Bug?
Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 22-01-05 14:39

Er det her en bug eller er det bare mig der trænger til en middags
lur?

Nedenstående burde være ganske lige til, men resultatet overrasker mig
lidt:

echo date("l dS of F Y H:i:s",mktime(1,00,00,3,27,2005))."\r\n";
echo date("l dS of F Y H:i:s",mktime(2,00,00,3,27,2005))."\r\n";
echo date("l dS of F Y H:i:s",mktime(3,00,00,3,27,2005))."\r\n";
echo date("l dS of F Y H:i:s",mktime(4,00,00,3,27,2005))."\r\n";

Output:

Sunday 27th of March 2005 01:00:00
Sunday 27th of March 2005 03:00:00
Sunday 27th of March 2005 03:00:00
Sunday 27th of March 2005 04:00:00

/Jesper

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 22-01-05 14:54

On Sat, 22 Jan 2005 14:39:10 +0100, Jesper Juul-Mortensen
<na@na.invalid> wrote:

>Er det her en bug eller er det bare mig der trænger til en middags
>lur?

Der skiftes til sommertid på netop det tidspunkt, hvilket forklarer
afvigelsen kl. 2, men burde der så ikke også justeres kl. 3 og 4?

/Jesper - der mangler cola og ostepops...

Fra : Jacob Atzen

Dato : 22-01-05 16:35

On 2005-01-22, Jesper Juul-Mortensen <na@na.invalid> wrote:
> Der skiftes til sommertid på netop det tidspunkt, hvilket forklarer
> afvigelsen kl. 2, men burde der så ikke også justeres kl. 3 og 4?

Og indtil det bliver vintertid igen eller hvad?

- Jacob Atzen

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 22-01-05 16:56

On 22 Jan 2005 15:34:54 GMT, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Og indtil det bliver vintertid igen eller hvad?

Ja? Uret stilles 1 time frem, men det sker jo kun kl. 2. Kl. 3 og
fremefter er tiden tilbage...
Hvis den absolut skal justere tiden efter sommer-/vintertid bør den
vel gøre det i hele perioden.

/Jesper

Fra : Jacob Atzen

Dato : 22-01-05 17:10

On 2005-01-22, Jesper Juul-Mortensen <na@na.invalid> wrote:
> Ja? Uret stilles 1 time frem, men det sker jo kun kl. 2. Kl. 3 og
> fremefter er tiden tilbage...

Mjaa, man kunne jo også vælge, at tolke det som, at klokken aldrig slår
2, men går direkte fra 1:59 til 3:00. Og at du således giver funktionen
invalid inddata.

> Hvis den absolut skal justere tiden efter sommer-/vintertid bør den
> vel gøre det i hele perioden.

Mener du virkelig det? Hver gang du angiver et tidspunkt skal du tænke
over om det er sommer eller vintertid? Jeg foretrækker godt nok at kunne
angive det tidspunkt som falder mig naturligt og at systemet så opfører
sig som forventet.

- Jacob Atzen

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 22-01-05 17:34

On 22 Jan 2005 16:10:07 GMT, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Mjaa, man kunne jo også vælge, at tolke det som, at klokken aldrig slår
>2, men går direkte fra 1:59 til 3:00. Og at du således giver funktionen
>invalid inddata.

Mit problem er, at date() og mktime() funktionerne arbejder ud fra
lokal tid. Jeg skal derfor en masse igennem for at kunne præsentere
f.eks. en amerikaner for tiden 27/3-2005 02:00 på en server der
opererer i dansk tidszone. Det gælder også ved brug af gmdate() og
gmmktime().
Funktionerne er nok ikke de rigtige til mit formål.

>Mener du virkelig det?

Ja, squ. Enten skal den være konsekvent eller helt undlade at pille.

/Jesper

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 22-01-05 18:10

On Sat, 22 Jan 2005 17:33:30 +0100, Jesper Juul-Mortensen
<na@na.invalid> wrote:

>Ja, squ. Enten skal den være konsekvent eller helt undlade at pille.

Edit: Funktionen fejler ikke noget - jeg lader mig narre af, at både
date() og mktime() arbejder ud fra en lokal tid med DST, hvilket giver
den "skæve" tidslinie i mit eksempel.

/Jesper