Kan nogen hjælpe med forklaring.
Fra : M?borg Lokalkarkiv

Dato : 10-01-05 20:33

Jeg er faldet over følgende:
Udsnit fra Wibergs Præstehistorie,
Bind 3, side 327, Tim og Madum Sogn.
Hvad betyder: "Hørte til ætas barbata (ragede ikke sit skæg)"
Er der nogen som kan hjælpe med forklaring eller kender til hvad dette er?
Kan også ses på www.moeborg-lokalarkiv.dk under efterlysning.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 10-01-05 20:44

Hm.....Barbata er den latinske betegnelse for planter med skæg eller lange
tråde. Der er f.eks. en lav, skægget iris, der hedder Barbata.

Jeg spekulerer på, om teksten henviser til en konkret slægt (æta) eller om
det er en slags betegnelse, hvor skribenten blot fortæller, at han hørte til
dem, der ikke klippede sit skæg.

/Flemming U

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 10-01-05 21:44

>Er der nogen som kan hjælpe med forklaring eller kender til hvad dette er?

Jeg tror det er en "retning" indenfor præsteskabet, hvor medlemmerne ikke
barberede sig.

Der sås noget lignende indenfor cistercienserlægbrødre, som heller ikke
barberede sig. De kaldtes "fratres barbati" - de skæggede brødre. De tog
ikke del i kortjenesten, men udførte praktiske arbejder indenfor klostrene.

Lige her og nu kan jeg ikke henvise til nogen kilde.

Hilsen
Mogens Jørgensen

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 11-01-05 20:57

On 10 Jan 2005 11:32:49 -0800, post@moeborg-lokalarkiv.dk (M?borg
Lokalkarkiv) wrote:

> [...]
>Hvad betyder: "Hørte til ætas barbata (ragede ikke sit skæg)"
>Er der nogen som kan hjælpe med forklaring eller kender til hvad dette er?

Såvidt jeg kan se, betyder "barbati" den "ældre generation" eller "fra
gamle dage". Altså dengang man ikke havde fundet på det nymodens at
rage alt skægget af.
Det er et fast latinsk udtryk.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry

Fra : Inger Buchard

Dato : 11-01-05 21:13

> [...]
> Hvad betyder: "Hørte til ætas barbata (ragede ikke sit skæg)"
> Er der nogen som kan hjælpe med forklaring eller kender til hvad dette er?

Aetas/ætas bruges i kirkebøgerne til at angive alderen med.
Så han hørte vel til den ubarberede aldersklasse??

Inger