database forespørgsel, OR problemer
Fra : Thomas

Dato : 24-01-05 11:21

jeg har denne forespørgsel

$search="SELECT U_Number,U_Username,U_Groups FROM w3t_Users WHERE U_Username
LIKE '$index' AND U_Groups LIKE '%6%' ";

Hvis den ikke finde nogen med U_Username så skal den lede efter en hvor
Index er = U_Number

hvordan får jeg det ind ??

thomas

Fra : Troels Arvin

Dato : 24-01-05 11:36

On Mon, 24 Jan 2005 11:21:29 +0100, Thomas wrote:

> [...]
> LIKE '$index' AND U_Groups LIKE '%6%' ";
>
> Hvis den ikke finde nogen med U_Username så skal den lede efter en hvor

SELECT ...
FROM ...
WHERE
(din eksisterende betingelse)
OR
(U_Number='$index')
;

(Hvis U_Number har en numerisk datatype, så er det i øvrigt lidt fjollet
at sætte '-tegn omkring den værdi, du vil match'e. Men nu kender vi ikke
dine datatyper.)

Dette kan resultere i mere end én række i resultatsættet, men det kan
din forespørgsel vel allerede, eftersom at du benytter LIKE.

Vær i øvrigt opmærksom på, at du tilsyneladende bryder første
normalform ved at have en liste af værdier i dit U_Groups felt. Når man
bryder de grundlæggende normalformer, åbner man for forskellige
fejlsituationer, se fx.
http://www.tonymarston.net/php-mysql/database-design.html

Fra : Jacob Atzen

Dato : 24-01-05 12:08

On 2005-01-24, Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote:
> SELECT ...
> FROM ...
> WHERE
> (din eksisterende betingelse)
> OR
> (U_Number='$index')
> ;

Det bryder vel med OP's ønske:

   Hvis den ikke finde nogen med U_Username så skal den lede efter
   en hvor Index er = U_Number

I alt fald som jeg læser det.

- Jacob Atzen

Fra : Troels Arvin

Dato : 24-01-05 12:16

On Mon, 24 Jan 2005 11:08:07 +0000, Jacob Atzen wrote:

> Det bryder vel med OP's ønske:
>
>    Hvis den ikke finde nogen med U_Username så skal den lede efter
>    en hvor Index er = U_Number

Ja, men som jeg skrev, er hans forespørgsel allerede lettere
uforudsigelig, tilsyneladende. Så der må allerede være kode, der tager
højde for det.

Men ellers kunne man måske massere sig frem til en løsning vha. COALESCE
og nogle subqueries.

Fra : zigma.dk

Dato : 24-01-05 11:51

> [...]

$search="SELECT U_Number,U_Username,U_Groups FROM w3t_Users WHERE U_Username
LIKE '$index' AND U_Groups LIKE '%6%' ";
$result=mysql_query($search);
$num=mysql_num_rows($result);
if($num=="0"){
$new_search="SELECT [..den nye sql-string...]'";
$result=mysql_query($search);
$num=mysql_num_rows($result);
}

Et meget hurtigt svar, ved ikke om det er korrekt skrevet, men jeg håber du kan
følge mig... I'm out! *puf* =)

// Zigma

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Atzen

Dato : 24-01-05 12:27

On 2005-01-24, Thomas <thomas@4701.dk> wrote:
> [...]
> LIKE '$index' AND U_Groups LIKE '%6%' ";
>
> Hvis den ikke finde nogen med U_Username så skal den lede efter en hvor

Prøv at spørge i database gruppen. Der ved de mere om databaser end vi
gør.

- Jacob Atzen

Fra : Thomas

Dato : 24-01-05 14:38