Halvaut. VS Pumpgun
Fra : Morten Holst

Dato : 25-12-04 12:56

Hvorfor vælger nogen pumpgun fremfor halvaut?

Og så vil jeg da også gerne høre fra der har erfaring med Escort halvaut.
til hav/strandjagt.

Morten Holst

Fra : Arne Jensen

Dato : 25-12-04 21:07

On Sat, 25 Dec 2004 12:56:05 +0100, "Morten Holst"
<stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvorfor vælger nogen pumpgun fremfor halvaut?

Tja hvorfor kører nogen i opel og andre i toyta:)
Det er vidst meget en smagssag. Faktisk er der ganske mange der mener
½ auto og pumpguns ikke hører hjemme på selskabsjagter = svære at se
om de er afladede. Jeg har altid haft en klud med, som jeg stoppede i
låsen når jeg havde afladet, så kunne alle se der ingen farer var på
færde.

>Og så vil jeg da også gerne høre fra der har erfaring med Escort halvaut.
>til hav/strandjagt.

Jeg har selv skudt med halvaut. i ganske mange år, men skiftede da jeg
fik et godt tilbud på en baikal (meget billigt). En af de meget store
fordele ved den jeg havde.. Husker ikke mærket... Var at den uden den
store tekniske kunne mere eller mindre kunne splittes helt ad.. Stor
fordel ved rengøring ikke mindst efter havjagt.

Desuden mener jeg det er en kæmpe fordel ikke at skulle sidde og fedte
med løbene ned i en lille båd for at knække bøssen. Både pumpgun og
halvaut kan uden problemer lades med løbene pegene lige i vejret.

Venlig hilsen
Arne Jensen

Fra : Morten Holst

Dato : 25-12-04 21:50

Det kan jeg helt sikkert følge dig i... det er også grunden til at jeg
overvejer at skifte 8´tallet ud med et O.

Men skal det være pump eller halvaut?

Jeg mener bare at hvorfor vælge pump-gun når man kan undgå ladegrebet mellem
skudene ved at vælge en halvaut.

Morten

Fra : Per, Odense

Dato : 26-12-04 23:18

"Morten Holst" <stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote in message
> Det kan jeg helt sikkert følge dig i... det er også grunden til at jeg
> overvejer at skifte 8´tallet ud med et O.
>
> Men skal det være pump eller halvaut?

En af de ældre på lerduebanen har fået vrøvl med skulderen og har derfor
valgt at skyde med halvautomat p.gr. af meget mindre rekyle. Så vidt jeg kan
forestille mig har pumpen ikke den fordel.
--
MVH Per

Fra : Arne Jensen

Dato : 29-12-04 21:11

On Sat, 25 Dec 2004 21:49:59 +0100, "Morten Holst"
<stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote:

Hej Morten

Undskyld det lidt sene svar, men som jeg ser kører debaten omkring
disse våben glimrende uden mig:)

> [...]
>
>Men skal det være pump eller halvaut?
>
>Jeg mener bare at hvorfor vælge pump-gun når man kan undgå ladegrebet mellem

Umiddelbart vil jeg give dig ret, men som en anden skribent har
påpeget er prisen lidt "sjovere" på en pump, og desuden laves de ofte
i kaliber 12/75.. Hvilket i grunden slet ikke er så tosset til
havjagt!

Jeg har altid været meget begejstret for min halvaut... Hvis jeg
overhovedet skal finde noget negativt, så er det den ene ting at jeg
er links skytte og det kan virke lidt generende når patronhylsteret
kommer fræsende forbi ansigtet. Netop her kan der være et argument for
at vælge pumpen, hvor du selv bestemmer hvor det afskudte hylster skal
kastes ud.. I båden eller havet....Men hvem tænker på det når
edderfuglene letter inden for 20-25 meter. Ikke desto mindre er det en
betragtning som man bør tage med hvis man har lidt interesse i vores
natur og image som jægere, hvilket jeg håber samtlige jægere har!
Ret beset vælger man jo til en vis grad også selv hvor man ønsker at
placere sig i båden, og dermed kan langt de fleste hylstre sagtens
ende i bunden af båden selv om man bruger en halvauto.. Med en smule
omtanke!

En ting jeg dog gerne vil slå et slag for når nu du køber bøsse til
havjagt: Fuld trangboring.. Intet mindre. Åbne bøsser egner sig ikke
til havjagt!

Venlig hilsen
Møffe

Fra : Martin [5220]

Dato : 25-12-04 23:42

> Hvorfor vælger nogen pumpgun fremfor halvaut?

Jeg mener at folk nogle gange vælger pumpgun pga. den er mindre følsom
overfor vand, salt ol. ved havjagten, med andre ord er den mere pålidelig i
det barskere klima.

Men oftest er den også betydelig billigere end en halvautomat af fornuftig
kvalitet.

Dyrker du både land og havjagt mener jeg personligt du skal beholde din O/U
eller S/S, folk føler sig mere tryg ved disse våben ved fælles jagter. Det
med at stoppe klude og afskudte hylstre ol. i kammeret kan jo ikke altid
ses, men et knækket løb tager man ikke fejl af.

/Martin

Fra : Morten Holst

Dato : 26-12-04 04:05

Jeg beholder da også min o/u

Men har hørt at Escorten kommer på tilbud inden længe til ca. 2200,-
og det ville være en fin bøsse til strandjagten...

Morten Holst

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 26-12-04 08:20

On Sun, 26 Dec 2004 04:05:17 +0100, Morten Holst wrote:

> Men har hørt at Escorten kommer på tilbud inden længe til ca. 2200,-
> og det ville være en fin bøsse til strandjagten...

Hvorhenne? :)

/Kasper

Fra : Morten Holst

Dato : 26-12-04 10:46

Det ved jeg heller ikke endnu for ham der ved det har ikke svaret endnu :)
Skal nok følge op på det når jeg får svar...

Morten Holst

Fra : Peter Henriksen

Dato : 28-12-04 14:48

Jeg har lige købt en brugt Escort der havde skudt 30 skud for 2000.-. (m. 3
chokes og træskæfte)

Jeg var på havjagt igår(27/12) og den fungerer upåklageligt - et rigtigt
godt og billigt valg til havjagt - så er man fri for at knække bøssen for at
lade og det er hurtigt.

Peter

Fra : Kito

Dato : 29-12-04 08:32

En pumpgun har ingen berettigelse. Den ser kun smart ud når Sylvester
Stallone står med en i hver hånd og skyder fra hoften.
Jeg har selv en beretta halvautomat som både har være på fjordbunden, haft
tang med ind samme med patronerne uden nogensinde at give mig
funktioneringsfejl.

vh
Poul

Fra : Brian

Dato : 29-12-04 10:06

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> En pumpgun har ingen berettigelse. Den ser kun smart ud når Sylvester
> Stallone står med en i hver hånd og skyder fra hoften.

Nå NÅ den kan da ramme det samme som en haglbøsse til 200.000 også selv om
pumpén ikke har fine graveringer

Ser smart ud ?? min er ikke købt for at se smart ud den er købt til at
virke og det gør den fint til 2000.-

> Jeg har selv en beretta halvautomat som både har være på fjordbunden, haft
> tang med ind samme med patronerne uden nogensinde at give mig
> funktioneringsfejl.

Tillykke med det Beretta laver da også nogle dejlige våben de ligger som
regl bare i en anden prisklasse

Brian

Fra : Kito

Dato : 29-12-04 13:11

Det sidste kan jeg godt give dig ret i. Jeg gav 3000 for min, da jeg købte
den for 20 år siden og stadig uden at den har svigtet mig.

vh
Poul

Fra : Martin [5220]

Dato : 30-12-04 01:32

> En pumpgun har ingen berettigelse

Hvorfor ikke ?

/Martin

Fra : Kito

Dato : 30-12-04 07:47

Hvorfor
Poul

Fra : Martin [5220]

Dato : 01-01-05 19:26

> Hvorfor

Jeg havde måske håbet på en mere saglig understøttelse af din påstand.

/Martin

Fra : Claus Espeholt

Dato : 30-12-04 16:02

> [...]
> Jeg har selv en beretta halvautomat som både har være på fjordbunden, haft
> tang med ind samme med patronerne uden nogensinde at give mig

Jeg havde en Mossberg halvautomat; og den virkede kun halvdelen af gangene -
hvorfor ved jeg ikke. Så den blev udskiftet med en Mossberg Pumpgun i 12/89.
Den virker hver gang.
MvH
Claus

Fra : Kito

Dato : 31-12-04 09:08

Det er klart at en pumpgun virker hver gang da du selv skal repetere.
vh
Poul

Fra : Arne Jensen

Dato : 05-01-05 17:38

On Fri, 31 Dec 2004 09:08:25 +0100, "Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk>
wrote:

>Det er klart at en pumpgun virker hver gang da du selv skal repetere.
>vh

Hvilket jo tydeligt beviser at manuelt arbejde rent faktisk kan være
særdeles farligt;)

Undskyld kunne ikke dy mig.. Og mit internet virker langt om længe
igen.

Venlig hilsen
Møffe