kan indfries på
et gavekort fra en enkelt rejseleverandør.

mvh Ph

Fra : Anette

Dato : 05-02-05 23:59

> [...]
check
> i gave, for så dropper de nok bare at tage afsted.

Måske DSB Rejsebureau(få nogle kataloger med). Så er der til kortere med tog
og diverse flyrejser - frit valg på rigtig mange hylder.

Anette

Fra : ph

Dato : 06-02-05 11:26

Hej Anette - tak for svaret.

Jamen jeg vil da kigge på DSB. Problemet er bare at deres hjemmeside er så
kedeligt bygget op, at jeg automatisk har en idé om at deres rejser er lige
så ustrukturerede, men sådan behøver det jo ikke at være. Utroligt, hvad en
god hjemmeside kan gøre. Hvis jeg hos Apollorejser får flotte farvefotos på
skærmen og aktive popop bokse med valgmuligheder på priser, datoer og
destinationer - ja, så får jeg lyst til at rejse. Når jeg på DSB's
hjemmeside selv skal ind og finde prisen på en sort/hvid pdf tabel, ja, så
er det som om rejelysten daler lidt.

Mvh ph

Fra : Martin Toulstrup

Dato : 08-02-05 09:22

> [...]
> (for de er glade for koncertmusik).
>
> Derfor er jeg meget i tvivl om hvor jeg skal købe en rejsegavekort til
<<KLIP>>

Jeg ville foreslå FDM Travel, der er mange gode rejser til fornuftige
priser. Især storbyrejser med kulturelle islæt. Har selv brugt dem til
forlængede weekender i London.

www.fdm-travel.dk

/Martin

Fra : ph

Dato : 08-02-05 19:16

> Jeg ville foreslå FDM Travel, der er mange gode rejser til fornuftige
> priser. Især storbyrejser med kulturelle islæt. Har selv brugt dem til
> [...]
Lyder spændende - det behøver ikke at være bilferie, vel?

mvh ph

Fra : Martin Toulstrup

Dato : 11-02-05 06:17

> Lyder spændende - det behøver ikke at være bilferie, vel?
>
> mvh ph

Nej de har også flyrejser.

/Martin