Kompile af PHP
Fra : Allan Kok

Dato : 04-01-05 17:54

Jeg prøver at kompile PHP 5.0.3 på en debian, men jeg får denne fejl:

"Configuring extensions
checking whether to enable LIBXML support... yes
checking libxml2 install dir... /usr/lib/
configure: error: xml2-config not found. Please check your libxml2
installation."

Jeg har installeret pakken xml2-config og libxml2.

Jeg har prøvet at kigge på --with-libxml-dir=dir, men jeg kan ikke finde det
rigtige bibliotek!

Hvordan kommer jeg videre?

MVH
Allan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-01-05 18:33

On Tue, 04 Jan 2005 17:54:16 +0100, Allan Kok wrote:

> Jeg har installeret pakken xml2-config og libxml2.
>
> Jeg har prøvet at kigge på --with-libxml-dir=dir, men jeg kan ikke finde det
> rigtige bibliotek!
>
> Hvordan kommer jeg videre?
Mon ikke du mangler denne pakke:
libxml2-dev - Development files for the GNOME XML library

En generel tommelfingerregel er, at når du skal oversætte selv, og du
får fejlmeddelelser om manglende biblioteker, bør du se efter, om du har
den pågældende udviklingspakke installeret.
dpkg --get-selections |grep <pakkenavn>-dev

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Allan Kok

Dato : 04-01-05 19:54

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse
> Mon ikke du mangler denne pakke:
> libxml2-dev - Development files for the GNOME XML library

Det hjalp, men den pakke php efterspørger nu kan jeg ikke gætte!

checking for GD support... yes
checking for the location of libjpeg... no
checking for the location of libpng... no
checking for the location of libXpm... no
checking for FreeType 1.x support... no
checking for FreeType 2... no
checking for T1lib support... no
checking whether to enable truetype string function in GD... no
checking whether to enable JIS-mapped Japanese font support in GD... no
checking for fabsf... yes
checking for floorf... yes
If configure fails try --with-jpeg-dir=<DIR>
configure: error: PNG support requires ZLIB. Use --with-zlib-dir=<DIR>

Jeg prøvet med de zlib pakker jeg troede det kunne være.
Hvilken pakke mangler jeg?

mvh
Allan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-01-05 20:19

On Tue, 04 Jan 2005 19:53:50 +0100, Allan Kok wrote:

> Jeg prøvet med de zlib pakker jeg troede det kunne være.
> Hvilken pakke mangler jeg?

Hvilke hits giver dpkg --get-selections |grep libpng

Hos mig giver det følgende:
libpng10-0 install
libpng12-0 install
libpng12-dev install
libpng3-dev install

Det er formentligt pakken libpng12-dev, du mangler.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Allan Kok

Dato : 19-01-05 20:50

"Allan Kok" <allan.kok@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver at kompile PHP 5.0.3 på en debian, men jeg får denne fejl:

configure: error: Cannot find rfc822.h. Please check your IMAP installation.
Jeg har installeret courier-imap.

Hvordan kommer jeg videre?

MVH
Allan

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 19-01-05 21:37

Allan Kok wrote:
> configure: error: Cannot find rfc822.h. Please check your IMAP installation.
> Jeg har installeret courier-imap.

du har husket dev pakken :)

--
ulrik nielsen |
from bofh | http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Allan Kok

Dato : 19-01-05 21:53

"Ulrik Nielsen" <un.spam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> du har husket dev pakken :)

Den pakke kan jeg ikke finde i debians arkiv!

mvh
Allan