Bestemt brugerinput
Fra : Tina Holt

Dato : 24-01-05 11:24

Jeg har nogle felter hvor brugeren selv skal kunne skrive noget
i, men i et af felterne må brugeren KUN skrive et tal, og tallet
skal enten være 1, 2, 8 eller 9, alt andet er ikke tilladt.
Hvordan sikrer jeg det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Atzen

Dato : 24-01-05 11:45

On 2005-01-24, Tina Holt <kejej@rocketmail.com> wrote:
> [...]
> i et af felterne må brugeren KUN skrive et tal, og tallet skal enten
> være 1, 2, 8 eller 9, alt andet er ikke tilladt. Hvordan sikrer jeg

Det kommer an på hvad du vil. Hvis du vil sikre dig, at det rent
"fysisk" er umuligt at skrive andet end tal i et formular felt, så skal
du have fat i en af clientside grupperne, f.eks. JavaScript gruppen.

Med PHP kan du kun sikre dig, at de data du behandler har det format du
ønsker (kun tal). Du kan f.eks. checke at en variabel indeholder et
tal med is_numeric() funktionen.

- Jacob Atzen

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 24-01-05 11:47

Tina Holt wrote:
> [...]
> i, men i et af felterne må brugeren KUN skrive et tal, og tallet
> skal enten være 1, 2, 8 eller 9, alt andet er ikke tilladt.

if (!ereg("^(1|2|8|9)$", $inputfelt)) {
die("skrid pomfrit");
}

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-01-05 15:08

Ulrik Nielsen wrote:

> if (!ereg("^(1|2|8|9)$", $inputfelt)) {
> die("skrid pomfrit");
> }

Umiddeltbart vil jeg mene reg exp er lidt overkill i denne situation...

if(strpos('1289',$input)===false) {
die("forkert input");
}

mvh
Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-01-05 15:18

Johan Holst Nielsen wrote:

> Umiddeltbart vil jeg mene reg exp er lidt overkill i denne situation...
>
> if(strpos('1289',$input)===false) {
> die("forkert input");
> }

Og så tænker jeg mig ikke om :(

if(strpos('1289',trim($input))===false || strlen(trim($input)) > 1) {
die("forkert input");
}

Den skal selvfølgelig også tjekke på længden af strengen

mvh
johan

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 24-01-05 15:59

Johan Holst Nielsen wrote:

> Og så tænker jeg mig ikke om :(
>
> if(strpos('1289',trim($input))===false || strlen(trim($input)) > 1) {
> die("forkert input");
> }

ikke fordi jeg har noget imod din måde at gøre det på, men her bruger du
4 funktionskald, som jeg klarer med 1, så hvad er overkill ;)

jeg har ikke testet det, men jeg tror nu at det hastighedsmessigt er
lige fedt...

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-01-05 16:40

Ulrik Nielsen wrote:

> [...]
> 4 funktionskald, som jeg klarer med 1, så hvad er overkill ;)
>
> jeg har ikke testet det, men jeg tror nu at det hastighedsmessigt er

Reelt behøver jeg kun 2... som begge ikke er regulære...

Min vil matche på " 1 " det vil din ikke - så mine 2 trim kan jeg sagens
undvære - det kan du ikke med din nuværende metode :) Trim kunne jeg
også have lagt før if sætningen - og derved komme ned på 3 - mod 2 ved
din (med samme funktionalitet).

Gruden til jeg siger det - er at det generelt ikke er god praksis at
lave bruge regulære udtryk når det er simpel matching... I dette
tilfælde er vi på grænsen mellem om det er okay eller ej - det er jeg så
enig i :)

mvh
Johan

Fra : Morten Qvistgaard

Dato : 24-01-05 13:15

"Tina Holt" <kejej@rocketmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i, men i et af felterne må brugeren KUN skrive et tal, og tallet
> skal enten være 1, 2, 8 eller 9, alt andet er ikke tilladt.

Hvad med en ganske almindelig select boks, hvor brugeren vælger et af dine
tal?

--
Morten Qvistgaard

Fra : Claus Agerskov

Dato : 26-01-05 07:58

Tina Holt wrote:

> [...]
> i, men i et af felterne må brugeren KUN skrive et tal, og tallet
> skal enten være 1, 2, 8 eller 9, alt andet er ikke tilladt.

Jeg ville bruge en liste at vælge fra istedet:

<select name="tal">
<option>1</option>
<option>2</option>
<option>8</option>
<option>9</option>
</select>

Hvis du vil bruge en tekstboks til inddata, så kan du begrænse længden af
inddata til et tegn ved at angive maxlength="1":

<input type="text" name="tal" size="1" maxlength="1" />

Variablen tal skal så valideres på serversiden med PHP, hvilket andre i
tråden har givet eksempler på, hvorledes dette gøres.

De herligste hilsner