Hvor kan jeg lære at bruge Php!?
Fra : Yasser

Dato : 29-12-04 23:32

Hej:)
Jeg vil gerne vide hvor jeg kan lære at bruge php-systemet!?
Er der nogle god sider der kan lære mig det? dog også login
system og nybruger:)
For eks. html.dk's ''Community'' så kan man oprette en bruger og
være med i næsten det hele:)
Er der nogen der kan hjælpe her?
Det håber jeg skam:P?
Hvis i ikke forstår helt hvad min mening er så har jeg skam en
lille link http://cyclops.dk/darto/admin/01.asp?insite=false
sådan for eks.!
Ps. det er bare et eks. jeg kommer med...!:P

MvH. Yasser.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 30-12-04 07:50

It happens that Yasser formulated :

> Jeg vil gerne vide hvor jeg kan lære at bruge php-systemet!?

Hvis du vil programmere dine egne sider i php kan du f.eks. starte her:
http://www.phpuniverset.dk/

--
Benny

Fra : Søren R

Dato : 30-12-04 09:50

On 29 Dec 2004 22:31:32 GMT, Yasser <alasady@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lille link http://cyclops.dk/darto/admin/01.asp?insite=false
>sådan for eks.!
>Ps. det er bare et eks. jeg kommer med...!:P

www.webcafe.dk, har nogle rigtig gode php tutorials. Prøv at tage et
kig på dem.
--
Søren R
¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : Dennis - AdvancedWeb~

Dato : 30-12-04 10:39

Yasser wrote:
> [...]
> lille link http://cyclops.dk/darto/admin/01.asp?insite=false
> sådan for eks.!
> Ps. det er bare et eks. jeg kommer med...!:P

www.udvikleren.dk

Dennis
www.advancedweb.dk

Fra : Peter Binderup

Dato : 30-12-04 11:27

Jeg ved at der er mange der anbefaler at man kigger på forskellige
websites eller i PHP manualen (http://dk.php.net/), men jeg vil stadig
holde fast ved at det bedste man kan gøre er at finde en god bog (typisk
på engelsk, men kan man ikke det sprog, så er man lidt på den i og med
at langt størstedelen af PHP sites er på engelsk).

Tag og kig på Amazon.com efter de begynder bøger der får gode
anmeldelser, og find så det billigeste sted hvor de kan købes
(http://www.pensum.dk).

Grunden til at jeg finder bøger bedre end online tutorials er at der
typisk er en rød tråd igennem hele bogen, hvor mange webtutorials bærer
præg af at være skrevet i bidder af mange forskellige mennesker - der er
der (for det meste) læst korrektur på bøgerne og de hænger sammen fra a-z.

Og man skal heller ikke undervurdere båndbredden på en bog..

/Peter

Fra : Yasser

Dato : 30-12-04 12:17

Jamen tak skal du/i have men peter vel bare spørge hvilket program bruger du
til at lege med php og andre ting!?
Jeg bruger Frontpage men kan se at det ik hjælper det samme med Dreamweaver
MX(KA BARE IK BRUGE DEN) øhm er der en god prgram du bruger som gør det nemmer
for dig/mig):)
Venter spændt på svar:D

MvH. Yasser
------------

Fra : Peter Binderup

Dato : 30-12-04 13:03

Yasser wrote:
> Jamen tak skal du/i have men peter vel bare spørge hvilket program bruger du
> til at lege med php og andre ting!?

Jeg bruger en række forskellige programmer til at lave webudvikling med.
Dreamweaver MX 2004 bruger jeg til at lave layout og styre mine
templates med (jeg foretrækker at bruge Dreamweaver templates frem for
at lave alt dynamisk på et site - man vinder også lidt på IO aktivitet i
den omgang samt database trafik).

Jeg bruger Zend Studio (www.zend.com) til at udvikle PHP - Zend Studio
er et virkelig lækkert program at arbejde med da man kan profile og
debugge sin kode enten lokalt på sin PC eller på en test server, hvor
man installerer en Zend debugger som svarer tilbage til klienten. Dette
er måske lidt overkill at bruge til at starte med, men man kan hente en
30 dags prøveversion på siden (90 dage hvis man har bogen PHP 5 Power
Programming).

Jeg har tidligere brugt Slickedit (www.slickedit.com), men deres PHP
understøttelse er ikke så fed som den burde være, dog bruger jeg stadig
slickedit, hvor jeg skal redigere en masse tekst eller hvis jeg skal
lave javascripts.

Hvis jeg skal arbejde med CSS så bruger jeg Topstyle Pro i samarbejde
med Dreamweaver MX - Topstyle er regnet blandt webnørder for at være en
af de bedste CSS editore, og jeg kan varmt anbefale den. Topstyle kan
også bruges som en alm. HTML editor.

Når jeg skal arbejde med SQL, så har jeg for det meste arbejdet med
MySQL og til det bruger jeg enten phpmyadmin
(http://www.phpmyadmin.net/home_page/) eller MySQL manager
(http://sqlmanager.net/products/mysql/manager/)

> Jeg bruger Frontpage men kan se at det ik hjælper det samme med Dreamweaver
> MX(KA BARE IK BRUGE DEN) øhm er der en god prgram du bruger som gør det nemmer
> for dig/mig):)

Jeg vil klart anbefale at du går væk fra Frontpage - Det er ikke lige
det bedste udviklingsmiljø. Det er ikke anti Microsoft snobberi, men
programmet er ikke beregnet til andet end at lave hjemmesider med, og
det har en tendens til at lave meget kode som Internet Explorer er glad
for, men som andre browsere har det lidt skidt med, og som "rigtig"
udvikler bør man sikre sig at det man laver kan ses og bruges af så
mange som muligt.

Til HTML og simple web programmering er Dreamweaver meget bedre. Koden
er pæn og for det meste korrekt, når man har vænnet sig til programmet,
så er det en rigtig god editor.

Desværre er der en kedelig ting der er tilfældes for de ovennævnte
programmer, og det er at de næsten alle sammen koster penge, og nogle af
dem ikke så lidt endda. Jeg vil klart anbefale dig at du henter prøve
versioner af programmerne før du køber dem, for hvis du er helt
nybegynder, så er der mange andre ting du skal have styr på før du
kommer til at få behov for disse programmer, og det er her bøgerne og
webtutorials kommer ind.

/Peter

Fra : Yasser

Dato : 30-12-04 14:42

> [...]
> er måske lidt overkill at bruge til at starte med, men man kan hente en
> 30 dags prøveversion på siden (90 dage hvis man har bogen PHP 5 Power

Jamen tak skal du have peter er igang med at downloade Zend studio:P

> [...]
> for, men som andre browsere har det lidt skidt med, og som "rigtig"
> udvikler bør man sikre sig at det man laver kan ses og bruges af så

Øhm jeg troed ellers jeg ku næsten alt:P
Det er fordi jeg legede mest med frontpage og jeg synes self. det er nemt nok men
jeg har også mærket at man ikke kunne mange ting med det som for eks. asp. og
helt andre ting..!
Det enste den er god til er Html og næsten ik andet:P
Men vil nok prøve at holde mig fra den:D

> Til HTML og simple web programmering er Dreamweaver meget bedre. Koden
> er pæn og for det meste korrekt, når man har vænnet sig til programmet,
> så er det en rigtig god editor.

Jamen jeg har eller min ven har også dreamweaver Mx men det er alt for svært:P
kan man ik holde styr på tingen skal nok prøve:P
øhm kan man bruge Dreamweaver til Php? og er den god til det?:P

Fra : Yasser

Dato : 30-12-04 14:47

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 30-12-04 16:37

"Yasser" <alasady@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan man ik holde styr på tingen skal nok prøve:P
> øhm kan man bruge Dreamweaver til Php? og er den god til det?:P

Du kan sagtens bruge Dreamweaver til PHP, men nok ikke helt på samme måde
som du benytter frontpage til at lave hjemmesider generelt. Dreamweaver kan
vist primært hjælpe med farvekoder og databaseforbindelser, så vidt jeg har
erfaret.

Typisk koder man sine PHP programmer "i hånden" - jeg kender i hvert fald
ikke en editor, der kan genere php kode.

Selv bruger jeg Dreamweaver til CSS, PHP og HTML. Til MySQL benytter jeg
MySQL control center, der helt klart kan anbefales.

Jeg kan i øvrigt også anbefale tutoricals, både på webcafe.dk og
udvikleren.dk - de er gode til at starte med.

Held og lykke med det.

Hilsen Tobias

Fra : Yasser

Dato : 30-12-04 18:36

Jamen tak skal du have!
Øhm synes at webcafe.dk er helt for gamelt tjek den anden:D

Fra : jopa

Dato : 30-12-04 19:50

Yasser skriblede bla:
> [...]
> Dreamweaver MX(KA BARE IK BRUGE DEN) øhm er der en god prgram du
> bruger som gør det nemmer for dig/mig):)

Reelt behøver du kun Notepad eller anden teksteditor måske TSW Webcoder samt
Topstyle Lite for at kunne webudvikle.
Måske også lige et grafikprog .
Intet af ovenstående behøver at koste noget.

Dreamweaver/Frontpage er begge overkill og er totalt unødvendige, og ja
ingen af dem genererer valid kode.
Det gør kun du selv og en simpel teksteditor.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Peter Binderup

Dato : 30-12-04 21:50

jopa wrote:
> Reelt behøver du kun Notepad eller anden teksteditor måske TSW Webcoder samt
> Topstyle Lite for at kunne webudvikle.
> Måske også lige et grafikprog .
> Intet af ovenstående behøver at koste noget.

Notepad er ikke at anbefale - den har det med at lave newline char som
kan blive misfortolket på en *nix server.

Jeg undres stadig over at folk anbefaler en NOTESBLOK som udviklings
værktøj - Notepad er beregnet til noter, ikke andet!

> Dreamweaver/Frontpage er begge overkill og er totalt unødvendige, og ja
> ingen af dem genererer valid kode.

Passer simpelthen ikke - Dreamweaver laver fuldstændig valild kode -
faktisk har den en indbygget validator, som minder dig om de fejl du
laver. Faktisk laver Dreamweaver MX 2004 kun u-valid kode hvis du beder
den om det, eller hvis du ikke er klar over hvilke felte du skal udfylde
i design mode.

/Peter

Fra : jopa

Dato : 30-12-04 21:55

Peter Binderup skriblede bla:

> Passer simpelthen ikke - Dreamweaver laver fuldstændig valild kode -

Hej Peter har ikke endnu set en side lavet i subjekt der validerer uden
manuel rettelse. Derfor mener jeg at et så dyrt program er totalt
unødvendigt.
Den nye FrontpageXP laver faktisk bedre og renere kode, har vi testet i en
af webdesign grupperne for lang tid siden.

Har kodet i mange år og kan fint klare mig med min TSW Webcoder eller anden
gratis lignende editor.

Kender kun et røvsygwygprog der konsekvent laver valid kode og det er
Sitespinner.
Enda kode der følger dagens standarder det vil sige layout lavet i CSS med

Nå skal ikke skabe en religionskrig.
Blot min mening.
Ja, nemlig ja

Godt Nytår til alle