Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af CCD på D70
Fra : GreatDane

Dato : 30-12-04 00:28

Er der nogen som har erfaring med subj.? Skal det sendes ind til
Nikon, eller kan man gøre det selv? Jeg har fået en del "pletter" og
kan konstatere ved selvsyn at det er på selve CCD'en.

/Mikkel

Fra : HKJ

Dato : 30-12-04 01:14

"GreatDane" <mikkel@thrane.dk> wrote in message
> Er der nogen som har erfaring med subj.? Skal det sendes ind til
> Nikon, eller kan man gøre det selv? Jeg har fået en del "pletter" og
> kan konstatere ved selvsyn at det er på selve CCD'en.

Jeg har renset min en del gange, min procedure er som følger:

Pil objektivet af og vælg menupunkt for rensning (Setup mirror lockup)

Brug en "blæsebælg", dvs. en gummibold fra en puste pensel (eller hvad de nu
hedder).
Der holder jeg kameraet med objektiv åbningen nedaf og puster op (uden at
røre noget).

Når jeg tror at CCD'en er ren, sætter jeg objektivet på og tager et billede
af et stykke hvidt papir (Det behøver ikke at være i focus).

Dette billede tager jeg ind i Nikon capture og kører en auto-levels på, evt.
utilstrækkelig rengøring er MEGET tydelig at se. Hvis det er tilfældet
starter jeg forfra.

Nogle bruger følgende metode: http://www.bythom.com/cleaning.htm
men det har jeg ikke haft brug for endnu.

Fra : Ralph

Dato : 30-12-04 01:31

"GreatDane" <mikkel@thrane.dk> skrev i en meddelelse news:m9f6t0lg7gl4anm16h60oevtgloic8feuh@4ax.com...
> Er der nogen som har erfaring med subj.? Skal det sendes ind til
> Nikon, eller kan man gøre det selv? Jeg har fået en del "pletter" og
> kan konstatere ved selvsyn at det er på selve CCD'en.

Nu ved jeg ikke helt om der gælder de samme regler for D70
som for D100, men hvorfor egentlig. D100 kan jeg i hvert fald
sende ind til CCD-rensning hos DFA lige så tit jeg har brug for,
det første år. Det koster kun portoen og så er det i orden.

Ralph

Fra : AS

Dato : 30-12-04 13:56

"Ralph" <list-jensen@privat.dk> wrote in message

> [...]
> sende ind til CCD-rensning hos DFA lige så tit jeg har brug for,
> det første år. Det koster kun portoen og så er det i orden.

Hvor langt tid tager det? Jeg kan ikke leve med kamera abstinens i 1-2
uger...

Fra : RLJ

Dato : 30-12-04 17:50

> Hvor langt tid tager det? Jeg kan ikke leve med kamera abstinens i 1-2
> uger...

2-3 dage

Ralph

Fra : Kenneth K

Dato : 30-12-04 11:05

On Thu, 30 Dec 2004 00:28:17 +0100, GreatDane <mikkel@thrane.dk> wrote:

> [...]
> Nikon, eller kan man gøre det selv? Jeg har fået en del "pletter" og
> kan konstatere ved selvsyn at det er på selve CCD'en.

Med lidt øvelse er det ikke svært og man kan nemt gøre det selv. Selv har
jeg skåret en limstift til (dem der til varmelimpistoler) og folder alm.
linsepapir omkring spidsen, det virker fint. Jeg har ikke god erfaring med
at puste eller bruge en pensel.

Her er en meget grundig gennemgang af emnet:
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

vh,
Kenneth

--