Problemer med nyhedsmails
Fra : Martin Ploug

Dato : 24-01-05 22:37

Hej ng

Jeg har brugt følgende script til
udsending af nyhedsmails:
http://www.phpuniverset.dk/show_source.phtml?script_id=41

Det fungerer også tildels, men der er opstået problemer
med at nogle af de tilmeldte ikke modtager nyhedsmails'ne.
Mistanken er faldet på, at det måske især er brugere, som er
tilmeldt med en hotmail e-mail, da der er en del af dem på listen.

Min teori er, at nyhedsmails'ne bliver fanget af hotmails spamfilter.
Holder min teori?
Det skal siges, at nyhedsmails'ne bliver udsendt fra et alm. .dk
domæne, og at der IKKE er tale om spam, da brugerne jo netop selv har
tilmedt sig.

Kan man tilføje/ændre noget i scriptet, sådan at nyhedsmails'ne ikke bliver
fanget af et spamfilter (hvis det er det der er problemet) ?

Findes der et script, der tager højde for problematikken, eller
er jeg bare nødt til at acceptere, at nogle af de tilmeldte ikke
modtager nyhedsmails ? (svaret på det sidste må være "nej").

Jeg ved godt, at der også findes tjenester, som tilbyder mailliste-
funktioner bl.a. www.afws.dk og www.w11.dk, men jeg kunne godt tænke
mig at få svar på, om jeg kan få løst problemet f.eks. med det nuværende
eller noget tilsvarende.

På forhånd tak,

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 24-01-05 23:41

On Mon, 24 Jan 2005 22:37:10 +0100, Martin Ploug wrote:

> [...]
> Mistanken er faldet på, at det måske især er brugere, som er
> tilmeldt med en hotmail e-mail, da der er en del af dem på listen.

Det ville ikke komme bag på mig hvis det var hotmail brugere der var
problemer med. Jeg har præcis samme problem, dog med alm. mailinglister
(og i et vidst omfang også med forwards). Jeg må indrømme at jeg bare
har indført politiken "Hvis du bruger Hotmail og ikke får dine emails,
så er jeg ligeglad".

Jeg mener ikke der er meget du kan rette for at forhindre Hotmail i at
tage dit nyhedsbrev som spam, det må de enkelte brugere slå fra i deres
Hotmail konfiguration, det anbefaler andre også:
http://www.njl.dk/sogselvbetjening/hotmail.htm

Jeg ved godt det kan virke arrogant at ignorere Hotmail brugeres problem,
men Hotmail er altså ikke længere en god service (og har ikke være det
længe). Deres servere acceptere ikke emails hurtigt nok, mails bouncer
ofte af ukendte årsager, mailinglister er som du har bemærket ikke
længere noget der bare sådan virker.

Det var ikke så meget et PHP svar, men der er heller ikke en PHP løsning.

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : zigma.dk

Dato : 25-01-05 08:34

Nu skal det lige siges at jeg intet kender til Hotmails spamfilter, men
mon ikke problemet er at emnet er det samme flere gange i træk? De
systemmer jeg kender, opfanger dette og blokkerer en mail, hvis emnet i de
sidste par mails fra én adresse har været det samme...

Tag mig ikke på ordet...

// Zigma

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 25-01-05 09:34

On Mon, 24 Jan 2005 22:37:10 +0100, Martin Ploug wrote:

> Min teori er, at nyhedsmails'ne bliver fanget af hotmails spamfilter.
> Holder min teori?

En anden teori kunne være, at dit web-hotel har lukket af for
mail-afsendelse i større stil.

Jeg har selv lige bøvlet med noget mail-afsending (der skulle kun to
mails afsted ad gangen) - det viste sig at B-one simpelthen havde lukket
af, således at deres formmail nu kun kan sende til adresser inden for
samme domæne, og med PHP kan man kun sende en mail hvert 5. minut ud af
domænet.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Kim Emax

Dato : 26-01-05 23:57

Thomas Lindgaard wrote:

> [...]
> af, således at deres formmail nu kun kan sende til adresser inden for
> samme domæne, og med PHP kan man kun sende en mail hvert 5. minut ud af

Hvor seriøst... Jeg får den anden vej afvist mail sendt til kunder hos
dem, når jeg en gang om måneden smider en nyhedsmail ud. Gentagne
forespørgsler på, hvori den påståede spam består, står stadig ubesvaret
hen... Well, man kan ikke få det hele for ni kroner...

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 27-01-05 18:04

On Wed, 26 Jan 2005 23:57:18 +0100, Kim Emax wrote:

> Well, man kan ikke få det hele for ni kroner...

Mnøeh - men ellers kører det nu fint nok.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Kim Emax

Dato : 27-01-05 23:36

Thomas Lindgaard wrote:

> Mnøeh - men ellers kører det nu fint nok.

Jeg ville nu syntes at det var endog meget problematisk at der var et
kritisk filter, der slettede mails, der skulle frem og at man ikke
svarer på henvendelser, når man bliver spurgt ind til det. Ikke ligefrem
professionelt i mine øjne...

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 29-01-05 10:53

On Thu, 27 Jan 2005 23:35:37 +0100, Kim Emax wrote:

> [...]
> kritisk filter, der slettede mails, der skulle frem og at man ikke
> svarer på henvendelser, når man bliver spurgt ind til det. Ikke ligefrem

Det kan slås fra - det var per default slået fra, da jeg oprettede
domænet.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Kim Emax

Dato : 30-01-05 13:18

Thomas Lindgaard wrote:

> Det kan slås fra - det var per default slået fra, da jeg oprettede
> domænet.

kan du så også slå til at de skal svare på henvendelser?

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 30-01-05 18:08

On Sun, 30 Jan 2005 13:17:54 +0100, Kim Emax wrote:

> kan du så også slå til at de skal svare på henvendelser?

Hehe - jeg havde faktisk en lille email-korrespondance med deres support
for et par uger siden, hvor de var forholdsvis flinke til at svare.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : JMo.

Dato : 25-01-05 17:53

Martin Ploug wrote:

> Jeg har brugt følgende script til
> udsending af nyhedsmails:
> http://www.phpuniverset.dk/show_source.phtml?script_id=41

[snip]

> Kan man tilføje/ændre noget i scriptet, sådan at nyhedsmails'ne ikke
> bliver fanget af et spamfilter (hvis det er det der er problemet) ?

Jeg har ikke lige nogen rar-dekomprimeringsting på den her maskine, så jeg
har ikke kigget på sovsen - men: Mange spamfiltre kigger på headeren på din
mail, og hvis den ser bare en lille smule defekt ud, ryger mailen lige til
de evige bitmarker.

Fra : Martin Ploug

Dato : 25-01-05 21:09

> [...]
din
> mail, og hvis den ser bare en lille smule defekt ud, ryger mailen lige til

Her er scripts'ne:

http://www.detour.dk/mailliste/admin.phps

http://www.detour.dk/mailliste/mailliste.phps

Hilsen Martin

Fra : JMo.

Dato : 25-01-05 22:53

Martin Ploug wrote:

> Her er scripts'ne:
>
> http://www.detour.dk/mailliste/admin.phps

Et hurtigt kig på linien:

mail($modtager,$emne,$besked,"From: $afsender \nContent-Type:
text/plain;");

- viser at det ikke er overvældende mange headers der bliver sat. Det kunne
snildt tyde på at det er her problemet opstår.

Prøv at sammenligne headeren fra en almindelig mail du har modtaget, med en
mail fra dit system.

Som en start ville jeg nok smide en mime-version ind, og udvide din
content-type til også at angive char-set.

Prøv at rette ovenstående til

mail( $modtager,
   $emne,
   $besked,
   "From: $afsender \n".

- og se om ikke det hjælper på problemet.

Endvidere skal du måske ta' et kig på Content-transfer-encoding, hvis du
bruger specialtegn (æøå og venner).

Fra : JMo.

Dato : 25-01-05 22:55

JMo. wrote:

> mail( $modtager,
> $emne,
> $besked,
> "From: $afsender \n".

Sorry, glemte lige en newline efter MIME-version:

mail( $modtager,
$emne,
$besked,
"From: $afsender \n".

Fra : Martin Ploug

Dato : 25-01-05 23:21

Jeg har nu i stedet indsat:

mail( $modtager,
$emne,
$besked,
"From: $afsender \n".

http://www.detour.dk/mailliste/admin2005.phps

Jeg har ikke lige haft mulighed for at teste det.

> Endvidere skal du måske ta' et kig på Content-transfer-encoding, hvis du
> bruger specialtegn (æøå og venner).

Hvor kan jeg læse noget om Content-transfer-encoding?
Altså jeg går ud fra, at det er er stykke script, der sørger for at fortolke
specialtegn?

Men mange tak for vejledningerne så langt

Fra : JMo.

Dato : 26-01-05 00:15

Martin Ploug wrote:

> Hvor kan jeg læse noget om Content-transfer-encoding?
> Altså jeg går ud fra, at det er er stykke script, der sørger for at
> fortolke specialtegn?

Nja, det er nu mere en angivelse af /hvordan/ du sender special-tegn.

Hvis dine tegn i forvejen er ISO-8859-1, burde det være fint nok.

Men inden du roder dig ud i at kode en hel masse, kunne du måske overveje
at udskifte dit kald af PHP's indbyggede (og simple) mailfunktion, med
noget lidt mere avanceret, f.eks. PHPMailer
http://phpmailer.sourceforge.net/

Fra : Martin Ploug

Dato : 26-01-05 16:56

> [...]
> at udskifte dit kald af PHP's indbyggede (og simple) mailfunktion, med
> noget lidt mere avanceret, f.eks. PHPMailer

Er phpmailer gratis at bruge?

Er det nogenlunde nemt at sende op?

Kan man selv tilpasse designet?

Hvad kræver det? - bare en mysql adgang?

Fra : JMo.

Dato : 26-01-05 23:02

Martin Ploug wrote:

> Er phpmailer gratis at bruge?

Ja

> Er det nogenlunde nemt at sende op?

Prøv at kigge på tutorial'en:
http://phpmailer.sourceforge.net/tutorial.html

> Kan man selv tilpasse designet?

På mail'en du afsender? Ja.

> Hvad kræver det? - bare en mysql adgang?

Det er *kun* en funktion til at afsende mail. Det er altså "bare" en
erstatning for mail() funktionen i php, så du skal selv bygge det ind i det
script.

Fra : Martin Ploug

Dato : 26-01-05 23:13

Ok, tak for det