Kør-selv skitur
Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 23:15

Hej,

jeg ville lige høre om der er nogle gode/dårlige erfaringer med henholdsvis
100% selv-arrangeret kør-selv skitur, eller om det kan betale sig at købe en
kør-selv pakke af et af de mange rejsebureauer i DK?

Vi vil helst til Norge eller Sverige, da vi har et par nybegyndere og et par
små børn med.

I fald at der er nogle der kan foreslå at arrangere selv, er gode råd eller
links til gode overnatningsmuligheder i f.eks. Geilo/Trysil/Sälen yderst
velkomne.

Hilsen Rune

--
"There are only 10 kinds of people in the world. Those who understand
binary, and those who don't."

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 14-01-05 11:28

"Rune Bjerregaard" <Rune[snabel-a]Direkte.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hilsen Rune
>

> --
> "There are only 10 kinds of people in the world. Those who understand
Jeg har selv de sidste par år, arrangeret årets familietur til Hemsedal -
mit absolutte favorit feriested for familien. For at gøre økonomien lidt
mere overskuelig, har vi valgt at bo i solheisen, et lille 2 lifts område
små 10km fra det store hemsedal alpincenter (vi løber en del langerend
også). Det sjove er at den absolut billigste måde at komme derop og bo
deroppe er at bestille gennem et par af færgeselskaberne (colorline eller
stena).

Skulle jeg afsted med en familie med børn ville jeg også helt klart vælge
Hemsedal, efter at have tilbragt julen i trysil, er jeg ikke i tvivl om at
Hemsedals børne/begynder faciliteter er 100% bedre.

Jeg kan som øver også sagtens hygge mig i Hemsedal - deres nye system med en
blå og rød og sort fun-park er et stor hit - så kan man komme galt afsted
uden virkelig at komme ud i noget gris.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : SMC

Dato : 14-01-05 22:51

Hej
Jeg vil anbefale Gautefal, som kan bestilles gennem Color Line, det er godt
til nybegynder og børn. Det er et overskueligt sted, hvor lejlighederne
ligger tæt på lifterne. Stedet er forholdsvis billigt. Man tager færgen fra
Hirtshals-kristiansand (4 timer), derefter er det en køretur på ca 3,5 time,
så er man der.
Mange hilsner Marita

Fra : Anja Nielsen

Dato : 15-01-05 03:32

Hej.
Såfremt I er fra Jylland, kan det klart bedst betale sig at købe det hele
gennem enten Stenaline eller Colorline, da I så får en eller 2 biler med i
pakken. Såfremt i vælger at arrangere det hele selv, er I jo tvunget til at
købe en færgebillet ved dem, og de er dyre. Med Colorline er der en bil
inkluderet i prisen, og hvis I får brug for en ekstrs bil koster det kun 500
kr. t/r.
Vi har lige været i Geilo med Colorline, og der var nogle rigtig gode
begynderbakker. Tidligere har vi været i bl.a. Hemsedal, Gaustablikk m.fl.,
og af disse steder synes jeg, at Geilo var det bedste for begyndere, da
bakkerne er meget flade, og der er meget plads at bremse på forneden.
Specielt er Geilolia et godt begyndersted (tidligere Vestlia Skisenter).
Mvh. og god tur.
Anja

Fra : RH

Dato : 16-01-05 12:23

> [...]
eller
> links til gode overnatningsmuligheder i f.eks. Geilo/Trysil/Sälen yderst

Hej Rune

Jeg har altid været på kør-selv-ferie i Norge. Det nemmeste (måske også
billigste) er, som andre også har skrevet, at købe hytte og færgebillet
gennem Stena- eller Color Line. Hos både Stena Line og Color Line er én bil
med i prisen og til hytter til mange personer, er der som regel 2 biler med
i prisen. Color Line sejler desuden på et meget behageligt tidspunkt, hvis
man vælger afgang fra Fr.havn til Larvik - der sejler man nemlig om natten
og kommer til Norge frisk og udhvilet, og man kan som regel være oppe ved
skisportsstedet om formiddagen. Generelt vil jeg sige, at det er bedst at
sejle så langt som muligt, da man aldrig kan være sikker på vejret og
vejforholdene, når man kommer i land. Derfor har vi også valgt at sejle med
Stena Line i år, da man kan sejle til Oslo med dem (og vi skal til Trysil).
Ulempen er så, at vi skal sejle hele dagen, og først kommer op til hytten
sidst på aftenen.

Pris afhænger utrolig meget af hvornår man tager afsted og hvilket område
man vælger. Generelt er Trysil noget af det dyreste (men også det største
sted i Norge). Vi skal afsted om en uge, og skal give 6200 kr. for en hytte
til 4-6 personer (inkl. færgebillet og rengøring (som ofte koster ca. 800 kr
oveni, hvis man ikke selv vil bruge den kostbare ski-tid til at gøre rent)).
Dertil kommer afbestillingsforsikring og kahyt på hjemturen. Alt ialt 7000
kr for 4-6 personer. Generelt bliver det billigere jo flere mennesker man
tager afsted.

/Sanne

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 20:10

> I fald at der er nogle der kan foreslå at arrangere selv, er gode råd
> eller
> links til gode overnatningsmuligheder i f.eks. Geilo/Trysil/Sälen yderst
> velkomne.

Hej Martin, Marita, Anja og Sanne

tak for jeres gode råd. Jeg har allerede fundet nogle gode tilbud på color
line's hjemmeside. Jeg er ret sikker på at det nok skal kunne lade sig gøre
at klare det hele selv med hjælp fra rederiet.

Tusind tak igen

Rune