Hvilken nytårs-cigar? (nybegynder)
Fra : Morten

Dato : 27-12-04 23:15

Hejsa

Nu vil nogen måske mene at spørgsmålet er lidt på kanten af denne gruppes
formål, men jeg kunne ikke rigtig finde noget bedre - og om ikke andet har
det jo med smag at gøre.

Nytåret står for skud, og så bør man jo have en cigar - men jeg aner intet
om dem.

Jeg har før røget på nogen cigarer uden den store begejstring, men kunne
godt tænke mig at finde en jeg kan lide, så måske nogen her kan hjælpe?

Jeg kunne forestille mig at det jeg leder efter kan betegnes som en meget
mild cigar, i et rimeligt prisleje (under 30, og helst også 20 kr.) - og jeg
har før hørt om at de kan smage lidt af vanilje og kanel osv. jeg kan så
bare huske selv at have smagt en cigar (en tynd kort en) engang der skulle
smage af vanilje, og som bestemt ikke gjorde det, så jeg ved ikke rigtigt om
jeg "tror" på den slags ...

Håber nogen kan lede mig lidt på vej.

MVH
Morten

Fra : Peter C:\\>

Dato : 27-12-04 23:22

> Håber nogen kan lede mig lidt på vej.

Jeg er ikke selv den store kender, men har en kammerat der plejer at "sørge
godt for mig" når vi skal ryge cigarer.
Han siger at det er svært at finde noget fornuftigt under 30,- (selvom jeg
også mener at 20.- burde være rigeligt

Hvis jeg var dig ville jeg finde en "rigtig" cigarhandler. Sådan en lille
vin & tobaks -forretning der ikke beskæftiger sig med andet.
Præsentér dem for dit budget, og fortæl at du søger en mild begynder-cigar.

Hvis de har lidt forretningssans finder de den helt rigtige cigar til dig
(da du jo ikke kommer tilbage en anden gang hvis du får en stang tørret
kamel-lort )

....bare et forslag !

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Morten

Dato : 28-12-04 00:11

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vin & tobaks -forretning der ikke beskæftiger sig med andet.
> Præsentér dem for dit budget, og fortæl at du søger en mild

Det var egentlig også min egen tanke, men så så jeg i Kvickly at de havde en
del forskellige cigarer i en kasse, som alle kostede 15,- og jeg kunne
forestille mig at man for en tilsvarende cigar ville skulle slippe en
25-30,- hos en "rigtig" forhandler, så jeg håbede at en herfra kunne komme
med et navn/beskrivelse af noget jeg kunne gå efter, og jeg så kunne finde
den et billigere sted ...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-12-04 00:26

Morten wrote:

> Jeg kunne forestille mig at det jeg leder efter kan betegnes som en
> meget mild cigar, i et rimeligt prisleje (under 30, og helst også 20
> kr.)

Jeg er i mild grad en fanatisk ikke-ryger, men en god cigar kan jeg faktisk
godt lide. Dog har jeg aldrig sat noget for munden i det prisleje, du
angiver, uden at få det virkelig ubehageligt. Er du vant til cigaretter?
Hvis ja, kan du muligvis klare sådan en billig, kras fætter. Hvis nej, vil
jeg anbefale dig at skyde lidt flere penge af på projektet. Det vil du helt
sikkert ikke fortryde.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-12-04 11:08

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> [...]
> fætter. Hvis nej, vil jeg anbefale dig at skyde lidt flere penge af
> på projektet. Det vil du helt sikkert ikke fortryde.

Enig. Ingen lærer at sætte pris på cigarrygning (og det skal som så meget
andet godt i livet læres) ved at ryge det billige l*rt. Tværtimod kan sådan
en cigar skræmme enhver fra at prøve igen. Med mindre cigaren skal bruges
til at tænde raketter med, så ville jeg ofre mindst 100,- på formålet. Må
jeg i den sammenhæng anbefale en Cohiba Siglo IV, der er mild og god.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 12/25/04)

Fra : Morten

Dato : 28-12-04 12:09

> [...]
> til at tænde raketter med, så ville jeg ofre mindst 100,- på formålet. Må
> jeg i den sammenhæng anbefale en Cohiba Siglo IV, der er mild og god.

Jeg er sikker på at I har ret - men igen er det jo et spørgsmål om priotet.
Jeg ved f.eks. at jeg vil værdsætte en flaske Tullamore Wiskey til 100,-
mere end jeg vil med en cigar... og så havde jeg måske en ide om at jeg som
helt uerfaren, alligevel ikke ville kunne værdsætte en dyr cigar nok til at
det var det værd (ligesom at jeg ikke kan smage på en flaske vin om den har
kostet 30,- eller 300,-)

Men dette er jo også et område i samme stil som vin og wiskey, så det
overrasker mig da heller ikke hvis man skal ofre en del for at få noget
ordentligt ...

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-12-04 12:16

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> Men dette er jo også et område i samme stil som vin og wiskey, så det
> overrasker mig da heller ikke hvis man skal ofre en del for at få
> noget ordentligt ...

Mit oprigtige råd er, at du skal undlade at købe og ryge en skodcigar, med
mindre den skal bruges til at tænde raketter. Du kan _ikke_ finde en cigar,
der er værd at røre ved endsige ryge på til under 100,-!

[duck and away]

Og du kan godt smage forskel på en cigar til 30,- og på en til 100,-.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-12-04 14:09

Jens Bruun wrote:

> Og du kan godt smage forskel på en cigar til 30,- og på en til 100,-.

Fuldstændig enig. Jeg kan kun gentage, at som fanatisk modstander af
cigaretter, bekræfter billige cigarer kun ens fordomme om tobakkens ækelhed.
En rigtig cigar, derimod, kan omvende selv den værste fanatiker. Jeg var
*absolut* nybegynder, da jeg fik min første dyre cigar, og vidste faktisk
ikke før bagefter, at den havde været dyr. Det var en stor oplevelse.
Overvejer da helt at købe en i år.

Har forresten en flaske Tullamore-sprøjt stående, så du kommer bare forbi
mig med en god cigar, så bytter vi.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Pipeline

Dato : 28-12-04 00:39

En god, mild cigar kan f.eks. være en Christian Of Denmark. Den fåes i de
fleste kiosker til omkring 35 kr.

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 28-12-04 07:50

Hej

Jeg vil anbefale dig en Corona Cabana fra Paul Olsen. Den fås for ca. 18 kr.
hos forhandlere af Paul Olsen tobakker. Den har en længde på 140 mm, og en
diameter på 17 mm og en vægt på 9,4 gram. Den er håndrullet og stammer fra
Honduras.

Prisen passer, så du med god samvittighed kan smide den sidste 1/3 del væk,
som man bør gøre når man ryger cigar. Under rygningen optager den sidste del
af tobakken fugt og tjære og kommer til at smage ganske forfærdeligt. Min
morfar kom skodderne i piben og røg dem der, for man smed ikke tobak væk.

Smagen er behagelig fyldig og leder tanken hen på en ægte Havanna cigar uden
dog at være helt så tung. Den har et drøjt træk, og jeg føler faktisk man
her får noget for pengene.

Hilsen
Peter