huskøb og indsigelser
Fra : Henrik Petersen

Dato : 26-12-04 09:47

Hej alle

Jeg snakkede med svigermor ang huskøb, da der er et hus tilsag i det område
vi er interserede i.

Case:
Sælger er 85år og jeg siger at når man køber et hus af en 85 årige så er det
jo mege tæt på at være et dødsbo og man så kan ikke gøre krav gældende i de
30 år man har ret til.

Svigermor siger at der ikke er noget at komme efter mere ved et huskøb, da
30 års reglen ikke findes mere, da man idag skal tegne en "ejerskifte
forsikring"

Hvordan er reglerne. og hvem har ret?

hilsen

henrik

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 26-12-04 11:11

"Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev i en
meddelelse news:cqltr2$2lpf$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> det jo mege tæt på at være et dødsbo og man så kan ikke gøre krav gældende

Vrøvl. Så lod man jo bare alle handler gå igennem en 85-årig stråmand.

> Svigermor siger at der ikke er noget at komme efter mere ved et huskøb, da
> 30 års reglen ikke findes mere,

Hvilken 30-årsregel? Har aldrig hørt om den.

da man idag skal tegne en "ejerskifte
> forsikring"

Det er klart, at i de tilfælde ejerskifteforsikringen dækker, "slipper"
sælger. Men ellers er de alm. erstatnings- og ansvarsregler gældende.

PH

Fra : Henrik Petersen

Dato : 26-12-04 11:17

"Peter Hansson (7950)" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse

> "Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev i en
> meddelelse news:cqltr2$2lpf$1@news.cybercity.dk...

> Vrøvl. Så lod man jo bare alle handler gå igennem en 85-årig stråmand.

Det er vel oxo derfor at dødsbo generalt er billiger en almindelige handler.

> [...]
>
> Det er klart, at i de tilfælde ejerskifteforsikringen dækker, "slipper"
> sælger. Men ellers er de alm. erstatnings- og ansvarsregler gældende.

hvor lang lang tid har man som sælger ansvar og erstatningsansvar?
Det var her jeg mente der var 30 år.

henrik

Fra : Rune Wold

Dato : 26-12-04 12:11

Henrik Petersen wrote:

[klip]

> Det er vel oxo derfor at dødsbo generalt er billiger en almindelige handler.

Ja, men konkret køber du ikke igennem et dødsbo. Du køber er i fri
handel af 85 årig mand. Der gælder i så fald ingen særlige regler udover
de almindelige.

[klip]

> hvor lang lang tid har man som sælger ansvar og erstatningsansvar?
> Det var her jeg mente der var 30 år.

Det er og har altid været 20 år.

/Rune Wold

Fra : Sven

Dato : 26-12-04 12:23

> Det er og har altid været 20 år.

Vil det sige, at hvis man sælger et hus, og der 15 år efter f.eks falder en
tagsten ned og forvolder personskade, så er sælger erstatningspligtig? Det
kunne jo være dårlig vedligeholdelse fra købers side gennem disse 15 år der
forårsagede dette? Nu tør jeg da aldrig sælge mit hus, hvis jeg er
erstatningspligtig i de næste 20 år! Kan jeg ikke få oplyst lidt mere om
denne "20-års" regel/lov?

Sven

Fra : Anders [8000]

Dato : 26-12-04 16:08

> Nu tør jeg da aldrig sælge mit hus, hvis jeg er
> erstatningspligtig i de næste 20 år! Kan jeg ikke få oplyst lidt mere om
> denne "20-års" regel/lov?

NÅR du sælger dit hus, skal du blot sørge for at der bliver udarbejdet en
tilsstandsrapport, samt afgivet et tilbud på ejerskifteforsikring (som du
skal tilbyde at betale mindst ½ af præmien på).

Hvis dette er opfyldt, vil sælger så godt som aldrig kunne retsforfølges,
dog med undtagelse af at vedkommende har solgt i ond tro. Dvs. hvis du fx
ved at der er en masse ulovlige el-installationer.

Spørg gerne over e-mail hvis du ønsker yderligere oplysninger.

Mvh. Anders

Fra : Rune Wold

Dato : 26-12-04 16:59

Sven wrote:

[klip]

> Vil det sige, at hvis man sælger et hus, og der 15 år efter f.eks falder en
> tagsten ned og forvolder personskade, så er sælger erstatningspligtig?

Det er tilladt at tænke selv!

Det siger sig selv, at når man har solgt et hus, så er du kun ansvarlig
i det omfang, der er mangler ved huset, og kun over for din
medkontrahent, medmindre der rent undtagelsesvist kan statueres
springende regres (ikke tilfældet i det eksempel du opridser).

Den 20-årige forældelse handler kun om mangelansvaret.

En sten, der falder ned og forvolder personskade, er ikke et spørgsmål
om mangelsansvar. Mangelsansvaret angår kun dette, at stenen ikke sidder
fast på taget, hvilket typisk ikke vil udgøre en mangel (hvis det da kun
er den ene).

/Rune Wold

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 26-12-04 15:08

"Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev i en
meddelelse news:cqm33j$2r0l$1@news.cybercity.dk...

> hvor lang lang tid har man som sælger ansvar og erstatningsansvar?
> Det var her jeg mente der var 30 år.

I DK er der to generelle forældelsesfrister.En 5-årig for alm. fordringer og
en 20-årig for fordringer med et særligt retsgrundlag m.v.

PH