kan man finde ejeren af en email adresse?
Fra : Esben B

Dato : 14-01-05 12:11

Hej alle.

Jeg får nogle underlige mail fra en adresse jeg ikke kender.

Der er ikke nogen som skriver tilbage når jeg spørger hvem de er.

Er der nogen som ved om man kan finde ud af hvem der har denne email
adresse???

Nå ja adressen hedder @city.dk

så vidt jeg ved er cybercity som udbyder det domæne?

MVH Esben

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 12:32

Esben B skrev:

> Jeg får nogle underlige mail fra en adresse jeg ikke kender.

Det er sikkert spam eller virus - og hvis det er, er afsenderadressen
formentlig forfalsket. Hvad er indholdet i mailene - og er de på dansk?

> Der er ikke nogen som skriver tilbage når jeg spørger hvem de er.

Et generelt råd - undlad at svare på den slags mails. Hvis det ikke
tydeligt fremgår hvem der er afsender, og du har en formodning om at
afsenderen er til at tale med, så slet mailen og kom videre.

Hvis afsenderadressen er forfalsket, kan du forvirre den rigtige ejer
ved at sende mail til ham/hende - og hvis den ikke er forfalsket, men
kommer fra en spammer eller lignende, så er et svar fra dig det bedste
bevis spammeren kan få for at din adresse er gyldig - og dermed
risikerer du at få langt mere spam.

Hvis mailen er skrevet på dansk har man dog noget bedre chancer for at
gøre noget ved det. I mange tilfælde er der så tale om en simpel fejl,
som man kan få rettet ved at henvende sig til afsenderen. Er der tale om
egentlig dansk spam, kan man anmelde det til forbrugerombudsmanden.
Se mere information her:
<http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad017/>

> Nå ja adressen hedder @city.dk

Hele adressen? Ovenstående er ikke en gyldig mailadresse, men kun et
domæne. NB: Skriv *ikke* den fulde adresse direkte i et indlæg her -
mailadresser angivet i usenetindlæg bliver ofte spamhøstet, og ved at
skrive en adresse i et indlæg kan man være skyld i at adressen
oversvømmes af spam. Du kan fx angive adressen ved at ændre @ til (a):
enadresse(a)city.dk

--
Jens Gyldenkærne Clausen