Gode råd: billig laserprinter
Fra : Rune Mastrup Laurids~

Dato : 22-12-04 19:57

Hej gruppe

Jeg skal ud og købe mig en billig (ny) laserprinter, tror jeg nok. Jeg
printer kun sort/hvid tekst og er efterhånden træt af blækprinternes dyre
blæk og temmeligt dårlige kvalitet - også hvad gælder udskrifter.

Har ikke tænkt mig at spændere mere end 1400 kr, men det giver mig jo også
nogle stykker at vælge mellem. Design og størrelse betyder noget mindre end
prisen pr. udskrift.
Er der nogen som har nogle erfaringer, og som kan fortælle mig om
evtentuelle "fælder"?

Evt. med Brother HL 1430: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77456
OKI B 4100: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88397
Samsung ML 1520 (eller andre Samsung):
HP Laserjet 1010: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77518
(er pt. mest lun på OKI'en)

Jeg har aldrig haft en laserprinter før, så skriv endelig også de ting som
du synes indlysende.

God jul

Rune

____________________
Rune Mastrup Lauridsen
Mail: polyfemos@wanadooFJERNDETTE.dk

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 22-12-04 23:26

On Wed, 22 Dec 2004 19:57:16 +0100, "Rune Mastrup Lauridsen"
<polyfemosFJERN@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>nogle stykker at vælge mellem. Design og størrelse betyder noget mindre end

Det er (efter min mening) også værd at tage forhold som:
opstartstid
printhastighed
arkføder (ofte ekstratilbehør)
opløsning
ram
og evt. netværksport med i overvejelserne.
Der er f.eks. ikke meget ved en billig laserjet, der er år og dag om
at starte op, og har så lidt ram, at computeren hænger ved større
printjob, og løber tør for papir hvert andet øjeblik.

Bortset fra det, så er laserprintere ganske rigtig inkjet helt
overlegen - både hvad angår hastighed, kvalitet og økonomi, når det
gælder udskrivning af alm. tekst.

Der er tonsvis af tests på nettet - så god fornøjelse

Lars

Fra : Kristian Andersen

Dato : 23-12-04 00:06

> [...]
> at starte op, og har så lidt ram, at computeren hænger ved større
> printjob, og løber tør for papir hvert andet øjeblik.

Hvis Rune kun vil ofre 1400 kr på en laserprinter er det nok begrænset hvad
han kan stille af krav, og det bliver jo nok under alle omstændigheder en
værts baseret printer, så mere ram vil sikkert have en begrænset effekt.

> Bortset fra det, så er laserprintere ganske rigtig inkjet helt
> overlegen - både hvad angår hastighed, kvalitet og økonomi, når det
> gælder udskrivning af alm. tekst.

Nok mest økonomi, du kan sagtens få blækprintere der giver de fleste af
disse billige laserprintere baghjul både hvad angår hastighed og kvalitet
- se f.eks. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98230

--
Kristian

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 23-12-04 13:21

On Thu, 23 Dec 2004 00:05:34 +0100, "Kristian Andersen"
<kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>værts baseret printer, så mere ram vil sikkert have en begrænset effekt.

Prøv at kigge på edbpriser.dk - der er både arbejdsgruppeprintere og
personlige printere med ramstørrelser fra 2-8 MB, ligesom man også kan
få en med netværksport i prisklassen.

>Nok mest økonomi, du kan sagtens få blækprintere der giver de fleste af
>disse billige laserprintere baghjul både hvad angår hastighed og kvalitet
>- se f.eks. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98230

Okay, jeg var ikke klar over, at der fandtes så hurtige blækprintere.
Men hvordan ser tekst ud, når du printer på billigt kopipapir eller
med små fonte? Så vidt jeg kan se bruger den farvet blæk til at lave
sort med, når den ikke printer fotos. Bliver det så rigtig sort?

Fra : Kristian Andersen

Dato : 22-12-04 23:54

> Jeg skal ud og købe mig en billig (ny) laserprinter, tror jeg nok. Jeg
> printer kun sort/hvid tekst og er efterhånden træt af blækprinternes dyre
> blæk og temmeligt dårlige kvalitet - også hvad gælder udskrifter.

Hvis du printer meget (ja alt er jo relativt) så er det nok en god ide med
en laser printer. Du skal dog ikke regne med at en laser printer meget
pænere end en god blækprinter (forudsat den er justeret korrekt og at alle
dyser virker).

> [...]
> nogle stykker at vælge mellem. Design og størrelse betyder noget mindre

Hvis du ikke vil ofre mere på en laser printer skal du regne med at det er
absolut low end printere du kan vælge imellem. I denne prisklasse kan du få
en værts baseret (Windows GDI) printer med en opløsning på 600 DPI og en
hastighed på 12 - 18 sider pr min. Altså ikke noget printersprog PCL eller
Postscript, ikke netkort, ikke duplex og ingen eller meget begrænsede
udbygnings muligheder.

> Er der nogen som har nogle erfaringer, og som kan fortælle mig om
> evtentuelle "fælder"?

Om der er deciderede fælder ved jeg ikke rigtigt, men en fælde kunne måske
være at læse data/specifikationer fra producenten, det er ofte
specifikationer der kun fremhæver de gunstige sider ved produktet. Tag
f.eks. antal sider for en toner patron, det er normalt opgivet ved en
dækningsgrad på 4 eller 5 %. En dækningsgrad på 4-5% er ikke ret meget, og
nok en del mindre end et gennemsnit.

> Evt. med Brother HL 1430: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77456
> [...]

Jeg ville personligt også være mest varm på Oki´en, bl.a. fordi den har
flere muligheder med papirhåndteringen. Du kan f.eks. vælge at føde den fra
en enkeltarkføder foran på printeren og samtidig vælge en face-up
udfaldsbakke bag på printeren, det giver en næsten lige papirgang igennem
printeren. Det kan være en fordel hvis du printer labelark eller
konvolutter. Og så er den hurtigst - 18 sider pr min i denne prisklasse er
ret godt.

Jeg er ikke så meget til Brother som jeg betragter som lidt forældet
teknologisk (charge wire til opladning af tromlen = ozon når den printer).
Jeg kan godt se at man får meget for pengene hos Brother, men sammenligner
du Brother´en og Oki´en er de faktisk meget identiske på specifikationerne.

Samsungén er lidt billigere, men ikke nok til at jeg synes den er
interessant.

HP´en er en fiks printer der ikke fylder meget på skrivebordet hvis
papirbakken er slået op (ligger der papir i er fordelen næsten væk).

Brother og Oki har adskilt toner og tromle, det skulle give en lidt lavere
sidepris fordi du kun skal købe en relativt billigere toner patron når der
ikke er mere toner. Det er nok mest en fordel hvis du normalt printer sider
med stor dækningsgrad, til gengæld kommer der en udgift på ca.1000 kr til en
ny tromle når tromlen er opbrugt (ca. 20000 sider). Da der normalt samtidig
skal sættes ny tonerpatron i, betyder det ofte i praksis at det lige så godt
kan betale sig at købe en ny printer.

> Jeg har aldrig haft en laserprinter før, så skriv endelig også de ting som
> du synes indlysende.

Det mest indlysende er nok at selvom en laser printer er billigere i drift
end en blækprinter,så er det altså ikke helt gratis.

--
Kristian

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 23-12-04 01:52

"Rune Mastrup Lauridsen" <polyfemosFJERN@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> printer kun sort/hvid tekst og er efterhånden træt af blækprinternes dyre
> blæk og temmeligt dårlige kvalitet - også hvad gælder udskrifter.

Prøv at kikke i dk.marked.privat.edb.ekstern. Der har jeg et godt tilbud på
en brugt HL1250. Den kan du så evt. "øve dig på uden at blive ruineret.

PH

Fra : Henrik Christensen

Dato : 24-12-04 01:16

Hej Rune

Jeg har selv en Brother HL-1430, og den er jeg utrolig tilfrds med,
den funker bare, aldrig problemer. Godtnok er det ikke en lynende
hurtig printer, men til prisen, får du en rigtig god kvalitet.
Hvis man læser på nettet, er der mange med OKI printere, der er
utilfredse, med deres printer, mens dem med Brother klapper i deres
små hænder, over deres. Jeg kan kun anbefale Brother'en, du vil ikke
blive skuffet, jeg garanterer 100 %, du vil blive glad for den.

/
Henrik

Fra : Rune Mastrup Laurids~

Dato : 27-12-04 15:11

Tak for hjælpen alle sammen... godt at I gider bruge lidt krudt på sådan en
IT-tumpe som mig. Hopper på OKI'en.

Venligst Rune

--
Rune Mastrup Lauridsen