Køb af kikkert
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 27-12-04 18:24

Hej folkens,

jeg skal muligvis ha' købt en ca 7x50 kikkert, og det skal være af den slags
der selv fokuserer fra 120-130 meter og udefter.

Jeg kender een som gav 500 kr for sådan een for et stykke tid siden, men har
indtil videre kun fundet en Tasco der koster en go' tusse.

Ved nogen herinde hvor man kan finde sådan en kikkert til en billig penge?

PFT

Tommy

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 28-12-04 10:16

On Mon, 27 Dec 2004 18:24:03 +0100, "Tommy Nielsen"
<tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote:

>Hej folkens,
>
>jeg skal muligvis ha' købt en ca 7x50 kikkert, og det skal være af den slags
>der selv fokuserer fra 120-130 meter og udefter.

Der findes kikkerter uden afstandsindstilling. Det må være det, du
tænker på. Auto-focus kikkerter har jeg aldrig hørt om.

http://www.kikkertpriser.dk/shop/

Opticron kan anbefales. De er solide. Det får du ikke til 500 kr.

Så er der sådan en Nikon Action 7x50:

http://www.pixmania.com/dk/dk/57251/art/nikon/action-vii-kikkert-7x50-c.html

Den er kun normalt solid.

Jeg ville iøvrigt foretrække en 8x40, frem for en 7x50.

7x50'eren er ekstremt lysstærk, 7 op i 50 er 7. Dvs. udgangspupillen
er 7 mm. Kan dine pupiller blive 7 mm ? Det kan de kun på yngre
mennesker. På ældre kan de ikke blive større end 5mm, hvorfor en 8x40
med udgangspupil på 5 mm er ligeså lysstærk til disse mennesker.
Desuden er den mere handy og lettere.

mvh

John

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 28-12-04 13:36

> [...]
> mennesker. På ældre kan de ikke blive større end 5mm, hvorfor en 8x40
> med udgangspupil på 5 mm er ligeså lysstærk til disse mennesker.

Tak for det!

Tommy

Fra : steen gavnbo nielsen

Dato : 28-12-04 15:28

hej alle
har jeg misforstået noget

7x50
vil det ikke sige
7 x forstørelse x 50 mm diameter på linsen
jo større linse jo bedre lys
mvh steen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 29-12-04 13:05

On Tue, 28 Dec 2004 15:28:28 +0100, "steen gavnbo nielsen"
<gavnbo@privat.dk> wrote:

>hej alle
>har jeg misforstået noget
>
>7x50
>vil det ikke sige
>7 x forstørelse x 50 mm diameter på linsen
>jo større linse jo bedre lys

Nej, det er udgangspupil man skal regne i.

Den er 7 mm for en 7x50 og 5 mm for 8x40.

Hvis din pupil ikke kan blive større end 5 mm, så er det ligegyldigt,
at 7x50'eren kommer med 7 mm.

Desuden fortæller de 7 mm udmærket, hvad det er for et natmørke du
skal kravle rundt i, for at have gavn af en 7x50.

mvh

John

Fra : Knut

Dato : 30-12-04 08:29

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i melding

> [...]
>
> Desuden fortæller de 7 mm udmærket, hvad det er for et natmørke du
> skal kravle rundt i, for at have gavn af en 7x50.

....hehe...her er det en som har fått for mye julegløgg...

7 = Forstørrelsen
50 = Lysåpningen

Fortsatt God Jul og Godt Nytt År...

Knut

Fra : Torben F@rum

Dato : 30-12-04 11:53

"Knut" <redningshund@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ...hehe...her er det en som har fått for mye julegløgg...
>
> 7 = Forstørrelsen
> 50 = Lysåpningen
>
> Fortsatt God Jul og Godt Nytt År...
>

> Knut

Nope, ingen julegløgg, du dividerer bare lysåbning med forstørrelsen og får
ca. 7 mm.

--
Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 30-12-04 13:12

On Thu, 30 Dec 2004 11:53:20 +0100, "Torben F@rum" <farum@city.dk>
wrote:

>"Knut" <redningshund@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Nope, ingen julegløgg, du dividerer bare lysåbning med forstørrelsen og får
>ca. 7 mm.

Nemlig !

Det er der, man skal kigge ind på en kikkert

Aldrig lagt mærke til den lille lyse klat på okularerne ?
det er diameteren på den, der er udgangspupil. Den skal være mindre
end øjets pupil for at lyset kommer ind i øjet.

:-/

mvh

John

Fra : Peter Weis

Dato : 31-12-04 12:17

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> wrote:

> Aldrig lagt mærke til den lille lyse klat på okularerne ?
> det er diameteren på den, der er udgangspupil. Den skal være mindre
> end øjets pupil for at lyset kommer ind i øjet.

Umiddelbart har man kun glæde af en udganspupil af samme størrelse som ens
øjes pupil. Det ekstra lys kommer jo ikke ind i øjet.

Men, en større udgangspupil kan gøre det mindre besværligt at finde
"hullet" igennem den, specielt for brillebrugere.

mvh
Peter