Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af fyrværkeri.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-12-04 13:33

Hej NG.

Er der nogen der har et par gode råd. Jeg skal have taget nogle billede af
fyrværkeriet i aften, hvilken brændvidde, lukker tid og isoværdi skal man
ca. bruge? Er det bedst at stå et sted hvor der ikke er nogen gadelamper, og
hvor langt fra kan man stå? Det sted jeg har udspottet ligger ca. 2-3 km.
fra hvor der plejer at bliver mest fyrværkeri fyret af. Jeg har et Nikon
D70 til rådighed plus et 28-80, 70-300mm objektiv, tror selv at det er bedst
at bruge 28-80'eren (når jeg nu ikke har 17-70'eren)...

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : OCB

Dato : 31-12-04 14:01

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41d546af$0$84804$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Nikon D70 til rådighed plus et 28-80, 70-300mm objektiv, tror selv at det
> er bedst at bruge 28-80'eren (når jeg nu ikke har 17-70'eren)...

Prøv at skrive følgende i Google... "how to shoot fireworks with your
camera" - Vælg selv hvilke hit du mener hjælper dig bedst.. Kniber det med
engelsk, så prøv
http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/023_fyrvaerkeri/
- endnu et Google resultat...

Mvh
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-12-04 19:55

"OCB" <contactREMOVEME@condrup.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at skrive følgende i Google... "how to shoot fireworks with your
> camera" - Vælg selv hvilke hit du mener hjælper dig bedst.. Kniber det
> [...]
+++++++++++++++

Hej Ole.

Takker, kigger lige på det.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-12-04 17:40

Jørgen Nielsen wrote:

> Er der nogen der har et par gode råd.

Jeg synes det er bedst at fotografere et proff. fyrværkeri, der
kommer alle raketterne hurtigt efter hinanden, og inden for det
samme område på himlen.

Men ellers er opskriften:

Man skal stå på et højdepunkt hvor man har frit udsyn
Kamera skal være på et kraftigt og tungt stativ
ASA/ISO 100
Manuel tid 3 til 10 sec.
Manuel blænde 11 eller 16
Manuel focus stillet på uendligt
Zoom'et ind på et passende område af himlen

Ret kameraet mod det område hvor du forventer fyrværkeri, åben
lukkeren, når de 3 til 10 sec er gået, så se på preview-skærmen om
det er kommet noget på billedet, der er værd at gemme.

En anden taktik er, at man holder øje med hvor der affyres en stor
raket, og så skal stativets hoved være tilpas løst indstillet, så
man lynhurtig kan dreje kameraet imod det område på himlen, hvor man
forventer at raketten vil eksplodere, og åbne lukkeren der skal stå
3 sec., på den måde kan man være heldig, at få nogle ret flotte
billeder.

Og man skal altid stille sig et stykke væk fra der hvor fyrværkeriet
bliver affyret, det er umuligt at fotografere fyrværkeri, der er
lige over hovedet på en.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-12-04 19:40

> [...]
>
> Og man skal altid stille sig et stykke væk fra der hvor fyrværkeriet
> bliver affyret, det er umuligt at fotografere fyrværkeri, der er lige over

Hej Niels.

Tak for de gode råd, så må jeg se om det kan lade sig gøre