Danske tegn fra MySql 4.1 med Php 5
Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-01-05 14:16

Jeg har opgraderet til php-5.0.2-8.i386.rpm og
mysql-server-4.1.7-8.i386.rpm på min Fedora Core 3. Og phpMyAdmin
2.5.0 til phpMyAdmin 2.6.1.

Jeg kan godt få lagt min tabel ind i MySql, men jeg får sjove
tegn i stedet for æøå. Hvordan får jeg vist danske tegn ?

# phpMyAdmin MySQL-Dump
# version 2.5.0-rc2
# http://www.phpmyadmin.net/ (download page)
#
# Vært: localhost
# Genereringstidspunkt: 13/01 2005 kl. 14:21:47
# Server version: 3.23.58
# PHP version: 4.2.2
# Database: : `tip20`
# --------------------------------------------------------

#
# Struktur dump for tabellen `nyheder`
#
# Creation: 13/01 2005 kl. 14:17:46
# Last update: 13/01 2005 kl. 14:21:38
#

CREATE TABLE `nyheder` (
`nyhed` text NOT NULL,
`id` int(11) NOT NULL auto_increment,
`overskrift` varchar(35) default NULL,
`time` datetime default NULL,
PRIMARY KEY (`id`)
) TYPE=ISAM PACK_KEYS=1 AUTO_INCREMENT=2 ;

#
# Data dump for tabellen `nyheder`
#

INSERT INTO `nyheder` VALUES
(0x46f872737465206e79686564202d206d656420e6f8e5, 1, 'Overskrift',
'2005-01-12 15:59:40');

’ Der står ” Første nyhed - med æøå”

// Michael

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 13-01-05 14:37

Michael Nielsen wrote:
> [...]
>
> Jeg kan godt få lagt min tabel ind i MySql, men jeg får sjove
> tegn i stedet for æøå. Hvordan får jeg vist danske tegn ?

Det er egentligt også danske tegn, det er bare deres ASCII værdier i
hexadecimalt format, tilsyneladende fordi den opfatter kolonnen med
typen TEXT som værende et BLOB felt med binære data.

Hvordan du lige får den til at give dig indholdet som en tekststreng,
det skal jeg til gengæld ikke kunne sige, men prøv at kigge på nogle af
de muligheder du har, når du laver dumpet i phpmyadmin.

> INSERT INTO `nyheder` VALUES
> (0x46f872737465206e79686564202d206d656420e6f8e5, 1, 'Overskrift',
f ø r s t e n y h e d - m e d æ ø å

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-01-05 14:45

Nezar Nielsen wrote:

> [...]
> det skal jeg til gengæld ikke kunne sige, men prøv at kigge på nogle af
> de muligheder du har, når du laver dumpet i phpmyadmin.

Jeg kan godt se de danske tegn i phpMyAdmin og redigere dem, men når jeg
vil vise teksten med min egen php kode, så er den gal med æøå ?

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-01-05 15:03

Michael Nielsen wrote:

> Jeg kan godt se de danske tegn i phpMyAdmin og redigere dem, men når jeg
> vil vise teksten med min egen php kode, så er den gal med æøå ?

Jeg tror jeg har fundet løsningen... men den skal vist lige testes grundigt.

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Charset-literal.html

Jeg ved godt, at det er et tosset sted at søge svar på sine spørgsmål !!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-01-05 17:08

On 13 Jan 2005 13:16:29 GMT, Michael Nielsen
<michael@ingenspamjarry.dk> wrote:

>Jeg har opgraderet til php-5.0.2-8.i386.rpm og
>mysql-server-4.1.7-8.i386.rpm på min Fedora Core 3. Og phpMyAdmin
>2.5.0 til phpMyAdmin 2.6.1.

Nogle af de senere RedHat-distributioner har tendens til at angive
UTF-8 som default tegnsæt over det hele - inklusive for Apache. Tjek
om det er tilfældet i din httpd.conf.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-01-05 17:08

On Thu, 13 Jan 2005 17:08:09 +0100, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Nogle af de senere RedHat-distributioner har tendens til at angive
>UTF-8 som default tegnsæt over det hele - inklusive for Apache. Tjek
>om det er tilfældet i din httpd.conf.

... og ret det til ISO-8859-1 (idet det lader til at dit content er
derefter)

--
- Peter Brodersen