Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket kamera skal jeg vælge?
Fra : svip

Dato : 02-01-05 23:46

Hej alle.
Jeg har en gang tidligere skrevet til en nyhedsgruppe om computer, og der
fik jeg en masse gode svar. Derfor prøver jeg igen at høre jer eksperter om
en mening:

nr. 1
Jeg skal købe mit første digitale kamera. Jeg går ikke specielt meget op i
fotografering, men kan godt se fordelen ved, at man kan se billedet med det
samme.

Jeg regner med at bruge helst ikke over 3000 kroner inkl. ekstra hukommelse.

Jeg har kigget på HP R707 m/dockingstation og Canon Ixus 40. De har begge
fået fornuftige anmeldelser til prisen.

Hvilket kamera skal jeg vælge? og er der evt. et til prisen som er bedre?

nr. 2
Jeg ved intet om hukommelseskort. Ved HP R707 står der, at der skal bruges
SD-ram.

Kan nogen sige mig hvor stort det skal være
Hvilket mærke er bedst (er der stor forskel på det?)

nr. 3
Hvilken hjemmeside er bedst/billigst at købe kamera på?

På forhånd tak for jeres hjælp.

mvh Søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-05 00:02

In article <41d878ec$0$13727$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>, svip wrote:
> [...]
>
> Jeg har kigget på HP R707 m/dockingstation og Canon Ixus 40. De har begge

Ixus 40 er nok det bedste bud. Mindre dvs du får den med i lommen, og
efterlader den ikke derhjemme.

> nr. 2
> Jeg ved intet om hukommelseskort. Ved HP R707 står der, at der skal bruges
> SD-ram.

Du skal bare vide, at SD og CF koster under 300 kr for 512MB, og ca. 500 kr
for 1024MB. Hvis du ikke ved det, så vil din fotohandler have 2-3 gange
prisen. De billige priser er den lokale biks (www.shg.dk)

> Kan nogen sige mig hvor stort det skal være

Så det ligger godt i hånden.

> Hvilket mærke er bedst (er der stor forskel på det?)

De gamle kameramærker: Canon, Nikon, Olympus, Minolta etc.

http://www.technikdirect.de

Fra : svip

Dato : 03-01-05 07:29

Hej Poul
tak for dit svar. Jeg mente mere størrelsen og mærke på hukommelseskortet.
fx Sandisk 512 MB eller andet.
mvh Søren

meddelelse news:slrnctgvbo.je.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 03-01-05 12:39

"svip" <svip1@hotmail.com> wrote in message
> Hej Poul
> tak for dit svar. Jeg mente mere størrelsen og mærke på
> hukommelseskortet. fx Sandisk 512 MB eller andet.
> mvh Søren

Lad være med at købe SAN - og slet ikke hos fotoforhandleren - der er de for
dyre.

Køb et Kingston 1GB hos f.eks. IT-butikken til 500,-.

Og som Peder skriver - jeg har gjort nøjagtigt som ham. Købt et A95 med 1GB
kort.

Vh, Lars.

Fra : Peder\(2791\)

Dato : 03-01-05 06:39

Det kan besvares kort og godt! : Køb et Canon Powershot A95 og så et 1GB CF
kort - det har jeg gjort - så er du rigtigt godt kørende...A95 ´eren har i
NOV04 vundet en test over 10 andre digicams i 5MP klassen som det bedste! Og
jeg er dybt dybt tilfreds med min investering - det tager kanon billeder!

Fra : svip

Dato : 03-01-05 13:55

Tak til Peder, Poul og Lars.
Jeg har lige været inde og tjekke på en hjemmeside, da jeg ikke umiddelbart
var faldet over Canon A95 som i nævner. Det ser ud til, at man kke kan
optage særlige lange videoklip (ca 30 sek) selvom man har et stort
hukommelseskort. Har I eller andre erfaret problemer med det?

På forhånd tak

mvh Søren

Fra : Peder\(2791\)

Dato : 03-01-05 16:56

> [...]
> kke kan optage særlige lange videoklip (ca 30 sek) selvom man har et stort
> hukommelseskort. Har I eller andre erfaret problemer med det?
Jeg har et 1GB kort i der kunne jeg med snilde optage et videoklip på lidt
over 2minutter - har ikke prøvet det helt ud men vil tro der er til ca
4-5min
Peder

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 04-01-05 00:33

"Peder(2791)" <peder.hansenFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg har et 1GB kort i der kunne jeg med snilde optage et videoklip på lidt
> over 2minutter - har ikke prøvet det helt ud men vil tro der er til ca

Det har åbenbart noget med påløsningen at gøre. Når min står på 640 (det må
vel være x480), kan jeg tage 30 sek.

Står den på 160, kan den tilsyneladende køre "evigt".

Gad vide om det har noget at gøre med, hvor hurtigt den kan smide data på
CF-kortet?

Sætter jeg den på 640, skriver den, at der er 999 minutter tilbage på et
tomt 1GB kort, men den stopper så automatisk efter 30 sek i denne opløsning.

Vh, Lars.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-01-05 17:08

> Jeg har lige været inde og tjekke på en hjemmeside, da jeg ikke
> umiddelbart var faldet over Canon A95 som i nævner.

Så er det nok den forkerte side du har set på :oÞ

http://tinyurl.com/6t97u står der alt hvad Canon selv skriver.

--

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Ole Helms

Dato : 03-01-05 20:18

On Mon, 3 Jan 2005 13:54:41 +0100, "svip" <svip1@hotmail.com> skrev:

>Det ser ud til, at man kke kan
>optage særlige lange videoklip (ca 30 sek) selvom man har et stort
>hukommelseskort. Har I eller andre erfaret problemer med det?

Hukommelskortets størrelse betyder mindre i denne sammenhæng. Et
videoklip på 30 sekunder i 640 x 480 pixels fylder ca. 27,5 MB, mens
et klip på 3 minutter i 320 x 240 pixels fylder ca. 54,MB på mit A75,
som vist har samme data for videooptagelser.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 04-01-05 00:27

> [...]
> kke kan optage særlige lange videoklip (ca 30 sek) selvom man har et stort
> hukommelseskort. Har I eller andre erfaret problemer med det?

Nu har jeg ikke købt kameraet for at kunne optage videosekvenser, men jeg
har netop prøvet nu, og jo... kameraet stopper automtisk efter at have
optaget 30 min.

Det er ikke noget problem for mig, men hvis du skal optage lange sekvenser,
er det ikke det kamera, du skal have.

Men det er altså et fedt kamera - især når man så også kigger på prisen.

Vh, Lars.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-01-05 06:15

Lars Bonnesen wrote:

> Nu har jeg ikke købt kameraet for at kunne optage videosekvenser,
> men jeg har netop prøvet nu, og jo... kameraet stopper automtisk
> efter at have optaget 30 min.

A95 ville også være et rigtig dårligt valg i den sammenhæng. Det giver
kun 10 billeder/sekund, når man optager i 640x480 pixels. Det er meget
hakkende filmklip.

Fra : Jakob

Dato : 04-01-05 12:13

> A95 ville også være et rigtig dårligt valg i den sammenhæng. Det giver
> kun 10 billeder/sekund, når man optager i 640x480 pixels. Det er meget
> hakkende filmklip.

Mener at sony er gode til filmklip, prøv at undersøge sony dsc-w1. Min
far har dette kamera og det tager nogle fremragende billeder, holder
længe på en opladning, bruger alm aa batterier, har stor 2,5 " lcd
skærm, er kompakt mm. Den eneste ulempe jeg kan se er at det bruger
memorysticks, men selve kameraet er fedt.

Kig efter test hos www.dpreview.com og hos steves-digicams

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1.html

mvh

Jakob

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-01-05 13:36

Jakob wrote:

> Mener at sony er gode til filmklip, prøv at undersøge sony dsc-w1.

Jeg har selv et T1 og jeg synes det tager rigtig gode filmklip. W1 har
samme specifikationer for filmklip som T1, så mon ikke også kvaliteten
er den samme (eller bedre)?

Evt. interesserede kan se to amatørklip fra T1 på
http://ekot.dk/diverse/video/

Fra : brian pedersen

Dato : 05-01-05 18:36

det nye ixus 40 kører 30billeder i sek. indtil kortet er fyldt

Fra : svip

Dato : 05-01-05 20:11

Tak for jeres svar.

Jeg er blevet klogere af jeres svar, men synes fortsat at det er en jungle.
Er det nogen der kender noget som helst til HPs R707? Det fik god kritik på
www.digitalmagasinet.dk, og var blandt år 2004s bedste kameraer fordi det
imponerede dem mere end andre af de kameraer de har testet.

mvh Søren

Fra : Jakob

Dato : 06-01-05 01:02

In article <41dc3618$0$18836$d40e179e@nntp06.dk.telia.net>, svip1
@hotmail.com says...
> Tak for jeres svar.
>
> Jeg er blevet klogere af jeres svar, men synes fortsat at det er en jungle.
> Er det nogen der kender noget som helst til HPs R707?

HP det skurer bare i mine ører, men det er muligvis kun en fordom. De
har tidligere været nogle forfærdelige batterislugere men det er
muligvis løst. Jeg ville vælge noget fra en "original" kamerafabrikant
men det er muligvis bare mig :+)

Hygge

Jakob

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-01-05 11:46

> [...]

> www.digitalmagasinet.dk, og var blandt år 2004s bedste kameraer fordi det
> imponerede dem mere end andre af de kameraer de har testet.

Jeg har en R607 (stort set det samme som 707 men 4MP isf. 5mp), som jeg
vandt i en fotokonkurrence, og mine piger bruger det og de er glade for det.
Ellers har 707 fået absolut fine ord med på vejen. Vær opmærksom på at det
er et meget lille kamera, så det passer godt i lommen, men måske mindre godt
i nogels hænder....men det er jo det samme for Canon Ixus og lign.

http://www.dpreview.com/reviews/hpr707/page10.asp
http://www.imaging-resource.com/PRODS/R707/R7A.HTM
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/hp_r707_pg5.html
http://www.dcviews.com/reviews/HP-R707/HP-R707-review.htm
http://www.megapixel.net/html/issueindex.php?lang=en
http://www.digit.no/wip4/test_detail.epl?id=35261&refresh=&cur=H
http://www.akamera.dk/art.php?artikkelid=9112&side=11

Så fik du også nogle links til reviews iøvrigt, hvis der er andre kameraer,
der indgår i overvejelserne. Ved at se på de forskellige reviews kan man
danne sig et rimeligt godt billede af et kameras nytteværdi. Disse små
kameraer er ikke min smag, men hvis man ikke er for kritisk og har brug for
et lommekamera, så er det imponerende hvad man får for pengene og der er
HP's nye kameraer som f.eks. R707 og R607 med helt fremme.

--
Kind Regards,
Hans Kruse