Spørgsmål omkring funktionærloven og -kon~
Fra : Phil K.

Dato : 23-12-04 11:47

Hej alle

Jeg håber lige der er nogle som kan hjælpe mig med en afklaring af
nedenstående.

Der er et forhold vedr. min ansættelseskontrakt som jeg er lidt i tvivl om.
Det er en funktionær kontrakt, men jeg har fundet en ting der ser ud til at
stride imod funktionærloven.

Et sted i kontrakten står der at jeg er forpligtet til at stille min fulde
arbejdskraft til rådighed for arbejdsgiver, og at jeg derfor ikke er
berretiget til at påtage mig andet arbejde af erhvervsmæssig karakter, uden
at arbejdsgiveren har givet tilladelse til det.

Ser man så i funktionærloven står der:

"§ 15. En funktionær er berettiget til uden samtykke fra arbejdsgiveren at
påtage sig hverv uden for tjenesten, når hvervet kan røgtes uden ulempe for
virksomheden. "

Spørgsmålet er så: er den passage i ansættelseskontrakten gyldig, når det
tilsyneldande er tilladt iht. funktionærloven at påtage sig hverv uden for
tjenesten?

Kontrakten følger iøvrigt funktionærloven, og det står også i starten af
kontrakten at det er funktionærlovens regler der finder anvendelse.

På forhånd tak - og glædelig jul!
PK

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 23-12-04 15:55

> [...]
uden
> at arbejdsgiveren har givet tilladelse til det.

Hvordan er den præcise formulering i din kontrakt?

> [...]
> påtage sig hverv uden for tjenesten, når hvervet kan røgtes uden ulempe

Hensigten med denne passage er at du ikke skal forpligte dig andetsteds i
sådan en grad at din virksomhed ikke kan have dig til rådighed.
Jeg har samme ordlyd i min ansættelseskontrakt.
Så det er egentligt et spørgsmål om at du i forening med din chef aftaler
omfanget af et eventuelt sidejob er i konflikt med din primærbeskæftigelse.

mvh
TK

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-12-04 21:41

"Phil K." <pkr76FJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> Spørgsmålet er så: er den passage i ansættelseskontrakten gyldig, når
> det tilsyneldande er tilladt iht. funktionærloven at påtage sig hverv
> uden for tjenesten?

Arbejdsgiver fortæller dig bare, at man ikke ansér andet arbejde af
erhvervsmæssig karakter som værende uden ulempe - altså at man til enhver
tid vil anfægte, at du kan røgte andet arbejde af erhvervsmæssig karakter
uden ulempe for virksomheden. Jeg kan sagtens følge arbejdsgiverens
tankegang i dén sammenhæng. Om arbejdsgiver så har ret, kan vel alene
domstolene afgøre, når/hvis der foreligger en konkret uoverensstemmelse.

> Kontrakten følger iøvrigt funktionærloven, og det står også i starten
> af kontrakten at det er funktionærlovens regler der finder anvendelse.

Tja, og du kan vel under alle omstændigheder ikke aftale dig til ringere
forhold end sikret i funktionærloven, med mindre du kompenseres herfor.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - Min fotodagbog (Sidst opdat. 21.12.04)

Fra : Anders [8000]

Dato : 26-12-04 15:58

> [...]
uden
> at arbejdsgiveren har givet tilladelse til det.

Må jeg tilade mig at spørge hvor du har fået job henne? Har selv fået
tilbudt et job i en bank, hvor der står nøjagtig det samme i ansættelses
kontrakten.

Mvh. Anders