[DVD tip] 2001: A Space Odyssey
Fra : GasHunter

Dato : 07-01-05 17:04

subj. Limited Edition med stillframe i Stereo Studio til 200 kr. Er det ikke
meget billigt? Udgaver med frames plejer da at være dyere?

Andreas

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 07-01-05 20:17

GasHunter wrote:
> subj. Limited Edition med stillframe i Stereo Studio til 200 kr. Er det ikke
> meget billigt? Udgaver med frames plejer da at være dyere?

Købte den i tp for 1½ år siden til 200 - men jo - det
er skide billigt for en rigtig flot udgivelse af en i
øvrigt suveræn film :) kan kun anbefales!

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 07-01-05 20:53

"GasHunter" <andreas.ohn@#NOSPAM#mail.dk> skrev i en meddelelse
> subj. Limited Edition med stillframe i Stereo Studio til 200 kr. Er det
> ikke meget billigt? Udgaver med frames plejer da at være dyere?
>
> Andreas

Jo, for Søren! Det er meget billigt, så jeg skal lige en tur i Stereo Studio
i morgen!
Normalprisen er SVJV 7-800 kr. Jeg købte Schindler's List i samme udstyr i
Bilka for en måneds tid siden, også til 200 kr.

Tak for tippet!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-01-05 11:20

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Normalprisen er SVJV 7-800 kr. Jeg købte Schindler's List i samme udstyr i
> Bilka for en måneds tid siden, også til 200 kr.

Så er den købt! Det er ikke den samme slags som min Schindler, hvor kassen
er meget større, men den kommer i en lækker, hård folde-ud-æske med filmen
siddende i den ene side, soundtracket i den anden og senitypen og en lille
booklet (på dansk) i midten.

Jeg er godt tilfreds, da jeg lige har solgt min skodagtige region 1 af
filmen før jeg fandt ud af at en tilsvarende skodagtig region 2 koster
mindst 100 kroner (hvis man kan finde den!)

Fra : Thomas

Dato : 08-01-05 03:33

"GasHunter" <andreas.ohn@#NOSPAM#mail.dk> skrev i en meddelelse
> subj. Limited Edition med stillframe i Stereo Studio til 200 kr. Er det
> ikke meget billigt? Udgaver med frames plejer da at være dyere?

Hvad snakker vi om her? En DVD udgave af filmen, hvor man får en stump
af den "originale film-strimmel" med? (Ligesom Titanic i sin tid blev
udgivet, så
vidt jeg husker)

..thomas

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-01-05 11:24

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Hvad snakker vi om her? En DVD udgave af filmen, hvor man får en stump
> af den "originale film-strimmel" med? (Ligesom Titanic i sin tid blev

Ja! Bortset fra at det ikke er en original frame, men en "senitypi", hvilket
betyder en kopi, dog på en rigtig filmstrimmel. I de fleste tilfælde er det
en 35 mm. frame, men i 2001's tilfælde er det altså lavet på en 70 mm.
filmstrimmel.
Framen er monteret i et lille postkort-stort stykke pap med et hul i så man
kan holde den op foran en lampe og sige "nøj!"

Fra : Thomas Olsson

Dato : 08-01-05 11:49

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-01-05 12:16

"Thomas Olsson" <usenet-harvest-10@armware.dk> skrev i en meddelelse
> [snip]

> Og her er det, at jeg godt kunne lide en kommentar fra en filmkyndig.
>
> Denne frame er ca. 61 mm bred, og har fremføringshuller langs begge
> kanter.
> Men hvor er lyden? Burde den ikke være synlig på en (kopi af en)
> filmstrimmel fra 1968?

Du har ret. Den burde bestemt kunne ses som en mørk, magnetisk belægning
mellem hullerne. Jeg mener dog at huske at filmen blev vist med lysporet på
et eller andet seperat medie, da den var optaget i seks diskrete kanaler.
Anyone care to comment?
Det kan selvfølgelig også være fordi de flinke mennesker der lavede
senitypien tænkte at det nok var ligemeget...

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 08-01-05 15:26

"Jonas Gaarde" skrev i en meddelelse

> Anyone care to comment?

Super Panavision 70mm¨
http://www.visual-memory.co.uk/amk/doc/brown1.html

jeg skal også have fat i den ,og sige "nøj" :)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 08-01-05 15:36

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@SPAMFRItidsfaktoren.dk> skrev i en meddelelse

> Super Panavision 70mm¨
> http://www.visual-memory.co.uk/amk/doc/brown1.html
>
> jeg skal også have fat i den ,og sige "nøj" :)

Gør det!
Og tak for et godt link.Jeg kan ikke se nogen lydspor på min senitypi.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 08-01-05 17:04

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> writes:

> "Michael Meidahl Jensen" <mmj@SPAMFRItidsfaktoren.dk> skrev i en meddelelse

> Gør det!
> Og tak for et godt link.Jeg kan ikke se nogen lydspor på min senitypi.

På de rigtige 70 mm kopier til biografbrug blev "mag coatingen"
(pålægningen af de magnetiske lydspor) udført som en separat
proces, efter det optiske arbejde med kopien var færdigt.

Altså: Først bliver 65 mm kameranegativet overført til 70 mm strimmel
via de sædvanlige optiske processer (kameranegativ -> interpositiv ->
internegativ -> distributionskopi). Derefter udføres "mag coatingen"
på distributionskopierne og lydsporene indspilles.

"Mag coating" var en forholdsvis dyr proces, og prisen på en færdig
70 mm kopi med magnetspor var *meget* højere end prisen på en 35 mm
kopi. Desuden anvendtes nogle ret agressive kemikalier under processen,
hvilket medførte en stor miljøbelastning ved processen. Disse to
faktorer var begge med til at tage livet af 70 mm til biografbrug.
Mig bekendt findes der ikke i dag laboratorier, som har udstyr til
at lave "mag coating" af 70 mm kopier.

Ovenståede er sandsynligvis grunden til, at man ikke finder
magnetlydspor på de frames, som distribueres sammen med DVD'er.

--
-- Torben.

Fra : Thomas Olsson

Dato : 08-01-05 17:31

Fra : ML-78

Dato : 08-01-05 21:37

GasHunter skrev:

> subj. Limited Edition med stillframe i Stereo Studio til 200 kr. Er
det ikke
> meget billigt? Udgaver med frames plejer da at være dyere?

Det er måske værd at nævne, at den remasterede udgave kan fås til £8
plus porto hos Bensons. Det er ikke specialudgaven med frames, men så
vidt jeg ved er der tale om samme overførsel og ekstramateriale.

ML-78