To gode PHP begynderbøger fra Libris -
Fra : Kewin Pedersen

Dato : 05-01-05 13:34

Jeg har tænkt på at ville lære PHP, version 5.0, men jeg ved ikke lige
helt hvor jeg skal starte. Jeg har i forvejen et minimalt kendskab til
ASP/.NET, samt et ganske godt kendskab til webstanderne XHTML/CSS. Da
jeg senere i dag skal ud og handle lidt ind, har jeg tænkt på at ville
smutte forbi en boghandler, for at se hvad de har på hylderne ang. PHP.
Umiddelbart har jeg set på følgende to bøger, der begge er fra forlaget
Libris:

Start på PHP 5, af Thomas G. Kristensen
PHP og MySQL for absolutte begyndere, af Britt Malka

Når man er nybegynder indenfor PHP, ligesom jeg er det, lyder titlerne
på disse bøger ganske interessante, men er de overhovedet pengene værd?
Hvad siger Jeres erfaringer med disse bøger - nogle, der kan anbefales
eller ej?

Jeg går selv stærkt ind for, at hjemmesiderne bliver lavet semantisk
korrekt, og overholder de gængse webstander, så vidt muligt det kan lade
sig gøre. Det er min erfaring med ældre danske bøger, at dette måske
ikke altid er tilfældet, men så kan man jo selv rette det til. Det
vigtigste er jo, at jeg kan lære PHP koderne, og brugen af databasen
dertil på en fornuftig måde, hvor man allerede fra starten af får en god
kodeskik. Jeg har søgt lidt efter Britts hjemmeside, og på den måde
virker den ikke særligt prængende, men hvis hun bare kan lære sig at
kode, så kan man jo nok finde ud af resten? Thomas' side ser fin ud,
mht. standarderne osv., og jeg har også en del tiltro til netop denne bog.

Selvfølgelig kan man nok finde gode online tutorials, både på dansk og
engelsk, men synes alligevel det er lidt bedre med en god bog. Jeg har
valgt disse bøger fordi de er på dansk, der nu engang er mere
'naturligt' med ens modersmål, selvom jeg bestemt er god til engelsk
Desuden er de også på forholdsvis få sider, så man ikke behøver at læse
en perlerække af lange smarte ord og lange udtryk, man reelt set ikke
har brug for, men er mere cut-to-the-chase agtig, samt selvfølgelig at
de kan fås til en ganske overkommelig pris!

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 05-01-05 16:23

> Start på PHP 5, af Thomas G. Kristensen
> PHP og MySQL for absolutte begyndere, af Britt Malka

Er der slet ikke nogle, der kender noget til disse to bøger, og evt. kan
anbefale dem, eller fraråde man køber dem?? Vil gerne i gang med
databasestyrede hjemmesider med PHP 5 og MySQL, og umiddelbart lyder
disse to titler som nogle gode bud for begynderen, hvad hvad siger I?

Fra : Cifly

Dato : 05-01-05 21:19

"Kewin Pedersen" <kewinp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
| databasestyrede hjemmesider med PHP 5 og MySQL, og umiddelbart lyder
| disse to titler som nogle gode bud for begynderen, hvad hvad siger I?

Hejsa

Jeg har ikke benytte mig af de to du nævner, men har selv investeret i
http://www.schultzboghandel.dk/book.asp?topic=173&book=W267303 .

Der gennemgås bl.a. to tutorials i oprettelse af databasestyrede
hjemmesider.

Cifly

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-01-05 22:15

Kewin Pedersen wrote:

> Er der slet ikke nogle, der kender noget til disse to bøger,

Rolig, nu. Du smider et spørgsmål ud midt på eftermiddagen og forventer et
svar samme dag allerede før folk har haft tid til at komme hjem fra arbejde.

Jeg har investeret i 'Introduktion til PHP,MySQL og Apache' af Julie C.
Melonie.

Det lidt jeg har nået at kigge i den ser lovende ud. Men bogen er lidt
halvdyr - 450 kr.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-01-05 09:20

On Wed, 05 Jan 2005 13:33:45 +0100, Kewin Pedersen
<kewinp@vip.cybercity.dk> wrote:

>PHP og MySQL for absolutte begyndere, af Britt Malka

Det er måske ikke fair at kritisere en person, der også er aktiv på
usenet, og måske er kritikken også personlig, idet jeg ikke kender
bogen. Men Britts tekniske færdigheder har ikke imponeret mig.
Kombineret med en insisteren på hvordan tingene virker, vil jeg
tillade mig at tvivle på det tekniske indhold. Hermed ikke sagt, at
man ikke kan nå frem til resultater af den grund.

Hvis din baggrund blot var, at du skulle lave en hjemmeside, der kunne
fortælle, hvad klokken var eller lave en simpel gæstebog, tror jeg at
behovet er fint nok, men idet det virker som om, du gerne vil gå lidt
mere systematisk til værks (udelukkende vurderet ud fra at du har godt
kendskab til webstandarder og forhåbentligt også ønske om struktur :),
så kan det være, du vil have glæde af lidt mere tekniske bøger. Et
vigtigt emne er, om du har forstand på serverside-teknologi i første
omgang, og da du har rodet med ASP før, kan de første mange sider af
en del bøger nok springes over (du ved at serverside-kode kører på
serveren, du ved hvordan en form virker, du ved at man kan gemme data
i fx databaser og filer for senere at hive det frem igen, etc.). Nogle
små hæfter vil måske derfor slet ikke være til den store hjælp, idet
de gennemgår det, du allerede ved - bare med udgangspunkt i PHP.

Jeg har ikke været så imponeret over danske hæfter. Selv sent udgivede
hæfter har ikke taget højde for alvorlige skift i PHPs
standardopførsel (med "register_globals" som nok den mest grelle)
eller blot haft udokumenterede påstande (fx "det er et sikkerhedshul
at have register_globals aktiveret!" - på den anden side er det måske
fint nok at fortælle til nybegyndere... når de får kendskab nok til
indre php-mekanismer, kan de altid lære, hvorfor det er lidt
unuanceret sagt). Andre eksempler kan rumme sikkerhedsbrister og
lignende.

En god bog skulle gerne holde i et stykke tid. Springet fra PHP4 til
PHP5 er dog ikke så voldsomt stort på overfladen, men det ville
alligevel være fornuftigt at købe en bog, der er skrevet med viden om
PHP5. David Sklar har udgivet en bog på O'Reilly-forlaget ved navn
"Learning PHP5" for nogle måneder siden, og den virker som oplagt til
formålet:
http://www.oreilly.com/catalog/learnphp5/index.html

Slashdot nævner bl.a.:
"This book is not particularly useful for those experienced already
with PHP, nor for those wanting to upgrade their knowledge of PHP from
versions 4 and earlier to the newest version. It's also probably not
particularly useful for those power programmers who need and want a
deep and comprehensive coverage of the topic. But it is a very
well-written and designed introduction to PHP 5 for beginning
programmers or those experienced PERL, ASP, or Cold Fusion programmers
who want to learn a different language"
http://books.slashdot.org/article.pl?sid=04/10/25/1715224&tid=192&tid=169&tid=6

--
- Peter Brodersen

Fra : Britt Malka

Dato : 06-01-05 16:30

On Thu, 06 Jan 2005 09:20:04 +0100, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Det er måske ikke fair at kritisere en person, der også er aktiv på
>usenet, og måske er kritikken også personlig, idet jeg ikke kender
>bogen.

Nej, men det skal da ikke afholde dig fra at udtale dig om den

>Men Britts tekniske færdigheder har ikke imponeret mig.

Ligesom dine ikke har imponeret mig.

>Kombineret med en insisteren på hvordan tingene virker, vil jeg
>tillade mig at tvivle på det tekniske indhold.

Det skal du have lov til. Vi har trosfrihed i Danmark.

Det, der betyder noget for mig, er dels tilbagemeldingerne fra
læserne, dels Forlaget Libris, der tager stilling til indholdet og
ikke gamle fordomme.

Hæftet er mig bekendt ikke blevet anmeldt endnu, men anmeldelser af
mine andre hæfter kan læses på http://www.malka.it/libris

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Leonard

Dato : 06-01-05 23:40

Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

>Ligesom dine ikke har imponeret mig.

*LOL*

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-01-05 06:08

On Thu, 06 Jan 2005 16:30:08 +0100, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Ligesom dine ikke har imponeret mig.

Jeg må indrømme, at jeg ikke lige så ofte har set dig poste indlæg på
de forskellige php-fora eller på anden måde være involveret i
udviklingen. Jeg forlanger selvfølgelig ikke, at du absolut behøver at
have committet kode eller lignende. Jeg vil bare stille mig
forbeholdende for din indsigt i lige præcis PHP.

Jeg overvejer dog at kigge forbi biblioteket for dit hæfte
(alternativt få en kopi eller PDF af den), så jeg kan se om der er
hold i mine fordomme. Jeg skal nok være opmærksom på at målgruppen
ikke nødvendigvis er professionelle webudviklere (selvfølgelig
medmindre hæftet påstår andet).

Jeg har kigget på eksemplerne på hjemmesiden, og undrer mig fx lidt:

http://www.malka.it/libris/phpfab/scripts/kurtbertha.php har en
ugyldig doctype. Selv med gyldig doctype er HTML'en ikke gyldig. Det
gælder mange af eksemplerne. Jeg kan ikke se undskyldningen.

http://www.malka.it/libris/phpfab/scripts/hej.php m.fl. har
funktioner, der printer data, i stedet for at returnere data. Ikke
nødvendigvis en fejl, men et helvede at arbejde med ved en evt.
udvidelse.

http://www.malka.it/libris/phpfab/scripts/freud.php udløser Notice's,
og holder op med at virke, hvis der fx introduceres en kontant med
navnet "tlf". Du vil bruge strings, men du angiver ikke-definerede
konstanter (hvor php så falder tilbage og behandler udtrykket som en
string).

http://www.malka.it/libris/phpfab/scripts/kurt2.php og
http://www.malka.it/libris/phpfab/scripts/f1.php inputvaliderer ikke
eller kører htmlspecialchars() på inputtet. Ikke så slemt i de
situationer, da der kun printes, men det giver stadigvæk folk mulighed
for at injecte HTML-kode og evt. udnytte
cross-site-scripting-sårbarheder. Det bliver muligt at stjæle andre
brugeres cookies på den måde.

http://www.malka.it/libris/phpfab/scripts/email.php sender en e-mail
med highbits, uden at angive et passende tegnsæt. Kun $email sættes,
ikke $navn. Det vil lede til at det virker med register_globals=on,
men ikke på moderne servere. Igen ingen validering af input.

http://www.malka.it/libris/phpfab/scripts/svarskema.php tjekker ikke
input, men antager at serveren kører med magic_quotes_gpc, hvilket
flere og flere slår fra. Når de er deaktiveret, kan man foretage
SQL-injection.

Nogle vil hævde, at det er mindre relevante problemer i forbindelse
med en lille hygge-privat website. Samme ligegyldige adfærd er skyld i
stor udbredelse af forskellige orme og zombie-systemer ("Jeg har intet
vigtigt på min computer, og hvem skulle kompromittere mig for at få
adgang til mine feriebilleder, der alligevel ligger på nettet?").

Til professionel brug vil eksemplerne medføre økonomiske konsekvenser.
Hvilket er trist, idet man i første omgang skal betale for hæftet.

Hvis resten af bogen er på niveau med eksemplerne på din hjemmeside,
så håber jeg ikke, du har nogen spejle eller andre reflekterende
overflader i dit hjem, så du er tvunget til at kigge dig selv i
ansigtet hver dag.

>Det, der betyder noget for mig, er dels tilbagemeldingerne fra
>læserne, dels Forlaget Libris, der tager stilling til indholdet og
>ikke gamle fordomme.

Dvs. du HAR lært, at søgemaskiner ikke er magiske genstande, der på
magisk vis kan finde alle URLs, samt at der ikke er nogen
HTTP-funktionalitet til at anmode om alle URLs eller en hierarkisk
oversigt over filer på et site?

Det er jeg da glad for at høre

Jeg er sikker på at du skriver fint (hvilket vel er grunden til at du
har fået lov til at skrive mere end ét hæfte), og resultatet kan
sikkert også bruges til at fortælle den besøgende, hvad klokken er på
webserveren. Men de problemer, der kan opstå ved dårlige, tekniske
forklaringer (fx af sikkerhedsmæssig karakter), er ikke nogen, folk
vil opdage af sig selv - og derfor kan være fint tilfredse med
resultatet, fordi de ikke er klar over at der er et problem.

--
- Peter Brodersen

Fra : FSJ

Dato : 07-01-05 13:07

Jeg igennem årene rodet en del med HTML, lidt med vb.net og ASP.NET.
Jeg skulle hurtigt tage stilling et redesign af en hjemmeside der kørte php.

Britt's hæfte til sølle 60 kr. leverede den vare hun lover:
En hurtigt kick start til absolutte begyndere.
og jeg på tog mig opgaven.

VH
Finn

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 07-01-05 13:49

> [...]
>
> Til professionel brug vil eksemplerne medføre økonomiske konsekvenser.
> Hvilket er trist, idet man i første omgang skal betale for hæftet.

Ved godt det måske lyder lidt 'dumt' at sige det, men brugen kommer i
sidste ende nok mere til at blive brugt kommercielt. Der går god lige et
stykke tid endnu før jeg er god nok til at kunne programmere polls,
forums og nyhedsscripts, men det er faktisk tanken bag det hele. Derfor
kan man jo lige så godt starte ordentligt, og få ting af vide som
sikkerhedsrisikoer osv. I starten er det selvfølgelig mest til at lege
lidt rundt med PHP, så man kan lære det basale, men kendskabenet skulle
gerne udvides til lidt større formål.

> [...]
> så håber jeg ikke, du har nogen spejle eller andre reflekterende
> overflader i dit hjem, så du er tvunget til at kigge dig selv i

Av, av, av... Der bliver sørme lagt en hård tone for dagen! :D

> [...]
> vil opdage af sig selv - og derfor kan være fint tilfredse med
> resultatet, fordi de ikke er klar over at der er et problem.

Vil faktisk give dig ret i det sidste, på sin vis. Da jeg i sin tid
startede med at lære hånd-kodet HTML, og ikke bare ét eller andet
WYSIWYG program, der kunne kode det hele for mig, uden jeg forstod en
pind af det, blev jeg også lidt misvist af min lærebog. Jeg brugte Heine
Lennart Christensens glimrende bog - Hurtigt i gang med HTML. Selvom den
er af nyere dato, beskæftigere den sig ikke rigtig med brugen af korrekt
DOCTYPE, og hvorfor det er vigtigt at validere og bruge semantisk kode
og alt det der. Men det var måske også lige en tand for meget at
forlange, når man ikke kunne en pind til at starte med. Det har jeg så
senere erfaret at det er nødvendigt, og godt, ved at læse nogle gode
tutorials på nettet om emnet. Det samme gør sig sikkert lidt gældende
ved Britt's bog, der viser det basale så begyndere ikke drukner, men
selv kan svømme lidt rundt bagefter i det store ocean, for at udforske mere.

Dog ville jeg da gerne have haft, at min første HTML lærebog
beskæftigere sig med disse vigtige emner, så man allerede dengang fik en
god kodeskik, og det ikke senere var noget man skulle tillære sig - og i
starten ikke helt kunne forstå, hvorfor det var så vigtigt, og hvorfor
jeg skulle bekymre mig om det. Men det lærte mig da at kode HTML, og gav
mig lysten til at lære mere, men nu da jeg har lært mere, vil jeg da
gerne tage det et skridt længere, og gerne et godt skridt til at starte
med...

Fra : Britt Malka

Dato : 07-01-05 14:53

On Fri, 07 Jan 2005 06:07:44 +0100, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Jeg må indrømme, at jeg ikke lige så ofte har set dig poste indlæg på
>de forskellige php-fora eller på anden måde være involveret i
>udviklingen.

Nej, det er fordi jeg som regel har for travlt med at arbejde, og
fordi jeg springer alle de indlæg over, der bærer titler som "hjælp",
"php-problem" eller andet, som ikke fortæller mig noget om indholdet
af indlægget.

> Jeg forlanger selvfølgelig ikke, at du absolut behøver at
>have committet kode eller lignende. Jeg vil bare stille mig
>forbeholdende for din indsigt i lige præcis PHP.

Det skal du være velkommen til. Du kan stille dig forbeholdende over
for min indsigt i hvad som helst.

>Jeg overvejer dog at kigge forbi biblioteket for dit hæfte
>(alternativt få en kopi eller PDF af den),

Bemærk, at der er copyright på hæftet. Pas på, hvad du lærer andre!

> [...]
>ugyldig doctype. Selv med gyldig doctype er HTML'en ikke gyldig. Det
>gælder mange af eksemplerne. Jeg kan ikke se undskyldningen.

Der er ingen undskyldning på hjemmesiden.

Doctypen er ikke taget med i andet end ét eksempel. I stedet har jeg
på side 27 skrevet:

"For at lave en hjemmeside, der kan godkendes i forhold til
standarden, der er lavet af W3C, kræves der nogle flere koder end bare
at skrive <HTML>. Disse koder har jeg taget med denne gang, og du kan
se dem i første linje i formularen (denlinje, der starter med
<!DOCTYPE), og i femte linje (den linje, der starter med <meta
http-equiv)."

Jeg har fuld tillid til, at mine læsere har intelligens nok til
herefter selv at indsætte disse koder i forhold til deres egne sider.
Hvor stopper det ellers? Der er jo forskellige koder, alt efter valgt
html, xhtml, rammer eller ej osv. Min redaktør ville afgjort undre
sig, hvis jeg skrev adskillige sider om validering af hjemmesider i et
hæfte, der handler om PHP for absolutte begyndere.

> [...]
>for at injecte HTML-kode og evt. udnytte
>cross-site-scripting-sårbarheder. Det bliver muligt at stjæle andre

Se, det er måske grunden til, at du ikke skriver hæfter for
begyndere,hvis du tror, at sådan noget skal med.

> [...]
>ikke $navn. Det vil lede til at det virker med register_globals=on,
>men ikke på moderne servere. Igen ingen validering af input.

Nej, korrekt, jeg har ikke skrevet "Php og MySQL for avancerede
brugere".

>Nogle vil hævde, at det er mindre relevante problemer i forbindelse
>med en lille hygge-privat website.

Ja, og andre ville se på hæftets titel og udlede, ganske fornuftigt,
at hæftet henvendte sig til begyndere.

Så kan de tage et kursus på http://www.hackademi.com hvis de vil lære
de mere avancerede sider af, hvordan man undgår ubudne gæster via sit
PHP-script.

>Til professionel brug vil eksemplerne medføre økonomiske konsekvenser.
>Hvilket er trist, idet man i første omgang skal betale for hæftet.

Meget, men jeg gad godt se den professionelle webmaster, der sætter
sig ned med "PHP og MySQL for absolutte begyndere"

> [...]
>så håber jeg ikke, du har nogen spejle eller andre reflekterende
>overflader i dit hjem, så du er tvunget til at kigge dig selv i

Jeg har masser af spejle, og jeg har det helt fint med dem

> [...]
>magisk vis kan finde alle URLs, samt at der ikke er nogen
>HTTP-funktionalitet til at anmode om alle URLs eller en hierarkisk

Det har jeg aldrig påstået. Skal vi gå mere i personlige detaljer her?

Altså, nogen mennesker udvikler sig og vokser i løbet af 7 år. Andre,
som du netop har vist, har ikke udviklet sig eller ændret sig en
tøddel.

>Jeg er sikker på at du skriver fint (hvilket vel er grunden til at du
>har fået lov til at skrive mere end ét hæfte),

Ja, jeg er stærkt på vej mod de 20 nu.

> [...]
>vil opdage af sig selv - og derfor kan være fint tilfredse med
>resultatet, fordi de ikke er klar over at der er et problem.

Det er rigtigt, men så kan du begynde at klage over, at der skrives
bøger for begyndere, der ikke er tre gange så tykke som de nuværende
(og tre gange så dyre), og som ikke går fra begynderstadiet over til
øvede og avancerede brugere.

Nu tror jeg dog, at de fleste købere af hæfterne (eller lånere),
forstår at skelne udmærket imellem fx "PHP og MySQL for absolutte
begyndere", "Start på PHP 5" og "Avanceret PHP".

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-01-05 15:08

On Fri, 07 Jan 2005 14:53:22 +0100, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

> [...]
>fordi jeg springer alle de indlæg over, der bærer titler som "hjælp",
>"php-problem" eller andet, som ikke fortæller mig noget om indholdet

Jeg tænkte mere på de php-udviklingsfora, hvor de folk, der har skabt
og videreudvikler php, befinder sig på (php-internals, m.fl.)

> [...]
>se dem i første linje i formularen (denlinje, der starter med
><!DOCTYPE), og i femte linje (den linje, der starter med <meta

Du mangler stadigvæk en block-container rundt om indholdet, doctype
eller ej.

> [...]
>sig, hvis jeg skrev adskillige sider om validering af hjemmesider i et
>hæfte, der handler om PHP for absolutte begyndere.

Der er ingen grund til at du skal skrive en masse om det. Selv et
simpelt block-element som fx p eller lignende ville lade det være
gyldigt. Så overholder det endda HTML2.0, hvor der ikke er behov for
DOCTYPE :)

>Se, det er måske grunden til, at du ikke skriver hæfter for
>begyndere,hvis du tror, at sådan noget skal med.

Jeg siger ikke, at du skal skrive side op og side ned om det.

>Nej, korrekt, jeg har ikke skrevet "Php og MySQL for avancerede
>brugere".

Snarere "Usikker PHP og MySQL for begyndere, der ikke ved hvornår
deres hjemmeside bliver kompromitteret" :)

(alene at du bruger "Php" som notation tyder på manglende kendskab til
PHP)

Verden har ikke brug for flere usikre, kompromitérbare websites. Du
medvirker til denne tendens, sætter PHP i et dårligt lys, og er
desværre i højere grad en del af problemet end løsningen.

>Det har jeg aldrig påstået. Skal vi gå mere i personlige detaljer her?

Vel har du da så :) Du påstod gladeligt i Fidonet-tiden, at en
søgemaskine ALTID finder enhver URL med tiden. Du henviste endda også
til AltaVistas beskrivelsesside, der netop fortalte, hvordan en spider
virker. Tillige fik du Cyril til at give dig ret, hvilket vel blot er
et udtryk for kollektivt manglende forståelse for HTTP. Men den blinde
skal vel have lov til at lede den døve :)

>Altså, nogen mennesker udvikler sig og vokser i løbet af 7 år. Andre,
>som du netop har vist, har ikke udviklet sig eller ændret sig en
>tøddel.

Hvorfor ikke blot erkende, at du påstod ovenstående, men at du til
gengæld er kommet videre og blevet klogere? :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Britt Malka

Dato : 09-01-05 11:32

On Fri, 07 Jan 2005 15:07:41 +0100, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Jeg tænkte mere på de php-udviklingsfora, hvor de folk, der har skabt
>og videreudvikler php, befinder sig på (php-internals, m.fl.)

Åh, du tror, at man skal være udvikler af et sprog for at skrive om
det? Nååå .... ja, det forklarer jo en del.

Det må være svært at finde folk, der kan skrive om dansk, hva'?

>Snarere "Usikker PHP og MySQL for begyndere, der ikke ved hvornår
>deres hjemmeside bliver kompromitteret" :)

Nej, hvor sjovt, he, he. Nå, men sig til, den dag du kommer i
forlagsbranchen eller selv skriver noget, der er forståeligt.

>Vel har du da så :) Du påstod gladeligt i Fidonet-tiden, at en
>søgemaskine ALTID finder enhver URL med tiden.

Nej.

>Hvorfor ikke blot erkende, at du påstod ovenstående, men at du til
>gengæld er kommet videre og blevet klogere? :)

Fordi jeg ikke påstod ovenstående, men at jeg kan se, at du stadig er
lige ung af sind (læs barnlig).

Nå, Peter, jeg har ikke tid at lege mere. Min mor har desuden lært mig
kun at lege med artige børn, og jeg foretrækker børn på min egen
alder, så jeg smutter.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-01-05 12:12

On Sun, 09 Jan 2005 11:32:19 +0100, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Nej, hvor sjovt, he, he. Nå, men sig til, den dag du kommer i
>forlagsbranchen eller selv skriver noget, der er forståeligt.

Nu begynder det her jo ikke ligefrem at handle om PHP. Jeg vælger at
kritisere de konkrete PHP-eksempler i din udgivelse, stadigvæk med
målgruppen i baghovedet, og dit forsvar er tilsyneladende "spejl, hvad
med dig selv?".

Det er dog 6-7 år siden, jeg sidst fik penge for at skrive for et
computermagasin, og jeg regner ikke med at mine formidlingsevner er
faldet med tiden.

Men det er fint nok, at du skriver forståeligt. Det har jeg heller
ikke kritiseret. Jeg har kritiseret din PHP-kompetence, og det giver
ganske enkelt et troværdighedsproblem i forhold til udgivelsen. "Hun
ved ikke noget om det, men hun skriver forståeligt" synes jeg også er
et lidt tyndt argument.

>Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?
>http://www.tips-og-tricks.com/ebogvalider.html

Siden validerer ikke. Hvorfor i øvrigt overhovedet falde tilbage til
Transitional i stedet for at lave det ordentligt? Også her virker det
som om, du ikke har en egentlig forståelse for HTML. Det bekymrer mig.

--
- Peter Brodersen

Fra : Leonard

Dato : 09-01-05 15:03

Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

>Det må være svært at finde folk, der kan skrive om dansk, hva'?

Alle os der lever i Danmark og bruger sproget dagligt er såmænd med
til at udvikle det, så vi er såmænd mange der kan skrive om det.

Helt ærligt så synes jeg du skyder dig selv i foden, der kan ikke være
andre der har fulgt med på både Fidonet og usenet i ligeså mange år
som du, Peter og jeg, der kan finde på at stille spørgsmålstegn ved
Peters viden om PHP.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Britt Malka

Dato : 09-01-05 20:07

On Sun, 09 Jan 2005 15:02:38 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>andre der har fulgt med på både Fidonet og usenet i ligeså mange år
>som du, Peter og jeg, der kan finde på at stille spørgsmålstegn ved

Jeg aner intet om Peters viden om PHP og kan derfor ikke stille
spørgsmålstegn ved den.

Jeg er hverken stødt på ham på udviklerforum, webcafe eller her, når
jeg har haft spørgsmål om PHP.

På Fidonet, som Peter ynder at grave frem, selv om det intet har med
nærværende spørgsmål at gøre, er jeg stødt på ham. I meget høj grad,
og bestemt ikke på grund af hans viden eller mangel på samme. Peter
ser ikke ud til at have udviklet sig i de sidste syv år, men det er
hans problem. Min "samtale" med ham er definitivt slut.

Fra : Britt Malka

Dato : 06-01-05 16:41

> [...]

>virker den ikke særligt prængende, men hvis hun bare kan lære sig at
>kode, så kan man jo nok finde ud af resten?

Nu ved jeg ikke, hvilken af mine hjemmesider du har fundet frem til.

De, jeg har lavet inden for det sidste års tid (eller er det to?),
sætter jeg det krav til, at de skal validere. Min gamle private
hjemmeside -- http://www.malka.it/home/britt -- blev lavet, før jeg så
lyset. Til gengæld var det den første, jeg lavede med ren PHP.

Det er http://www.tips-og-tricks.com også, ligesom
http://www.foxladi.com -- som jeg er i gang med, og som er lavet i
strict hmtl.

>Thomas' side ser fin ud,
>mht. standarderne osv., og jeg har også en del tiltro til netop denne bog.

Thomas' bog er god. Jeg har både den og hans første udgave af den.

Jeg vil anbefale dig ikke kun at vælge ud fra dit kendskab til PHP,
men ud fra dit kendskab til edb, hjemmesider osv. i al almindelighed,
og så dine krav til, hvad du vil lære.

Mit hæfte er skåret meget ud i pap, med trin-for-trin-forklaringer,
eksempler, og så et færdigt script til hver afsnit. (Obs! Disse
færdige scripts, der hentes på nettet, har desværre ofte den ulempe,
at de ikke validerer.)

Du lærer de grundlæggende ting om PHP og MySQL i hæftet, grundigt
forklaret, men der gås ikke i dybden med det. Til gengæld lærer
begynderen at tilrette færdige scripts, noget mange gør brug af.

Thomas' bog går hurtigere frem og kommer ind på mere avancerede ting.

Ud fra den måde, du beskriver dit kendskab til hjemmesider osv., vil
jeg tro, at det er hans bog, du vil få størst glæde af.

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 07-01-05 13:35

> [...]
> hjemmeside -- http://www.malka.it/home/britt -- blev lavet, før jeg så
> lyset. Til gengæld var det den første, jeg lavede med ren PHP.

Jepper, det var lige præcis den jeg hentydede til! Er da glad for du
har set lyset, og jeg er også meget glad for, at jeg også selv har fået
en åbenbaring, der har fortalt mig om det skønne ved semantisk valid
kode

> Thomas' bog går hurtigere frem og kommer ind på mere avancerede ting.
>
> Ud fra den måde, du beskriver dit kendskab til hjemmesider osv., vil
> jeg tro, at det er hans bog, du vil få størst glæde af.

Damn, det var skisme utroligt! En, der ikke prøver på at 'lokke' en til
at købe en evt. forkert bog, men i stedet vælger af vejlede og guide sig
gennem junglen. Det må jeg nok sige Men ja, hvis jeg skal være
ærlig, så er det også de tanker jeg har gjort mig. Regner bestemt med
jeg får fat i hans bog næste gang jeg ser den. Jeg gider ikke rigtig at
arbejde så meget med færdig lavede scripts, der ikke validere osv., men
vil hellere lave mine egne, hvor jeg ved koden er god, og jeg forstår
hvad det er jeg laver.

Selvfølgelig kan den ikke lære sig alt, men hvis den bare kan ligge en
god grobund for fremtiden, så er jeg mere end tilfreds. Jeg regner
bestemt også med, at jeg vil have fat i Kevin Yank's "bibel": "Build
Your Own Database Driven Website Using PHP & MySQL, 3rd Edition" af
SitePoint. Den har jeg meget store forventninger til, da den jo i 3. og
nyeste udgave dækker PHP 5, og jeg kan jo lige så godt starte med det
nyeste, nu det skal være, og så har den fået meget gode ord med på
vejen. Jeg skal bare lige samle lidt penge, så er jeg evt. kan bestille
den hjem fra USA, samt evt. også lidt andre bøger nu man er i gang...

Fra : Britt Malka

Dato : 07-01-05 15:00

On Fri, 07 Jan 2005 13:34:45 +0100, Kewin Pedersen
<kewinp@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jepper, det var lige præcis den jeg hentydede til!

Pyh ha

Den er på listen over, hvad jeg skal se at få lavet om på. Men det er
det med tiden ...

>Er da glad for du
>har set lyset, og jeg er også meget glad for, at jeg også selv har fået
>en åbenbaring, der har fortalt mig om det skønne ved semantisk valid
>kode

Ja, ikke? Og så går der sport i det.

>Selvfølgelig kan den ikke lære sig alt, men hvis den bare kan ligge en
>god grobund for fremtiden, så er jeg mere end tilfreds.

Det kan du roligt regne med i hvert fald.

> [...]
>vejen. Jeg skal bare lige samle lidt penge, så er jeg evt. kan bestille
>den hjem fra USA, samt evt. også lidt andre bøger nu man er i gang...

Jeg er vild med Sitepoints bøger. Har hele samlingen, undtagen den om
..net eller asp, der ikke interesserer mig. Desuden leverer de hurtigt
og har en god service.