Californien - Utha - Arisona
Fra : Id

Dato : 29-01-05 21:49

Hej gruppe

Vi skal 4 uger til Californien fra midten af marts.
Er i LA de første dage.
Vi kan fint bo i telt. Kan det betale sig at tage telt med derover?
Forslag til en rundtur på ca. 3 uger, naturen har størst interesse.
Dags vandreturer?
Har bil til rådighed
Hvor finder vi gode kort over de sydvestlige stater
Links til kort på nettet?
Links til turforslag?
Links til diverse nationalparker?

På forhånd tak for gode indput

Id.

Fra : Stig Nielsen

Dato : 30-01-05 00:31

"Id" <ihjc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dags vandreturer?
> Har bil til rådighed
> Hvor finder vi gode kort over de sydvestlige stater

Links til kort på nettet? www.mapquest.com

Links til diverse nationalparker? www.nps.gov

En rundtur på 3 uger, med masser af natur.
Det er svært da der jo er så meget og afstandene er enorme.
Med hensyn til telt, så ville jeg hellere vælge moteller.

www.motel6.com er et billigt og rent og pænt alternativ og så køre ind til
de forskellige parker hver dag.

Overvej at købe et Eagle Pass til nationalparkerne, det koster 50$ for et år
og giver fri adgang til de fleste og kan afhængig af hvilke i vælger være en
besparelse.
Eksempelvis koster det 20$ alene at komme ind i Grand Canyon.

Skulle jeg vælge en rundtur, så ville jeg starte med at køre fra LA til
Death Valley.
Første dag fra LA til Ridgecrest og så hele næste dag inde i Death Valley og
så afslutte med at overnatte i Las Vegas, så man også for set det.
Det vil I ikke fortryde, det er cirkus så det vil noget med flotte gratis
oplevelser.

Herefter til Grand Canyon, hvor der nemt kan gå et par dage.

Tag også et kig på Red Rock Canyon land som ligger af 89A syd for Flagstaff.
Det er rent cowboyland.

Kør herefter op til Monument Valley som ligger øst for Grand Canyon.
Det var her John Ford indspillede mange af sine film, i et fantastisk
landskab.

Fortsæt rundt om Grand Canyon til Bryce Canyon og Zion National Park.
Sidstnævnte kan godt springes over selvom den er smuk.

På tilbageturen til LA, kan man overveje at tage et smut op til Sequioa
National Park for at tage et kig på kæmpetræerne, hvor man virkelig føler
sig hensat til en verden hvor man er skrumpet ind.

Stig

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 30-01-05 16:09

Jeg vil nok undgå telt i USA.
Stig kommer med mange virkelige gode foreslag.
Hvis i kommer til Las Vegas så undgå weekenderne, da priserne p.g.a. masser
af kongresser er højere.
Et sted jeg kan anbefale er hotellet Cirkus-cirkus. Stort hotel på the Strip
med masser af oplevelser og til rimelige priser især nu hvor dolleren er
billig.
En god guide er Lonely Planet "Californien"
L.A. er trist så skynd jer væk efter i måske har set "Universel Studios"
Så hellere oplev San Fransisko
Mvh.
Kurt

Fra : Stig Nielsen

Dato : 30-01-05 16:54

"Kurt Jørgensen" <nancy-kurt(no-spam)@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

> Et sted jeg kan anbefale er hotellet Cirkus-cirkus. Stort hotel på the
> Strip
> med masser af oplevelser og til rimelige priser især nu hvor dolleren er
> billig.

Jeg vil ikke anbefale Circus Circus, det ligger for langt væk fra der hvor
det meste sker.

Så hellere Luxor eller Excalibur der har de samme ejere, her kan du være
heldig at få et værelse til 60$ i døgnet.

tjek www.luxor.com eller www.excalibur.com

Med hensyn til motel6 som jeg altid anbefaler, så er det endnu billigere og
her skal man vælge det der ligger på Tropicana Avenue lige bag MGM.
Her kan du få et værelse til 45$.

Som Kurt sagde, hold jer væk i weekenden hvor priserne er skruet op.
Det er fint at ankomme søndag, men man skal ikke ankomme fredag eller
lørdag.

Og ganske rigtigt som Jan siger, hvis I vil i nationalparkerne, så undgå
telt - I vil fryse ihjel )

Jeg synes nu at Yosemite er lidt opreklameret, bevares det er flot, men det
er ligesom at køre i Norge.
Jer er mere til Grand Canyon, Bryce Canyon som virkeligt er noget specielt.

Stig

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 31-01-05 18:14

Angående hotel i Las Vegas, der kan jeg kraftigt anbefale Las Vegas Hilton..
Las Vegas Hilton
3000 PARADISE RD.
LAS VEGAS NV 89109

(grunden til i får adressen, er fordi der findes 2 med Hilton i navnet, og
det ene er VÆSENTLIG dyrere end det andet (vi kørte nemlig forkert da vi
ankom og tog fejl af de to))

Min kæreste og jeg var i Vegas (sammen med en masse andre steder i det
vestlige USA) i april måned, vi tog en overnatning på Las Vegas Hilton (da
det var billigt) og en på Excalibur bare fordi vi gerne ville bo på The
Strip.. Las Vegas Hilton var virkelig et super værelse, aldrig har jeg set
noget lignende til de penge.. Excalibur derimod, som var 5-10$ dyrere var
ikke noget at råbe hurra for.. Vi fortrød at vi ikke tog 2 nætter på Las
Vegas Hilton..

Angående det at bo i telt, vi lånte et telt derovre af nogen bekendte og
synes utrolig godt om det.. Der er mange gode campingpladser (dem vi
benyttede var dog de mere primitive slags, da vi bedre kunne lide charmen
ved dette) - men der var virkelig mange at vælge imellem, og vi syntes klart
det var det værd! Holdt virkelig af at campere og tænde bål om aftenen.. Jeg
ved dog ikke om det er for køligt til den slags i marts, kommer nok lidt an
på hvor i kører rundt henne.. Vi camperede ved Yosemite, i Sierra Nevade på
vej mod Death Valley, ved Grand Canyon og ved kysten oppe ved Mendocino..
Alle utrolig hyggelig campingpladser med rigtig flotte omgivelser.. og så
var det billigt! Ihvertfald billigere end motel, 10$ for en overnatning -
det var noget vi kunne lide! :)

Med venligste hilsener
Jesper Christiansen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-05 17:10

Stig Nielsen wrote:

> [...]
> i vælger være en besparelse.
> Eksempelvis koster det 20$ alene at komme ind i Grand Canyon.

Det er nu kun et Natiol Park Pass, der koster $50, men ellers har du ret.
Det købes i øvrigt lettest første gang man får brug for det - dvs. ved
første indkørsel til en park. Golden Eagle fik vi aldrig brug for, selvom vi
på forhånd var indstillet på at købe det, første gang, der blev brug for
det.

> Fortsæt rundt om Grand Canyon til Bryce Canyon

Brrrrrr! Et af de steder, hvor jeg AFGJORT ikke ville ligge i telt midt i
marts.

> og Zion National Park.
> Sidstnævnte kan godt springes over selvom den er smuk.

Årstiden taget i betragtning ville jeg afgjort IKKE springe Zion over. Den
er nok lunere end de andre og der er næppe særlig mange gæster på det
tidspunkt. Personlig synes jeg bedre om Zion end om Bryce - selvom
sidstnævnte er meget speciel.

> På tilbageturen til LA, kan man overveje at tage et smut op til
> Sequioa National Park for at tage et kig på kæmpetræerne, hvor man
> virkelig føler sig hensat til en verden hvor man er skrumpet ind.

Men vær stadig opmærksom på at marts er vinter!

Personligt kunne jeg godt finde på at lægge interessen mere i lavlandet og
så i den sydlige ørken (Mojave, Joshua Tree, en tur ad den gamle Route 66).

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra campingtur (første halvdel) i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-05 16:51

Id wrote:
> [...]
> Vi kan fint bo i telt. Kan det betale sig at tage telt med derover?
> Forslag til en rundtur på ca. 3 uger, naturen har størst interesse.

Vær opmærksom på at midten af marts kan være en kold omgang mange af de
steder, hvor naturen folder sig flottest ud. Det er ikke kun et spørgsmål om
breddegrader, men i nok så høj grad højden.
En af parkerne(det flotteste sted, jeg har været på denne jord) Yosemite er
næppe tilgængelig i de højere områder pga. sne. Og i et telt vil der være
hamrende koldt om natten både i Yosemite, Bryce og ved Grand Canyon.

> Dags vandreturer?
> Links til kort på nettet?
> Links til turforslag?
> Links til diverse nationalparker?

Se på nps.gov , hvor der er rigtig gode informationer.
Desuden får i ved indkørsel til nationalparkerne fornuftige kort (kan bruges
på dagture og i bilen).

Se også linket i min sig.

vh
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-05 15:19

"Id" <ihjc@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Dags vandreturer?
> Har bil til rådighed
> Hvor finder vi gode kort over de sydvestlige stater

Brugte selv 16 dage på at køre fra Albuerquerque nordpå via det sydvestlige
Colorado, ind i Utah og helt ned til det sydlige Arizona og tilbage til
Abuerquerque (bare for at give en idé om, hvor langt man faktisk kan nå på
f.eks. 4 uger).

Utah var den store overraskelse for mit vedkommende: De har nogle utroligt
flotte nationalparker. Vi så Canyonlands og Arches som især imponerede.

Ideen med at følge Route 66 er heller ikke dårlig - prøv f.eks. også at tage
til Oatman (en lille by med westernstemning - og en del turister, men
sikkert ikke så mange i marts/april). Hoover Dam er også imponerende (et par
timer uden for Las Vegas).

Drop teltet - det er sgu for koldt på den tid. Og man kan godt finde billige
moteller til 40$ eller mindre hvis man kigger sig for (og I er der jo uden
for sæsonen, så det gør det bare endnu nemmere/billigere).

Lonely Planet Southwest kunne være god at se nærmere på.

Hilsen
Torben

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 31-01-05 22:55

Prøv "Lassen Park" (opkaldt efter en dansker): En helt fantatisk
naturoplevelse - lad jer ikke skræmme af det åndsvage billede af nogle
indianere på hjemmesiden:

http://www.lassen.volcanic.national-park.com/

VH BA