Hjælp til tydning Poul Rasmussen (Seeberg)
Fra : Jean Seeberg

Dato : 02-01-05 17:41

Hej.

På: arkivalieronline.dk - fra afgangslisten i Eltang sogn, Brusk herred,
Vejle amt har jeg fundet en af mine slægtninge Poul Rasmussen (Seeberg)
han forlader sognet den 8. maj 1849 som 16½ år .

Er der nogen der kan hjælpe mig med at tyde Poul Rasmussen´s
stilling/erhverv der står: (Ligeledes) og det må være det samme som teksten
ovenover, men hvad står der ?
Samt hjælp til den den by han har afgang til er det noget med Mo.... ( )

Tekst på: dk.binare.historie

Han melder sig som friviillig til treårskrigen, hvilket jeg tror han er på
vej til her !.
Han blev optaget i 10. (lette) infanteri bataljon (Sønderjydsk), som det hed
fra 1848-1855. Bataljonen blev oprettet den 1. juli 1842 og var i garnision
i København indtil 1857 hvor det flyttede til Fredericia indtil nedlæggelsen
i 1867.
Hvor tidlig han kommer med i kamp har jeg ikke fundet, her skal jeg nok have
fat i lægdsrullerne, men han (Poul Seeberg) var med i fægtningen ved
Kokkendorf (Kochendorf) også kaldet kampen om Mysunde i 1850, hvor han
falder den 12. august og bliver begravet på Brodersby kirkegård, knap 18 år
gammel.

Med venlig hilsen
og godt nytår til alle
Jean Seeberg
jean@seeberg.dk

Fra : Rikke Fjordbak Ravn

Dato : 02-01-05 18:20

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> teksten
> ovenover, men hvad står der ?
> Samt hjælp til den den by han har afgang til er det noget med Mo.... ( )

Hej Jean

Mine umiddelbare bud er:

Erhverv: Tyende
Afgangsby: Mosevraae

mvh
Rikke F. Ravn

Fra : Arne Nielsen

Dato : 02-01-05 18:21

Jean Seeberg wrote:
> [...]
> falder den 12. august og bliver begravet på Brodersby kirkegård, knap 18 år

Poul Rasmussen er "Tyende", og han flyttede til noget, som hed
"Mosevraae". Det er der noget, der hedder i Oksby sogn, Ribe       amt, se
http://www.krabsen.dk/stednavne/index_frames.htm

Venlig hilsen
Arne

Fra : Jean Seeberg

Dato : 02-01-05 21:28

Hej begge.

Tak for den hurtige hjælp.

Det ser rigtig ud med hensyn til Mosevraae, det er utrolig hvilke navne man
støder på hen ad vejen.

Det tyder jo så på at han har haft et mellem ophold inden sin frivillig
indtræden som soldat.
Der er nok ingen vej uden om, jeg skal nok have et kik i de lægdsruller, for
at finde ud af hvornår han blev indrullet og de findes jo desværre ikke på
nettet, der skal man jo nok til Viborg.

Er der nogen der ved hvor han har haft mulighed for at indskrive sig, skulle
det foregå i en bestemt by, en garnisionsby ??

Hilsen Jean

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 02-01-05 22:02

Hej

Der ligger også et Mosevrå/Møsvrå lidt øst for Almind i Brusk Herred,
altså lidt nord for Eltang kirke, så mon ikke det er der, han er rejst
hen i stedet for til egnen ved Ho Bugt?

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Jean Seeberg

Dato : 04-01-05 01:58

Hej Hans.

Du har ret, jeg har nu fundet Poul i Almind tilgangsliste, tror jeg, for det
er godt nok ikke nemt at læse, men data ser ud til at passe, men her er
øvrig tekst svær, så nu har jeg da vist først brug for hjælp.
Har lagt ny tekst ud på binaer.

Jeg kunne heller ikke forstå hvad han skulle til Ho Bugt efter, der skulle
ikke
være nogle slægts relationer der, men det er jo ikke altid en rettesnor.

Men det kunne I Rikke og Arne jo ikke vide.

Hilsen Jean

Fra : Jean Seeberg

Dato : 04-01-05 03:03

Skulle kunne ses her også:
http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkebøger/C470A/A/006/K02-05-A.Tif
Hvis det er nemmere.
Hilsen Jean

Fra : Jean Seeberg

Dato : 04-01-05 04:09

Ja man kan jo blive ved og ved, sådan er jeg.

Jeg kan nu se at Poul Rasmussen (Seeberg)

Afgang Eltang 8.maj 1849 16½ år til Almind sogn

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkebøger/C472/A/012/K01-13-A.Tif

Tilgang Almind 13 maj (8. maj) 1849 16½ år fra Eltang

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkebøger/C470A/A/006/K02-05-A.Tif

Afgang Almind 1. maj 1850 18 år (burde være 17½ år !) Til Eltang

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkebøger/C470A/A/006/K04-02-A.Tif

Ankomst Eltang 4 maj 1850 17 år fra Almind: (4. linie) Problemer med læsning
af anmærkninger, men det må være vacination 4. maj 1839 af en Rigsråd ell.,
er det ikke.

http://www.arkivalieronline.dk/data/kirkebøger/C472/A/012/K03-13-A.Tif

Nu havde jeg så regnet med at kunne finde Poul i afgangslisten i Eltang
igen, for der måtte han jo være, hvis han skal nå at komme med i slaget 2.
september 1850 hvor han dør i kamp, men der kan jeg ikke finde ham, men han
behøver vel ikke at have afmeldt sig hvis han her er taget afsted til
indskrivning som soldat !!

For jeg mener ikke at have flere af navnet Poul Seeberg, som jeg kan sende i
krig, så der skal eller kan være tale om en anden !!

Ja her kommer de lægsruller ind i billedet igen...

MVH

Jean

Fra : aafe

Dato : 04-01-05 06:47

On Tue, 4 Jan 2005 04:08:55 +0100, "Jean Seeberg" wrote:

> [...]
>september 1850 hvor han dør i kamp, men der kan jeg ikke finde ham, men han
>behøver vel ikke at have afmeldt sig hvis han her er taget afsted til

Jeg har gjort den erfaring at afgangs og tilgangslisterne ofte er
mangelfulde, idet jeg flere gange har set personer på et sogns
tilgangsliste, hvor de ikke tilsvarende har været at finde på
afgangslister forud.

Da en af mine tipoldefædre, Peder Pedersen Greve fra Albøge Sogn drog
ud i krigen i 1864, kunne jeg heller ikke finde ham på en
afgangsliste, ligesom han efter krigen dukkede op igen i Albøge og
havde en hustru med, som han imellemtiden - ud over at have været i
krig - havde været på Langeland og gifte sig med.

Ja, nu husker jeg ikke længere præcist, om nu grunden til at jeg ikke
fandt ham på afgangs og tilgangslister her og der i den mellemliggende
periode måske skyldes, at der måske ingen afgangs og tilgangslister
fandtes, eller om listerne godt nok fandtes uden at jeg kunne finde
ham opført på dem.

Den mellemliggende periode må jeg nøjes med at forestille mig, og der
forestiller jeg mig så, at han, Peder Pedersen Greve, ligesom min
anden tipoldefar, Jacob Eckmann, var med i tilbagetrækningen over Als
og også må have ligget i kantonnement på Sydfyen eller en af de
omliggende øer, og der kan have mødt enken, (Caro)Line Madsen, som han
så i en alder af 29 år giftede sig med i Humble på Langeland d.6 april
1867 (hvor hun var 26 år gammel).

Men, altså intet fundet i afgangseller tilgangslister for hans og
hendes vedkommende i denne forbindelse.

Det får mig iøvrigt til at tænke på, at Lines første mand, Hans Jacob
Frandsen vel også kan have været med i 1864, og vel kan være faldet i
krigen der - den teori må jeg se at undersøge.

>For jeg mener ikke at have flere af navnet Poul Seeberg, som jeg kan sende i
>krig, så der skal eller kan være tale om en anden !!

Der er nok større sandsynlighed for, at afgangslisten ikke har været
ført så nøje.

>Ja her kommer de lægsruller ind i billedet igen...

Ja, lægdsrullerne er virkelig gode til at få afklaret tvivl og/eller
uklarheder!

med venlig hilsen
Arne

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 04-01-05 22:42

Angående Møsvrå ved Almind, så stod der Mosevrå på nogle af vejskiltene,
der pegede mod lokaliteten, medens der på andre stod Møsvrå. Jeg har
ikke kontrolleret, om der stadig er forvirring omkring stavningen.

Jean Seeberg wrote:
> [...]
læsning
> af anmærkninger, men det må være vacination 4. maj 1839 af en Rigsråd ell.,

Nej, vaccinator må være Krigsraad Rosendahl, han er nævnt flere gange på
siden. Mon ikke det også er ham, der står nævnt som Distriktslæge
Rosendahl. Ellers må du se efter i en oversigt over vaccinatorer, om der
er flere ved navn Rosendahl, der har vaccineret i Koldingområdet.

Vaccinationsdatoen må være 4. maj 1833, hvis du sammenligner med teksten
fra 1849. Mon ikke datoen også er nævnt ved Pouls konfirmation?

> [...]
> krig, så der skal eller kan være tale om en anden !!
>
> Ja her kommer de lægsruller ind i billedet igen...

Har du forøvrigt set i bogen over faldne i krigen 1848 - 1864, om der
stå noget om hans alder? (Seeberg, Poul, 10de lette Infanteri-Bataillon,
1ste Compagni, Menig nr. 211, død 12 September, bog 1850, side 59)

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Jean Seeberg

Dato : 05-01-05 03:51

Hej Begge.

Nej man kan ikke tage for givet at personer vil være noteret hver gang, nu
var han så her noteret frem og tilbage mellem to sogne, så jeg havde også
regnet med at han ville stå der igen som afgang igen, men det er jo ikke
sikkert at han har "fået lov" af sin mor og andre, men bare taget afsted.

Jeg har haft lånt bogen/bøgerne De faldne af Cohen(Gotisk skrift) ( kun til
læsning på Bib, pga alder) samt har pt. Kampen om Sønderjylland Otto
Vaupel,hvor han står nævnt i register i begge som faldne, men ikke med
alder, er ved at følge hans gang og evt. øvrige kampslag i felten.
Samt andre bøger, hvor der i en står fortalt om begravelsen på Brodersby
kirkegård og jeg har også været der, men det er en fælles sten uden navne.

Har tænkt på om man kunne få lov til at sætte en sten med hans navn !. Og så
kan man sige at det iøvrigt er heldigt at han og hans kammerater der faldt
blev taget nmed tilbage og fik en begravelse, det var der jo mange der ikke
fik, men blev begravet af fjenden.

Jeg fik samtidig for nogle år siden, fjernlån fra Rigsarkivet det originale
materiel, bøger (Krigsarkiverne) m.m.fra treårskrigen, sendt til låns og
læsning, dog kun på Randers bib, hvilket jeg var utrolig forbavset over, og
meget fint at det kan lade sig gøre, men uden at finde noget jeg kunne
bruge.

Fra : Mogens Laursen

Dato : 05-01-05 21:13

Hej Jean

Hvis du vil have lidt stof om 10. lette bataillons deltagelse i fægtningen
ved Mysunde,
så kan jeg anbefale dig Jacob Thode Ræders (Bataillonskommandørens) "Krigs-
erindringer fra 1848-50" Udgivet 1911.

Bogen, der er en del af hans hans dagbøger med senere tilskrivelser - var
nok også tænkt
som materiale til en egentlig bog om treårskrigen, men da forfatteren døde
af kolera
i 1853 blev det ikke til mere.

Selve træfningen er sikkert bedre beskrevet andre steder, f.eks. i
Generalstabens
12 binds værk om treårskrigen, men man får nok et mere levende indtryk af
10. bataillons
deltagelse heri!

På side 288 er der en beskrivelse af selve begravelsen i Brodersby som under
alle omstændigheder
ikke fås andre steder! Heraf ses iøvrigt, at han ikke nødvendigvis er
begravet der, men læs
og bedøm selv!

Mvh, Mogens Laursen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-01-05 02:22

Hej alle.
Jeg takker oplysninger, hjælp og hint ang treårskrigen, tekst osv.
Der er flere ting der skal følges op på.
MVH
Jean