Førsthjælp til hvid chokoladetrøffel
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 31-12-04 00:00

Jeg har forsøgt at lave chokoladetrøffel. Den mørke gik fint, men den med
hvid chokolade er blevet en tynd creme.

Jeg har indledningsvis brugt 300g Odense hvid chokolade, hældt 2dL varm
fløde over og tilsat 8cL whiskey. Efterfølgende har jeg i to omgange rørt 2
x 100g netop smeltet hvid chokolade i (ved 40°C, alstå 500g hvid chokolade i
alt), det er "massen" blevet mere fast af, så den nu er en mere lind creme,
men trøffel er det langtfra.

Yderligere afkølig (køleskab) vil selvfølgelig gøre massen fastere, men det
er jo ligesom en halv løsning...

Trøffelen skal bruges i en dessert¹ og må derfor gerne være cremet, men i så
fald helst en meget tyktflydende creme.

Nogen forslag til hvordan jeg kan gøre konsistensen fastere?

På forhånd tak,

Kim

¹ En cylinderformet kransekage med fyld af mørk trøffel, dækket af hvid
trøffel, med en top af hindbærflødeskum og chokoladefigurer.

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 00:20

"Kim Bach Petersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har forsøgt at lave chokoladetrøffel. Den mørke gik fint, men den med
> hvid chokolade er blevet en tynd creme.

Prøv at tage en lille smule, fx en spiseskefuld, af chokoladetrøfflen fra og
rør 1-2 dråber vand i. Måske er det nok til at gøre den lidt fastere i
konsistensen. Virker det, gentager du med hele portionen og vand dråbevis i,
til den ønskede konsistens er der.
Virker det ikke, er det kun en spiseskefuld der er spildt ;)

Vand gør ikke chokolade tyndt; vand gør chokolade tykt.

Det er mit umiddelbare forslag.

Tina

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 31-12-04 11:20

Tina skrev:

> Prøv at tage en lille smule, fx en spiseskefuld, af chokoladetrøfflen
> fra og rør 1-2 dråber vand i.

Tak for dit bud, det ser desværre ikke til at virke i dette tilfælde.

Kim