Hvordan spiller man trompet?
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-12-04 19:31

Ved godt, at man ikke kan lære det via en elektronisk post på USENET, men
sagen er, at jeg har ønsket mig en trompet i julegave af min familie, og har
fået ønsket opfyldt. Jeg regnede også med at jeg ville få en sådan (viste
ikke hvilken, og da jeg ikke har rørt en trompet før, lod jeg det være op
til min kone at finde en - heri består overraskelsen), så jeg har derfor
lånt Arbans på biblioteket lige inden jul. Jeg har spillet musik i 30 år, så
teorien har jeg på plads. Der, hvor jeg har svært, er:

1) Hvordan holder man trompeten? Det er ikke beskrevet ordentligt i Arbans.
Gætter på tommelfinger "før" 1. ventil, men hvor placerer jeg mine (store)
resterende fingre uden at få en anspændt hånd?

2) Jeg har svært ved at styrenaturtonerne/de åbne toner. Den, der falder mig
mest naturligt, er lavt G. Men nogle gange kommer lavt C, andre gange højt
C. Hvordan lærer man at styre de åbne toner?

3) Hvordan får man en ordentligt lyd? Jeg har tendens til at synes, at der
kommer for meget luftlyd med. Generelt har jeg oplevet, at det er nemmest at
få en god lyd, når man blæser (ty'er) kraftigt i trompeten. Ved blødt pust
kommer der meget luft med.

4) Jeg kan ikke lave et lavt F#. Lavt G går nogle gange, men når jeg lukker
alle ventiler og prøver at blæse naturtonen lavt C, siger trompeten ikke
noget, eller der kommer et lavt C#.

5) Jeg har købt ventilolie, men hvor på ventilen er det præsist man smører
den - og hvor ofte?

6) Hvordan vedligeholder man trompeten - og igen, hvor ofte?

Nogle gode trompetlink på Nettet til en starter?

Fortsat god jul...

Vh, Lars.

Fra : Mads TJ

Dato : 25-12-04 20:44

> [...]
> mest naturligt, er lavt G. Men nogle gange kommer lavt C, andre gange højt
> C. Hvordan lærer man at styre de åbne toner?

Selvom jeg har har en kort erfaring med emnet (som trompeter hos
gardehusarerne) vil jeg vove at påstå, at det er et spørgsmål om træning..
Det tager lang tid at træne muskulaturen omkring munden op. Det skal nok
komme. Jo oftere du træner, jo hurtigere kommer det.

Mvh
Mads TJ

Fra : Mads TJ

Dato : 25-12-04 21:38

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 26-12-04 09:16

"Mads TJ" <ingen@mail.overhovedet> wrote in message
> [...]

Ja tak, sådan læste jeg også dit oprindelige indlæg.

Godt, så ser jeg frem til i at kunne mestre dette bedre i fremtiden...

Vh, Lars.

Fra : Nielsen

Dato : 26-12-04 19:50

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote in message
> [...]

> Gætter på tommelfinger "før" 1. ventil, men hvor placerer jeg mine (store)
> resterende fingre uden at få en anspændt hånd?

pegefinger på 1. ventil (den der er nærmest dig), langemand på 2. ventil og
ringfinger på 3. ventil.

> [...]
> mest naturligt, er lavt G. Men nogle gange kommer lavt C, andre gange højt
> C. Hvordan lærer man at styre de åbne toner?

Væn dig til at starte på C og spil C-dur skalaen. Det andet skal nok komme.

> [...]
at
> få en god lyd, når man blæser (ty'er) kraftigt i trompeten. Ved blødt pust

Du skal blæse THOOOO....

> [...]
> noget, eller der kommer et lavt C#.
>
> 5) Jeg har købt ventilolie, men hvor på ventilen er det præsist man smører

Jeg smører mine et par gange om ugen. Skruer ventilen af og hælder et par
dråber i.

> 6) Hvordan vedligeholder man trompeten - og igen, hvor ofte?

Jeg bader mine ca. en gang om måneden. Skiller den helt ad og lægger den i
lunken vand tilsat brass-sæbe / mild hårshampo eller sæbespåner. Lader den
ligge en time. Skyller godt igennem og lægger den til tørre. Ventilerne
lader jeg dog efter skylning ligge i vand!. Samler den og smører bøjlerne
med vaseline. Nå alt er samlet hiver jeg ventilerne op af vandet putter olie
på og skruer dem i.

www.tubaportalen.dk eller www.brassforum.dk

> Fortsat god jul...

ilm