Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CANON 300 spørgsmål
Fra : mthomsen

Dato : 27-12-04 14:44

Hej med jer.

Hvordan får man CANON 300D til at tage billeder i RAW .. jeg synes ikke at
kunne finde den funktion i menu'erne ?

Mvh,
Mads

Fra : OCB

Dato : 27-12-04 14:52

"mthomsen" <mads_spam@creutz.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer.
>
> Hvordan får man CANON 300D til at tage billeder i RAW .. jeg synes ikke at
> [...]
Normalt ville jeg skrive "læs manualen", men jeg kan da godt hjælpe dig,
hehe...

Du skal i kreativ mode først og fremmest.. Dvs ingen pre-programmer eller
familie (grønne firkant) - Du skal i P eller M mode.. Derefter kan du i
menuen vælge RAW, nederst i listen.

Med venlig hilsen
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-12-04 15:03

OCB wrote:
> Du skal i kreativ mode først og fremmest.. Dvs ingen pre-programmer eller
> familie (grønne firkant) - Du skal i P eller M mode.. Derefter kan du i
> menuen vælge RAW, nederst i listen.

For lige at supplere virker Av, Tv samt A-DEP også :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : mthomsen

Dato : 27-12-04 15:22

Tusind tak for hjælpen.

Mvh,
Mads

Fra : OCB

Dato : 27-12-04 15:38

> For lige at supplere virker Av, Tv samt A-DEP også :)
>
> // Hans
> --
Korrekt Glemte dem sikkert, da jeg ikke bruger dem ;)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-12-04 16:43

OCB wrote:
> Korrekt Glemte dem sikkert, da jeg ikke bruger dem ;)

Okay,
Jeg bruger Av 99% af tiden, Tv når jeg vil have lidt bevægelse med, M
når jeg bruger flash..

P bruger jeg aldrig.

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : OCB

Dato : 27-12-04 17:07

> Okay,
> Jeg bruger Av 99% af tiden, Tv når jeg vil have lidt bevægelse med, M
> når jeg bruger flash..
>
> P bruger jeg aldrig.

Jeg bruger kun M.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-12-04 22:02

OCB wrote:
> Jeg bruger kun M.

Hvorfor? det er da alt for besværligt.. ihvertfald hvis man
fotograferer under skiftende lysforhold.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : OCB

Dato : 28-12-04 11:16

> Hvorfor? det er da alt for besværligt.. ihvertfald hvis man
> fotograferer under skiftende lysforhold.

Hvorfor? Langt bedre eksponering, se dit histogram, der er tydelig forskel..
Mht lysforhold, de skifter ikke, arbejder jeg et sted, så er det jo det
samme.. Enkelte eksponeringer rettes i raw.

Mvh Ole

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-12-04 11:59

OCB wrote:
> Hvorfor? Langt bedre eksponering, se dit histogram, der er tydelig forskel..

Det er vist ikke meget? normalt benytter jeg eksponerings
kompensation for at rette op i situationer hvor kameraet tager fejl,
og de småfejl der kommer kan normalt rettes op i RAW.

Jeg checker normalt histogrammet for det første skud ved hver ny
lokation, hvis kurven ser forkert ud kompenserer jeg for det og
skyder videre. Da jeg typisk skyder action gider jeg ikke spilde tid
på at justere lukketiden manuelt for hvert skud.

Pt. gider jeg slet ikke da det meste af det jeg skyder er
koncertbilleder, og der skifter lyset hurtigere end jeg kan følge
med

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-04 14:36

In article <PnaAd.67$m64.57@news.get2net.dk>, OCB wrote:
> Hvorfor? Langt bedre eksponering, se dit histogram, der er tydelig forskel..
> Mht lysforhold, de skifter ikke, arbejder jeg et sted, så er det jo det
> samme.. Enkelte eksponeringer rettes i raw.

Siger du, at M og Av (med samme blænde) vil vælge forskellig lukketid ?
For ellers kan man også i Av mode dreje på hjulet og lave mere eller mindre
eksponering.