Telias net i fremtiden
Fra : Rainer Schöbe

Dato : 16-01-05 13:08

Hej NG.

Jeg har allerede diskuteret med Telia kundeservice, men jeg har
problemer med at forstå svaret. Måske er der nogen herinde der kan
hjælpe.

Udgangspunkt er en gruppe af fire tyske familer der vil holde deres
påskeferie sammen på Rømø. For at kunne kommunikere billigt med hinanden
har de bestemt sig at købe nogle Telia Cash-startpakker fra aktionen, så
at de vil få minutprisen på 70 øre og kunne bruge samme kort næste år
ved påske-tiden (fordi der bliver indsæt automatisk kr 21,- hver måned i
12 måneder og så starter - ifølge Telia kundeservice - de almindelige
seks måneder gyldighed).

Når de taler til 70 øre, kan de selvfølgelig ikke bruge Sonofons net
og - ifølge Telias hjemmeside - heller ikke oranges net. Da der på
hjemmesiden også kan læses at Telia skifter oranges Nokia-sendeanlæg ud
med egne Ericsson-sendeanlæg troede jeg at alle Telias kunder kan bruge
også disse nye master, men fyren påstod at Cash-kunder kun kan bruge det
hidtidige Telia net - også i fremtiden.

Det kan ikke tro, fordi jeg heller ikke ved, hvordan det skal ske
teknisk.

Er der nogen der kan hjælpe med en teknisk forklaring eller med en
rettelse?

På forhånd tusind tak.

Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de

Fra : Claus E Beyer

Dato : 17-01-05 15:04

"Rainer Schöbe" <newsgroup-nyhedsgruppe@prepaid-dk.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> med egne Ericsson-sendeanlæg troede jeg at alle Telias kunder kan bruge
> også disse nye master, men fyren påstod at Cash-kunder kun kan bruge det

Telias kundeservice siger noget rigtigt og ofte også en masse vrøvl. Det kan
være vanskeligt for os kunder at afgøre hvad der er korrekt og hvad der er
telia-vrøvl.

> Det kan ikke tro, fordi jeg heller ikke ved, hvordan det skal ske
> teknisk.

Jeg har ligesom dig svært ved at tro på at omlavede orange-sites, vil kunne
holdes uden for Telia-Cash-benyttelse. Derimod tror jeg gerne på, at (ikke
omlavede) orange-sites ikke vil kunne benyttes af Telia-(Cash)-kunder

-cb

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 18-01-05 08:46

Hej Claus.

Claus E Beyer wrote:
> Telias kundeservice siger noget rigtigt og ofte også en masse vrøvl.
> Det kan være vanskeligt for os kunder at afgøre hvad der er korrekt
> og hvad der er telia-vrøvl.

Okay, det ville jeg have kunnet tænke mig efter vores episode med Cashs
gyldighedstid.

> [...]
> kunne holdes uden for Telia-Cash-benyttelse. Derimod tror jeg gerne
> på, at (ikke omlavede) orange-sites ikke vil kunne benyttes af

Jeg kan teknisk godt forstå det sidste, fordi der ikke skal ændres noget
for taletids-kunder, mens for abonnements-kunder skal oplysninger i
"home location register"et bare ændres fra "Sonofon tilladt, orange
forbudt" til "Sonofon forbudt, orange tilladt".

Så vidt jeg ved er det ikke muligt at forbyde enkelte sites, hvorimod
det godt er muligt at holde bestemte kunder uden for flere sites i et
område (uden for en "location area"), men det ville være meget ulogisk
på økonomisk baggrund.

Er der nogen der teknisk kan udelukke at kun bestemte enkelte sites kan
spærres for en bestemt kundegruppe?

På forhånd tak.