betal og download - hvordan
Fra : Metax

Dato : 21-01-05 13:41

Hej

Jeg vil tilbyde salg af filer på nettet.
På siden vil et antal filer blive tilbudt. Disse kan købes, og betales via
et betalingssystem.
Når man så har købt og betalt, skal man umiddelbart kunne downloade
filen/filerne.

Hvooden gør jeg lige det?

Hilsen MetaX

Fra : Kasper Johansen

Dato : 21-01-05 13:59

Metax wrote:
> Hvooden gør jeg lige det?

Dit spørgsmål er utroligt bredt, prøv at beskrive det bedre.

Mvh
Kasper Johansen

Fra : Metax

Dato : 21-01-05 14:56

> Dit spørgsmål er utroligt bredt, prøv at beskrive det bedre.

Ok - det handler i princippet om en butik:

Du kommer ind og ser et udvalg af filer.

Du vælger en eller flere du er interesseret i.

Disse kommes i en "kurv".

Du ordner betaling via et betalingskort - ex. Visa.

Umiddelbart efter du har betalt, skal du have muligheden for at downloade
købte filer.

Jeg er med indtil betalingen - men how to at lave en side med de købte og
betalte filer for download?

Tak for interessen

MetaX

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 21-01-05 15:51

Metax wrote:

> Jeg er med indtil betalingen - men how to at lave en side med de købte og
> betalte filer for download?

function slet_tmp_fil($filnavn) {
if is_file($filnavn)
unlink($filnavn);
}

if (betaling_foretaget()) {

$tmp_fil_navn = pak_midlertidig_fil();
register_shutdown_function('slet_tmp_fil', $tmp_fil_navn)
passthru($tmp_fil_navn);

}

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : Benny Nissen

Dato : 21-01-05 16:18

After serious thinking Ulrik Nielsen wrote :

> [...]
>
> if (betaling_foretaget()) {
>
> $tmp_fil_navn = pak_midlertidig_fil();
> register_shutdown_function('slet_tmp_fil', $tmp_fil_navn)

Hvad så, hvis download af en eller anden grund bliver afbrudt ?
Så kan kunden ikke få fat i filen igen, uden af betale igen.

Hvad med at generere et tilfældigt tal (gerne langt, måske med
bogstaver)
Smid den i en database + vis et link til kunden, hvor han kan hente
filen.
Send samme link til kundens email.

Efter f.eks. 2 dage fjernes variablen i databasen.

download.php skal så selvfølgelig checke om den givne værdi findes i
databasen, og derefter sende filen afsted, hvis alt er ok.

et link kunne se ud som
domain.tld/download.php?user=45fhd552h48s3h1kl89df87f2c689clskhgf75jdawq0nv

Hvis det drejer sig om mindre filer kunne de vel også pakkes (som
f.eks. .rar) og sendes pr. email til kunden.
Så er det også kun kunder med en gyldig emailadresse, der kan få dem.

--
Benny

Fra : Kasper Johansen

Dato : 21-01-05 18:51

Metax wrote:
> Jeg er med indtil betalingen - men how to at lave en side med de købte og
> betalte filer for download?

Mit forslag til løsning af problemet er at du, selvfølgelig, først
opretter en brugerdatabase, derved er det jo lettere at holde styr på
brugerne.

Når man så har "købt" en fil indsættes følgende i din database (nu
skriver jeg et eksempel i MySQL, fordi jeg nu arbejder med det):

INSERT INTO koebte_filer (usrid, filid) VALUES ('$brugerid', '$filid')

Du kan så oprette endnu en PHP-fil til når brugeren skal downloade til.
Hvis du er begynder kan dette godt være lidt svært at forstå.

"henfil.php"

Et eksempel på når brugeren skal have filen kunne URL'en se således ud:

http://hallo.dk/henfil.php?filid=512

Filen hedder umiddelbart PHP, men du kan ved hjælp af headers sende
information der gør at brugerens browser vil tro at den har et helt
andet filnavn, og helt anden filtype end ".php".

Du kan læse mere om hvordan header virker her:

http://dk.php.net/manual/en/function.header.php

Du udformer altså derfor din "henfil.php" således:

<?
$f_check = mysql_query("SELECT * FROM koebte_filer WHERE usrid =
'$brugerid' && filid = '$filid'");
$d_check = mysql_fetch_array($f_check);

if ($d_check){
$f_fildata = mysql_query("SELECT * FROM filer WHERE nr = '$filid'");
$d_fildata = mysql_fetch_array($f_fildata);

header("Content-Disposition: attachment; filename=\"downloaded.pdf\"");
header("Content-type: application/force-download");

readfile($d_fildata[filposition]);
}else{
echo "Hov, hov, lille ven. Den har du vidst ikke købt, har du?";
}
?>

Indholdet er filen er selvfølgelig ikke testet, men burde give en ide om
hvordan jeg mener at du lettest kommer uden om problemet.

--
Mvh Kasper Johansen aka knj

Fra : Metax

Dato : 23-01-05 23:23

hej svarere

Tak for svarerne - er blevet inspireret.

hilsen MetaX