Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størrelse billed-hjælp
Fra : jane

Dato : 24-12-04 15:10

Når jeg har overført billederne fra kamera til komputer, fylder et billed i
stifinder f.eks 2.307 KB, når jeg så åbner det i "Paint Shop Pro" og roter
billedet f.eks 90` og vælger at gemme ændringerne, så fylder billedet
pludselig kun 674 KB i stifinder. Det samme sker hvis jeg bruger "
Microsoft Paint"

Hvad gør jeg forkert, eller er der en naturlig forklaring?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 24-12-04 17:05

> Hvad gør jeg forkert, eller er der en naturlig forklaring?

Du gør såmænd ikke noget forkert. Det er formentlig sådan, at billedet fra
kameraet ligger som et .jpeg fil-format, og det er et format der kan
komprimere billedet. Kameraet laver bare ikke en ret stærk komprimering,
hvor fx paint shop pro laver en noget stærkere komprimering som standard (i
hvert fald sammenlignet med digi-cams).

Den eneste ulempe ved dette er, at der går informationer tabt i billedet.
Alt efter hvad billedet skal bruges til, gør det måske ingenting, og måske
gør det alting. Hvis billedet skal bruges til store fremkaldelser i høj
kvalitet, bør man ikke komprimere med jpeg-formatet, da billedet bliver en
anelse forringet. Hvis man bare skal have billedet vist frem på sin
personlige hjemmeside eller lignende, så er man nærmest dum hvis man ikke
komprimerer det lidt hårdere end kameraet gør.

Som du sikkert har bemærket, så er det ikke umiddelbart til at se forskel på
billedet der fylder fx 2.307 KB og det der kun fylder 674 KB... Personligt
har jeg kun meget meget sjældent brug for billeder i så høj kvalitet, at man
ikke sagtens kan presse dem ned til de fx 674 KB (eller hvor meget den nu
kommer ned på) - men der er sikkert mange meninger om den sag

Men en direkte fejl har du ikke lavet

/Sjang

Fra : jane

Dato : 25-12-04 17:55

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> wrote in

> [...]
> komprimering, hvor fx paint shop pro laver en noget stærkere
> komprimering som standard (i hvert fald sammenlignet med digi-cams).

Ja kameraet optager i jpeg.

> [...]
> skal have billedet vist frem på sin personlige hjemmeside eller
> lignende, så er man nærmest dum hvis man ikke komprimerer det lidt

Jeg skal have have billederne på papir hos fotohandleren, så derfor vil
jeg gerne bibeholde en så høj kvallitet som mulig.

> [...]
> så høj kvalitet, at man ikke sagtens kan presse dem ned til de fx 674
> KB (eller hvor meget den nu kommer ned på) - men der er sikkert mange

Det er rigtigt, jeg kan heller ikke umiddelbart se forskel på
billederne, når det er på komputeren, jeg ser dem, men da det er første
gang jeg prøver digital fotografering, og skal have dem på papir, vil jeg
blot sikre mig at kvaliteten er lige så god, som den kameraet kan klare.

> Men en direkte fejl har du ikke lavet

Ok, mange tak for en fin forklaring.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Brian Lund

Dato : 25-12-04 01:20

> [...]
> Microsoft Paint"
>
> Hvad gør jeg forkert, eller er der en naturlig forklaring?

Den formindskede størrelse skyldes at du komprimerer hårdere når du gemmer
billedet igen!
Når du komprimerer billedet hårdere mister du også detaljer! - Det kan dog
være svært at se nogen gange hvis billedet ikke er komprimeret meget hårdere
end det var i forvejen...

I Paintshop Pro skal du gå ind under "Save as" - når du vælger JPEG går du
ind under options, der kan du stille "Compression Factor" - Jo lavere jo
mindre komprimeret er billedet (fylder mere) og du bibeholder flest
detaljer.

Du kan jo for sjovt prøve at komprimere et billede ved flere forskellige
indstillinger for at se hvornår det bliver tydeligt at du mister detaljer! -
Jeg plejer at gemme mellem 10-15 når jeg ligger billederne på nettet...

Brian

Fra : jane

Dato : 25-12-04 18:07

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote in

> [...]
> Når du komprimerer billedet hårdere mister du også detaljer! - Det kan
> dog være svært at se nogen gange hvis billedet ikke er komprimeret

Ok, jeg er med.

> [...]
> går du ind under options, der kan du stille "Compression Factor" - Jo
> lavere jo mindre komprimeret er billedet (fylder mere) og du

Ok. Det vil jeg prøve. Er der ikke en måde i Paintshop Pro, hvor man
kan gemme billedet i samme størrelse som det er, altså uden ekstra
Compression?

> [...]
> forskellige indstillinger for at se hvornår det bliver tydeligt at du
> mister detaljer! - Jeg plejer at gemme mellem 10-15 når jeg ligger

Det vil jeg også prøve, men da jeg skal have billederne på papir hos
fotohandleren, er det måske ikke så nemt at se kvalliteten på komputeren,
så derfor vil jeg helst, bibeholde den kvallitet som kameraet har optaget
billederne i.

Mange tak for dit svar.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Brian Lund

Dato : 26-12-04 00:24

> Ok. Det vil jeg prøve. Er der ikke en måde i Paintshop Pro, hvor man
> kan gemme billedet i samme størrelse som det er, altså uden ekstra
> Compression?

Sæt kompressionen til 1 ;) - Så er du sikker på at du ikke mister noget
(andet end diskplads...)
Prøv uden at behandle billedet at gemme det i en ny fil, ved forskellige
kompressionsgrader, når du rammer samme størrelse, eller meget tæt på, er
det ca. samme kompression som fra kameraet!

> [...]
> så derfor vil jeg helst, bibeholde den kvallitet som kameraet har optaget

Hvis de bare skal ud i 10*15 vil du ikke kunne se forskel alligevel...
Hvis du ikke kan se forskel på computeren vil jeg vove at påstå at du heller
ikke ser forskel på papiret!

Brian

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-12-04 18:05

Brian Lund wrote:

> Sæt kompressionen til 1 ;) - Så er du sikker på at du ikke mister
> noget (andet end diskplads...)

Der mistes stadig informationer:
http://www.faqs.org/faqs/jpeg-faq/part1/section-13.html

Til jane: Skal du blot rotere billedet, så er det smartest at gøre det
på en måde der ikke introducerer yderligere støj. Der er en liste over
programmer der kan rotere tabsfrit på
http://sylvana.net/jpegcrop/losslessapps.html

> Hvis de bare skal ud i 10*15 vil du ikke kunne se forskel
> alligevel... Hvis du ikke kan se forskel på computeren vil jeg
> vove at påstå at du heller ikke ser forskel på papiret!

Ikke enig. Jeg bruger en ellers udmærket Hitachi CM772 CRT skærm, men
ved 1:1 pixel visning viser den ikke alle de fejl jeg får øje på ved
udskrift eller for den sags skyld min bærbares TFT skærm.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-12-04 20:06

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
[KLIP]

> [...]
> Når du komprimerer billedet hårdere mister du også detaljer! - Det kan dog
> være svært at se nogen gange hvis billedet ikke er komprimeret meget

++++++++++++++++++++++

Hej Brian.

Det er vist ikke kun fordi, at man komprimere det igen, det har også noget
at gøre med billedets vandrette og lodrette linie, at det ikke fylder så
meget, når du roterer billedet.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 26-12-04 00:19

> Det er vist ikke kun fordi, at man komprimere det igen, det har også noget
> at gøre med billedets vandrette og lodrette linie, at det ikke fylder så
> meget, når du roterer billedet.

Har lige prøvet at rotere et billede og gemme det...

Der var 50 KBs størrelses forskel (Ud af 1600 KB) ved det samme billede når
det blev roteret 90°
Så lidt forskel er der

Brian

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-12-04 13:12

> Har lige prøvet at rotere et billede og gemme det...
>
> Der var 50 KBs størrelses forskel (Ud af 1600 KB) ved det samme billede
> [...]

Hej Brian.

Jeg har også lige prøvet at gemme et i lossless. Det der ikke er roteret
fylder 8.59 MB og det som er blevet roteret fylder 8.09 MB.