Opskrifter på krydderier søges !!!!!!
Fra : Ukendt

Dato : 27-12-04 20:30

Jeg har nu været så heldig at få en krydderimaler i julegaver (Ja det er
egentlig en kaffemaler
Derfor ville jeg være glad hvis der er nogle her som har opskriften på
følgende :

Garam Massala
Tanddori Massala
Karry

Evt. et links på en hjemmeside hvor man kan finde opskrifterne på de
forskellige indiske blandingskrydderier ?

Hilsen

Søren

Fra : Bo Warming

Dato : 28-12-04 07:07

"Janne & Søren" <Email> wrote in message
> [...]
>
> Evt. et links på en hjemmeside hvor man kan finde opskrifterne på de
> forskellige indiske blandingskrydderier ?

Karryerne har som grundsubstans koriander, spidskommen, chili, gurkemeje i
aftagende koncentrationer
- evt også sennepsfrø, ingefær og bukkehornsfrø

Tandoory solgte Irma for tyve år siden i en fremragende udgave med cirka
samme indhold men desuden en særlig art tørrede løg, som jeg som
gymnasielærer opnåede gratis vareprøver på fra De Danske Sukkerfabrikker,
men prøv med almindelig tørret løg. Og salt og almindelig sort peber og find
de for dig rette blandingsforhold. Løg var meget dominerende i Irmas Chicken
Tandori pulver.

Mon ikke der er nelliker eller allehånde i Garam Massala? Spørg i en indisk
indvandrerbutik - fx den ældre ekspedient på Nørrebrogade, hvor Ass
Kirkegaard starter , overfor, tre skridt ned.
Da jeg sjældent spiser fårekød, har jeg ikke dyrket det, men da jeg netop
var komet hjem fra Afghanistan brugte jeg det i youghurt-lage til shish
kebab - og med megen chili.Pakistanske butikker dur måske også, hvis ikke de
importerer alt færdigblandet fra London.

Fra : Peter Westh

Dato : 28-12-04 09:55

"Janne & Søren" <Email> skrev i en meddelelse
> [...]
> egentlig en kaffemaler
> Derfor ville jeg være glad hvis der er nogle her som har opskriften på

Det her er Madhur Jaffreys opskrift:

1 spsk kardemommefrø
Et stykke kanel på 2 1/2 cm
1 tsk spidskommen
1 tsk nelliker
1 tsk sort peber
1/3 muskatnød

Males i møllen.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 28-12-04 10:39

> [...]
> egentlig en kaffemaler
> Derfor ville jeg være glad hvis der er nogle her som har opskriften på

Karry er jo mange ting, man kan bruge stort set, hvad der passer en. Her er
Erwin Lauterbachs karryblanding:

100g chili
100g gurkemeje
25g allehånde
15 g paprika
15g tørret ingrefær
15 g kanel
10 g bukkehornsfrø
10g kardemomme
10g hvid peber
10 g spidskommen
5 g cayennepeber (hvad forskellen er på chili og cayenne ved jeg ikke. Jeg
vil tro, han bruger en ret mild chili)
5 g tørret hvidløg
5 g nelliker

Males i møllen og opbevares tørt.

/Peter

Fra : ASKF

Dato : 28-12-04 22:37

Peter Westh ytrede sig i
<41d129b1$0$46648$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> med dette:

[snip]
>hvad forskellen er på chili og cayenne ved jeg ikke. Jeg
>vil tro, han bruger en ret mild chili)

Chilli er en fællesbetegnelse for mange forskellige typer af mere eller
mindre stærke peberfrugter, mens cayennepeber er en specifik
chilli/peberfrugt (der er vist kun 3 varianter og de har samme
smag/styrke).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Peter Westh

Dato : 28-12-04 23:01

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre stærke peberfrugter, mens cayennepeber er en specifik
> chilli/peberfrugt (der er vist kun 3 varianter og de har samme

Yep, men det gør os ikke meget klogere på, hvad Lauterbach mener. Så mit
ræsonnement er, at han må bruge en ret mild chili - ellers ville en karry
der består af omkring 1/3 chili nok blive for stærk til hans, normalt meget
afdæmpede smagspalet.

MVH

Peter

Fra : Karoline Larsen

Dato : 28-12-04 19:25

> [...]
>
> Evt. et links på en hjemmeside hvor man kan finde opskrifterne på de
> forskellige indiske blandingskrydderier ?

http://www.fuglebjerggaard.dk/Camilla/Camilla.velkommen.htm

klik på "Opskrifter jul 2004"

mvh Karoline

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 23:43

Tusinde tak, god hjemmeside, nu vil jeg rigtig igang.

Hilsen

Søren